דר' קנצוקר משה ז"ל רופא שינים וחבר -קורבן שווא

דיון מתוך פורום  רפואת שיניים

05/04/2008 | 09:13 | מאת: ד"ר גרינבאום

הכרתי את דר' משה קנצוקר על ספסל הלימודים בפקולטה לרפואת שיניים הוא היה סטודנט מבריק וזריז ידיים ומעל לכל מוכשר בצורה בלתי רגילה -השמים היו הגבול לגבי יכולותיו האינטלקטואליות והכישורים הבימנואליים שלו היו מהגבוהים בפקוןלטה . עם השנים התפצלו דרכינו אך מדי כינוס או קורס פוסט גרדיואט היינו נפגשים ומתעדכנים זה על מצב הפרקטיקה של השני ועל המשפחות שגדלו .האיש התפתח לרופא שינים מהבכירים והמצליחים בירושליים איש חברה ושיחה שלא הפנה לאיש את גבו כשנזקקו לו . לאחרונה נקלע למצוקה שלא איפיינה אותו הסתבר לו בדיעבד שלא הבחין בעת קריאת האנמניזה של מופלת במרפאתו שהיא ציינה שהיא נשאית איידס ואמנם הוא נוקט לעקר את כל הכלים לשימוש חוזר ולהחליף את כל הציוד בחד פעמי אך לגבי יפריט מ אחד שההנחיות לגביו במשרד הבריאות אינן חד משמעיות עדיין בשל הבעיתיות של עיקורו נוהגים רוב רופאי השיניים לחטא אותו בהיות רוב רובן של המקדחות שבשימוש רגישות לעיקור באוטוקלאב .גישתו האישית הייתה לעקר אתהמקדחות כאשר עולה מהאנמניזה או מהבדיקה של מטופל/ת חשש שהם נגועים באיידס או במחלה ויראלית מסוכנת אחרת-אחרי הטיפול במטופל כזה כדי להבטיח שאין סכנה להעברת הזיהימים למטופלים הבאים אחריהם בתור . אדם אחר היה ממתין ושותק אבל דר' ק'נצוקר שגם טיפלבקהילה וגם חי בתוכה כבתוךמשפחה גדולה והכיר את המטופלת וכאילו גידל אותה הוא עצמו - בדרך הגלוייה והשכלתנית שעליה חונך נועץ במומחים לאיידס ובחברים ולא הסתיר מכל גורם את פרטי המקרה .העניין הסתבך כאשר העתונות האלקטרונית-החל מחול שדיםוצייד מכשפות שהביא את ידידי משה להחלטה הנמהרת והלא שקולה לקפד את פתיל חייו. כחבר אני מיצר ודואב על אדם מקסים ורופא שיניים מעולה אפשר לומר :ראש וראשון לכל רופאי השיניים בירושלים שדן עצמו לכף חובה על משגה בהיסח הדעת כמי שהיה ממתווי המדיניות בתחום זה באגף לבריאות השן עד אוגוסט 2004 מועד פרישתי לגימלאות מטעמי בריאות כואב לי שלא הצלחתי לשכנע את הממונים עלי לא להשאיר את הספק הקיים בעצם דיוו"ח האמת (אם בכלל )של המטופל או המועמד להיות מטופל בנושא זיהום ויראלי קודם או לחילופין לעקר את המקדחות ללא התחשבות בסוגן או בעמידותן לחום ולחץ כפי שההנחיות שלהCDC מחיבות אך אצלינו הן עדיין בבחינת אזור דימדומים תוך התחשבות רבה ברופאי השיניים ובמרכיב ההוצאות שלהם .אי בהירות זו היא כך מתברר בדיעבד שקטלה את חברי דר' משה קנצוקר ז"ל ולזכרו (כנראה שכך ציוונו במותו הנורא ) מן הראוי לשנות את ההנחיות ולתת הנחיה גורפת לעקר את הטורבינה והזויתן באוטקלאב לאחר כל טיפול מבלי להתחשב באנמניזה .כאשר ההנחיות ברורות וחד משמעיות לא ייוצרו טרגדיות כאלה -כך אני מקווה !!

לקריאה נוספת והעמקה
06/04/2008 | 19:50 | מאת: עדי

06/04/2008 | 20:00 | מאת: תיקי

לפני כ-16 שנים היתה לי הזכות להכיר ולעבוד אצל אדם נאצל, רופא שיניים משכמו ומעלה...אדם אהוד בקרב האוכלוסיה החרדית והחילונית כאחד..אישיות שקשה למצוא היום בקרבנו... המעשה שעשה הוכיח עד כמה לא היה מסוגל לשאת את טעותו...אך לקח על עצמו את מלוא האחריות...כשבדיעבד מסתבר שהעניש את עצמו במוות על טעות שלא גרמה ככל הנראה לנזק רציני..מלבד עוגמת הנפש. כשהתפרסם הסיפור על החשד להדבקה באיידס...אפילו לא העלתי על דעתי ששמו יעלה ..כי הוא היה מבחינתי התגלמותה של הסטריליות...כל כך הקפיד על כל נהלי העבודה...והנה אדם הוא אדם ויכול לטעות והנה קרה לו המקרה לרוע מזלו...ולרוע מזל כל מי שהיה מקורב אליו. אין לי מספיק מילים היכולות להעיד על אישיותו הנדירה ...אני עדיין מוכת הלם... שולחת בזאת את תנחומיי הכנים למשפחתו ולכל המקורבים אליו...חובקת אתכם בכאבכם תיקי

07/04/2008 | 18:03 | מאת: יוסי

תנחומים למשפחה שהפסידה באחת אדם גדול, יהי זיכרו ברוך.

