יש סיכון בהורדת נקודות חן קטנות ללא ביופסה?

דיון מתוך פורום  סרטן העור ונקודות חן (שומות)

05/10/2018 | 17:02 | מאת: ירון

שלום ד"ר נתנזון ביתי מעוניינת להסיר נקודות חן קטנות ובהירות + שומה בולטת וכהה קטנה. ברור לה שאין להוריד את הבולטת ללא היסטולוגיה. השאלה לגבי נקודות החן. מה סדר הגודל של ההסתברות למצוא באמצעות היסטולוגיה אינדיקציה לריקמה סרטנית בנקודת חן שטוחה ולא כהה (עד 2 מ"מ) אם רופא עור יגדיר אותה כבעלת סיכון מזערי יחסית בסקלת הסיכון בשומות מכל הסוגים? האם מומלצת בדיקה היסטולוגית גם במקרה זה והאם היא בכלל אפשרית בלי שתגרום לצלקת?

לקריאה נוספת והעמקה

מאחר ואין כל דרך לדייוק ב-100% באבחון בין שומה למלנומה (דיוק מירבי 90%, כל שומה , בכל גדול, שמוסרת חייבת להישלח לבדיקה פתולוגית. כל הסרה בשיטה אחרת מהווה הימור על החיים. אני כבר אבחנתי מלנומות בקוטר 1 מ"מ...

06/10/2018 | 22:06 | מאת: ירון

תודה ד"ר נתנזון. אבל העובדה שנקודת חן עלולה לשאת מלנומה בלי שניתן להבחין בכך לא מרמזת דבר על ההסתברות שנקודה כלשהי תישא מלנומה מלכתחילה (לפני שניגשים לבדוק אותה). אין על כך נתונים סטטיסטיים? אולי הסיכון מאד נמוך (לנקודה בודדת), כמו למשל הסיכון בחציית כבישים לאורך חודש אחד? גם אם הזהירות תמיד כדאית: אולי זה לא תמיד מעשי לקחת דגימה מכל נקודה כאשר רוצים להוריד 5 נקודות, ואולי אפילו בעייתי בנקודה קטנה ולא בולטת מבלי להשאיר צלקת, ולכן אודה לך אם תיידע אותי על נ תון סטטיסטי רלבנטי לסוג זה של כתמים!

לא ידוע לי על נתונים אמינים לגבי כל גודל שומה. רופא עור מיומן בדרמוסקופיה יכול להגיע לדיוק מירבי של 90% באבחנה, ולפיכך ליחס תיאורטי של 9 שומות המוסרות "סתם" לכל מלנומה שהוא מוצא. אולם נתון זה מתיחס לשומות חשודות מבחינה דרמוסוקפית. לגבי שומות לא חשודות קשה מאוד לדעת מה אחוז השגיאה אלא רק בדיעבד, לאחר שהשומה הופכת למלנומה ואז נדע על הטעות , שיתכן ולא היתה כלל טעות כי אין לדעת מתי השומה הפכה למלנומה. עם זאת ההערכה כי הסיכון הסטטיסטי נמוך מאוד. אבל מדוע זה לא מעשי לשלוח כל שומה שמסירים לבדיקה פתולוגית? מדובר בהליך פשוט ויעיל.

מנהל פורום סרטן העור ונקודות חן (שומות)