חרדת בחינות - עוד כמה שאלות קצרות, בבקשה...

דיון מתוך פורום  פסיכותרפיה

11/12/2005 | 23:39 | מאת: עינת

ראשית, תודה רבה על התגובה המהירה לשאלותיי מאתמול. שנית, עדיין לא הצלחתי להבין מתשובתך - מהם כלי הטיפול של הטיפול הפסיכודינאמי (ניתוח חלומות, דמיון מורך וכו...) על איזה אספקטים התיאוריה הפסיכודינאמית אינה עונה? שובה, תודה מראש. עינת

לקריאה נוספת והעמקה
12/12/2005 | 10:59 | מאת: ד"ר גידי רובינשטיין

שלום עינת, הייתי אומר שתיאורטית הגישה הפסיכודינאמית מתאימה לטיפול בכל בעיה, אך כשמדובר בחרדת בחינות, ישנן דרכים קצרות ויעילות יותר. בגישה הפסיכודינאמית, כשמה כן היא, נעשה ניסיון להבין את הדינמיקה של האישיות ושל הבעיה, מתוך הנחה שלאדם יש אישיות שהיא מכלול. דמיון מודרך אינו חלק מגישה זו (הוא דווקא הרבה יותר אופייני לגישה התנהגותית-קוגניטיבית) - פירוש חלומות ואסוציאציות חופשיות בהחלט כן, אך לא רק. מימד חשוב בגישה הפסיכודינאמית הוא הפרשנות, מצד אחד, וביישומים מודרניים יותר שלה, הבנת המשמעות הסובייקטיבית של הדברים כפי שהם משתקפים בעיני המטופל. למשל, במקרה של חרדת בחינות - מה המשמעות של הצלחה וכישלון? ממה בעצם המטופל פוחד כשהוא חרד מבחינות? האם הפחד הוא להיכשל? ואולי הפחד הוא להצליח ולהתמודד עם התוצאות הלא-ודאיות של ההצלחה? מה היה יחס ההורים להישגיות? האם האדם פרפקציוניסט? מה קורה לו? האם החרדה נובעת מחשש לשכוח פרט כזה או אחר וכל פרט הוא קריטי בעיניו? ואולי שאלת השאלות: האם הוא קיבל בבית יחס של קבלה על תנאי? כלומר, האם הועבר מסר שיאהבו אותו רק אם יצליח? מקווה שהצלחתי להעביר את רוח הדברים. בהצלחה, ד"ר גידי רובינשטיין http://www.gidi.home-page.org

מנהל פורום פסיכותרפיה