08/04/2008 | 00:18 | מאת: מטופל

אבידה גדולה אדם נעים הליכות שמכבד כל אחד כל כך עצוב.....

11/04/2008 | 09:08 | מאת: ד"ר גרינבאום

הבהרה בנושא ועל מנת לא להטעות את הציבור ולא לטפול על דר' קנצוקר ז"ל אשם שאין בו : ההנחיות לעיקור וחיטוי מכשור לשימוש חוזר מותירות פירצה של אי בהירות בניסוח של סעיף 7 המדבר על חובת עיקור כל המכשור לשימוש חוזר הניתן לעיקור באוטוקלב ולמעשה כביכול נותן לגיטימציה להליך מקביל של חיטוי של אותו מיכשור שאיננו ניתן לעיקור בחום ולחץ . הסעיף הזה דורש שכתוב לעניות דעתי :אין להשתמש בציוד לשימוש חוזר שאינו ניתן לעיקור באוטוקלאב כולל טורבינות וזויתנים או ידיתנים ואפילו לא מזרק אויר ומים ! .חובה לעקר באוטוקלאב את כל הציוד לשימוש חוזר ללא יוצאים מהכלל .לפי מה שידוע לי מהשמועה בלבד דר' קנצוקר ז"ל נהג על פי ההנחיות ולא חרג מהן אלא שחלק מהציוד שם לא ניתן לעיקור בחום ולחץ חלק מזויתנים ידיתנים וטורבינות שבמרפאתו לא ניתנים לעיקור באוטוקלאב אלא לחיטוי בלבד כמו אצל רבים וטובים מרופאי השיניים (הפייבר אופטיק נהרס בחום ולחץ וגם בית הטורבינה או גלגלי השיניים בדור הקודם של הזויתנים והידיתנים מחליד ונהרס ) האם זה אומר שניתן מחמת הספק רק לחטא אותם ע"י ניגובם בתרחיץ על בסיס כלור פעיל או גלוטראלדהיד ?(כפי שעלול להשתמע מן הנחיות )-ולא הוא !אפילו אם נשרה אותם בתמיסה מרוכזת של חומר חיטוי -המבנה הפנימי הנקבובי של אביזרים אלו לא מאפשר חיסול כל המיקורואורגניזמים החודרים לתוכם בעת השימוש ואלו לא מותירים לנו ספק שאינם בטוחים . נכון שלא הוכח עדיין מחקרית שמאן דהוא נדבק באמצעות טורביינה או זויתן לא מעוקרים אבל זה איננו נותן לרופא השיניים גושפנקא למחזר כלים ספק אספטיים.יש לנהוג כאן הלכה כבית שמאי -לחומרה !! הכנסת אביזרים מחוטאים לפה בעת טיפול פולשני מהווה סיכון לא מחושב וחובה לתקן את הסעיף בהנחיות מפני שבהוראות הCDC הן אינן נזכרות כי חיטוי משאיר ספק לאפשרות העברת זיהום בקטריאלי פטרייתי וויראלי -מצב שאיננו יכולים להרשות בעת טיפול פולשני כלשהו ובודאי לא בפה שבו מתעורר דימום מהחניכיים בכל מגע או אוורור .

16/04/2008 | 12:26 | מאת: דוד

עצוב לומר, אבל דר' קנצוקר ניהל מרפאה במלחה שתפקדה כמפעל שכל מטרתו רווח כספי. חוסר תשומת לב וחוסר יחס אישי היו על דיגלה של המרפאה, טיפול מהיר, תזזיתי, מעבר מרופא לרופא בין טיפולים ולפעמים באותו טיפול עצמו. שכירת רופאים גרועים. לאחר שעזבתי את המרפאה אחרי שנים שטופלתי בה המזכירה סירבה למסור לי את התיק ובו עוד 2 סתימות בגלל ש"אולי הן נסתמו מעצמן" - מחשיד ? מאד. בכתרים שעשו לי שם אני סובל מדלקות חניכיים עד היום. אני חושש מאד וקשה מאד לדבר על אדם שנפטר, שאם יבדקו לעומק את כל מה שהלך במרפאה בקניון מלחה (ואולי עדיין) יגלו שהסיפור שגרם לדר' הנכבד להתאבד הוא רק סימפטום של בעיה הרבה יותר עמוקה וקשה. מכיוון שמדובר בחבר שלך אני מאשר לך למחוק את תגובתי אם כך אתה מרגיש שנכון לעשות.

מנהל פורום רפואת שיניים