תוצאות

דיון מתוך פורום  כירורגיה של הכבד, דרכי המרה והלבלב

13/08/2009 | 11:24 | מאת: oOo0oOo

בן 30, בריא (למעט הכתוב מטה), לא מעשן, אין בעיות מיוחדות. בשל צרבות חוזרות ונשנות, ולאחר שטיפול בהליקובקטר לא עזר, הופנתי לביצוע גסטרוסקופיה, להלן התוצאות : הערות : החולה נוטר בעזרת אוקסימטר נבדקו : ושט, קיבה, בצל תריסריון ותריסריון שני ממצאי הבדיקה : ושט - בצקת רירית עם פלכים אדומים בשליש התחתון של ושט - ביופסיה בקע היאטלי באורך כ 3 ס"מ. באנטרןום - אודם ובצקת רירית. בצל תריסריון ותריסריון יורד - תקינים. מסקנות : אזופגיטיס דרגה 2. בקע היאטלי גסטריטיס אני מבין שהמצב לא מזהיר, להלן מספר שאלות, אשמח למענה : 1. אני מבין שיש דלקת בקיבה שנגרמה מהחיידק, יש דלקת בוושט שנגרמה מהחומציות, יש בקע שגרם לדלקת בוושט (אפשר את מעבר החומצה) ויש חשש לבארט (ולשם כך לקחו ביופסיה) האם הבנתי נכון ? 2. בבדיקת הביופסיה, סטטיסטית, מה הסיכוי לבארט ? 3. במידה ואכן בארט, האם נהוג רק להשאר במעקב (גסטרוסקופיה כל שנה), או לטפל (לחתוך) את החלק הבעייתי ולחבר ? 4. סטטיסטית, באיזו אחוזים בארט הופך לסרטן ? 5. לגבי הבקע, האם נהוג לנתח, או רק לטפל תרופתית ? תודה רבה !!!

לקריאה נוספת והעמקה
16/08/2009 | 16:19 | מאת: ד"ר גיל אוחנה

ראשית יש להבדיל בין אבחנה של רפלוקס ובין אבחנה של דלקת על רקע חיידק. לצורך אבחנה של רפלוקס עליך לעבור בדיקות נוספות כגון מנומטריה (בדיקת לחצים בושט) ו- PHמטריה שזו בדיקת רמת החומציות בושט התחתונה במשך 24 שעות. נוכחות בקע סרעפתי אינה בהכרח קשורה לנוכחות בעיית רפלוקס ולכן הבדיקות הנ"ל נחוצות. באשר לנוכחות אפיתל ברט מציע שתחכה לתשובה הפתולוגית ואין טעם להתעסק באחוזי סיכוי כי אין נתונים עבור זאת. אצל אדם עם אפיתל ברט הסיכוי להשתנות ממאירה הוא כאחד 1% לשנה, סיכוי שדומה לזה של אדם המעשן קופסת סיגריות ליום מזה 20 שנה, לחלות בסרטן הראות. מה הגישה לטיפול באפיתל ברט? מגוונת מה שמראה כי אין עדין קונסנזוס באשר לגישה הנכונה, מאוד תלוי עם מי אתה מתייעץ , אם כירורג או גסטרואנטרולוג. בגדול קיימות מס' אפשרויות: מעקב אנדוסקופי פעם בשנה ולאחר פעמיים עוקבות תקינות ללא דיספלזיה ממליצים כל שנתיים-שלוש. במידה וקיימת דיספלזיה קלה ממליצים כל חצי שנה, וזאת תחת טיפול קבוע ע"י טיפול תרופתי מדכא הפרשת חומצה. טיפול נוסף הוא ניתוח לתיקון הרפלוקס עם או בלי מעקב אנדוסקופי. אפרשרות נוספת הרס האפיתל של ברט ע"י טיפול מסוג לייזר או טיפול פוטודינמי. לטיפולים אלו יתכנו סיבוכים מסוימים. קיימת אפשרות לכריתה אנדוסקופית רק של הרירית הנגועה. כולם מסכימים שבמידה וקיימת דיספלזיה קשה יש צורך בכריתת הושט. לגבי הבקע, ללא נוכחות רפלוקס, ואם מדובר בבקע סרעפתי מסוג 1 אין צורך בניתוח.

16/08/2009 | 21:42 | מאת: oOo0oOo

1. כלומר, יתכן והסיבה לדלקת בוושט היא לא הרפלוקס, אלא סיבות אחרות, מכיוון שאם לא אטפל במקור הבעיה, הדלקת עלולה לחזור ? 2. מה הכוונה 1% לשנה ? האם הכוונה היא שבעוד 20 שנה, הסיכוי להשתנות ממאירה תהיה 20% ? 3. טיפול להרס האפיתל של ברט מקובל לביצוע גם כאשר אין דיספלזיה ? 3. לגבי בקע סרעפתי מסוג 1, כיצד ניתן לדעת האם יש רפלוקס או לא ? האם רפלוקס יתכן גם כאשר אינני חש בכך (כגון צרבת) תודה רבה !!

מנהל פורום כירורגיה של הכבד, דרכי המרה והלבלב