humira הריון, הדבקות במחלות מהתינוק, חיסון

דיון מתוך פורום  קרוהן וקוליטיס

15/10/2017 | 15:19 | מאת: לנה

שלום, יש לי קרוהן 11 שנים, ילדתי לפני חצי שנה ואני מקבלת יומירה. שלחתי ילד לגן, והוא כבר היה חולה 3 פעמים ואני נדבקת בכל דבר שהוא מביא משם, כמו מחלת הפה התלפיים, ועוד נגיפים, שמעולם לא חתיתי בהם.האם זה מסוכן למי שמקבל יומירה? ומה ההמלצה? לא חיסנתי אותו נגד פוליו והאם אני יכולה להדבק בפוליו? לפני כן קיבלתי 10 שנים אימורן וכמעט לא הייתי חולה גם הקרוהן היה שקט. עם הומירה וכמובן תינוק אני כל הזמן חולה .ואנ י לא יכולה לטפל בתינוק כשבוא חולה כי אני נדבקת ממנו בכל מחלה שלו. מה ההמלצה במצב כזה? תודה רבה.

לקריאה נוספת והעמקה
20/10/2017 | 13:40 | מאת: ד"ר לב ליכטנשטיין

שלום לנה, בעניין של חיסון לפוליו - יש 2 סוגים של חיסון: 1. חיסון מומת (זריקה) - לתת, חד משמעי. הוא זה שמגן על הילד. הוא אינו מונע הדבקה אך מונע אפשרות שהווירוס יגרום לנזק לילד. בחיסון מומת אין כל סיכון לגביך - מדובר בוירוס מומת. 2. חיסון חי-מוחלש (טיפות) - מקטין סיכון להידבק ולהפיץ את המחלה הלה. מחיסון זה עדיף לך אולי להימנע: וירוס חי-מוחלש עלול לעבור ממנו אלך. ועם זאת, גם אם זה קורה, אם את בעצמך חוסנת בעבר - לא אמור להיות סיכון גם אם נחשפת לוירוס דרך הילד. בעניין של זהומים/שפעות/נזלות/שיעולים של פעוט בן 6 חודשים שהתחיל פעוטון: אני מבין אותך, זאת סיטואציה שמוכרת לכל הורה. תקופה ראשונה בפעוטון קשה - גם להורים שאינם מטופלים בהומירה. הומירה עוזרת לחולי קרוהן מכוון שהיא מרסנת את פעילות של מערכת החיסונית (מערכת חיסונית שלך היא זו שתוקפת את המעי). מכוון שאחד התפקידים של מערכת החיסונית הוא לוחמה בוירוסים - יש צפי לשיעור זהומים (ויראליים) מוגבר. האמת היא שעל אף הצפי - למזלנו לרוב זה לא קורה. במובן מסויים האימורן פועל בדרך דומה (ריסון מערכת חיסונית) ומבחינת זהומים - לא אמור להיות הבדל משמעותי ביניהם - ואם כבר יש הבדל - לרוב הוא לטובת הומירה ולא לטובת אימורן.

20/10/2017 | 16:05 | מאת: לנה

תודה רבה על התשובה , רציתי לחדד לגבי הומירה, האם זה משפיע על כל מערכת החיסונית או שרק זו שבמעיים? ומדוע זה נחשב יותר טוב מהתרופות הקודמות כמו אימורן והאם תרופה כמו אנטיביו יותר טובה יכולה להיות לי ואיתה פחות נדבקים בוירוסים?במה שונה המנגנון של התרופות האלה? והאם כשחולים בוירוס הנוהל הוא לא להזריק הומירה עד שמבריאים? למשל עכשיו הוירוס כבר עבר אז להזריק?תודה.

20/10/2017 | 16:27 | מאת: ד"ר לב ליכטנשטיין

האם זה משפיע על כל מערכת החיסונית או שרק זו שבמעיים? -- בכל הגוף מדוע זה נחשב יותר טוב מהתרופות הקודמות כמו אימורן -- יעיל יותר, לאורך זמן (אולי) מזיק פחות האם תרופה כמו אנטיביו יותר טובה יכולה להיות לי ואיתה פחות נדבקים בוירוסים? -- הומירה מנטרלת מולקולת דלקת בשם TNF ובכך פוגעות באופן ספציפי בזרוע של מערכת חיסונית בשם Th1 - שנוטה להסיב הכי הרבה נזק למעי (ומפרקים). אותו זרוע הוא גם אחראי על הגנה בפני וירוסים. אנטיביו אינה מדכא מערכת חיסונית אך חוסמת גישה של תאי דלקת לרקמת מעי. סיכון הדבקה בוירוסים שמכוננים בדרכי עיכול (ויתכן גם בדרכי נשימה) לא אמור להיות שונה. במה שונה המנגנון של התרופות האלה? -- ישנן 4 תרופות ביולוגיות עם יעילות מוכחת במחלת קרוהן: רמיקייד, הומירה, אנטיביו, וסטלרה. כולן מרסנות (מדכאות) מערכת חיסונית. -- תרופות anti-TNF (רמיקייד, הומירה) פועלות בכל הגוף אך פוגעות באופן ספציפי בזרוע של המערכת שנוטה להסיב הכי הרבה נזק למעי (ומפרקים). -- אנטיביו אינה מדכא מערכת חיסונית אך חוסמת גישה של תאי דלקת לרקמת מעי (בלבד). אפשר להגדיר זאת בתור דיכוי מערכת חיסונית שמוגבל למעי בלבד. -- סטלרה מונעת מתאי דלקת להתמיין לכוונים אגרסיביים (בכל הגוף) אין הבדל משמעותי מבחינת היעילות. יש חולים שתרופה א׳ עוזרת ותרופה ב׳ - לא, ויש הפוך. האם כשחולים בוירוס הנוהל הוא לא להזריק הומירה עד שמבריאים? -- זה נכון. יש להמתין עד שמחלת חום תחלוף

מנהל פורום קרוהן וקוליטיס