ניקוי ידיים בג'ל אלכוהול

דיון מתוך פורום  בטיחות גהות ואיכות

13/11/2015 | 23:23 | מאת: ליאור

במוצר "אלכוהול ג'ל" של חברת ד"ר פישר מוצגת בחזית המוצר התמונה הבאה: http://pharmaplus.co.il/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/0/0/0022014__270__530.jpeg (וירוסים חמודים בתפזורת על גבי כפות ידיים) לפי מה שאני זוכר, אלכוהול בריכוז של 70% יעיל מאד נגד חיידקים אבל וירוסים עמידים הרבה יותר לאלכוהול או שיטות סניטציה אחרות (גם נבגים ומבני חלבון כמו פריונים) האם אין כאן משום הטעיית הציבור? עד כמה הג'ל בריכוז זה של אלכוהול יעיל נגד וירוסים (בעלי מעטפת כפולה וללא מעטפת כפולה)? ואם הוא יעיל נגד חלק מהוירוסים, האם אלו אותם הוירוסים שמעניינים אותנו לפרק (כגון שפעת, הצטננות)? בתודה

לקריאה נוספת והעמקה

שלום ליאור, מקווה ששלומך טוב והשאלה לא כי נדרש חיטוי מיוחד. הג'לים האלה תפקידם חשוב במצבים שאין זמינות של מים וסבון לשטיפה של ידיים, אז המוצר של חברה זו או חברה אחרת עשוי לעזור, או במצבים שיש חולה בסביבה ורוצים חיטוי נוסף אז זה עוזר. בעבר ג'ל הכיל רק 20% של אלכוהול, אז לפחות עכשיו יש 70% שיעיל לחיטוי. כמובן קיימת בעיה של סיכון שריפה שאדי האלכוהול עלולים להדלק, אך זה לא הנושא להיום. ולכן מאחר שהג'ל איננו לחיטוי בסביבה של מחלות קשות, הוא עושה עבודה סבירה. במצבים של נבגים פריונים ואחרים נדרשות שיטות חיטוי מורכבות הרבה יותר. לגבי שפעת ודומיה. הדבקה כאשר יש ריכוז מינמלי של גורם מזהם, אז אם האלכוהל מוריד אפילו רק חלק מגורם הזיהום הסיכוי להדבקה יורד, וזה כבר טוב כדי למנוע למשל שפעת. בואם בשעפת עוסקים כדאי להוסיף חיסון שעוזר לחיזוק המערכת החיסונית והגנה מפני מספר וירוסים לא נעימים. חורף נעים ובריאות טובה

16/11/2015 | 17:15 | מאת: ליאור

השאלה במקורה ובמהותה הייתה עד כמה הג'ל יעיל מול וירוסים לעומת חיידקים. כתבת "אם האלכוהל מוריד אפילו רק חלק מגורם הזיהום", אלכוהול לא מוריד, הוא משמיד את המעטפת של הוירוסים והחיידקים עד כמה שאני יודע וגם כתבת "חלק". כמה הוא חלק זה? ובאילו סביבות? (קניון למשל? חדר מלא באנשים? וכו') אז בעצם העיקר חסר מן הספר והשאלה היא פשוטה: עד כמה הג'ל בריכוז הזה יעיל נגד וירוסים נפוצים 99% כפי שרשום *ליד* התמונה או 20% או תלוי באילו משתנים כלשהם, מהם ומה רמת החיטוי? (בתמונה על הג'ל מופיעים דווקא וירוסים ולא חיידקים...) בגלל שיצאה לי הודעה בעלת ניחוח ניצי אז אוסיף סמיילי, הנה: :-)

קודם כל כאשר התיחסתי להוריד הכוונה את כמות המיקרואורגניזמים. פגיעה ממיקרואורגניזמים תלויה בכמות שלהם, ואם מורידים הכמות יורד הסיכון. יש דרכים שונות, עם אלכוהול פגיעה בחלבוני מעטפת התא. בעיקרון כל גורם ביולוגי יפגע בחלבוני התא. אך מאחר שהשימוש בג'ל אלכוהול איננו מבוקר כמותית הוא עושה עבודה של להוריד את ההסתברות לחשיפה לכמות מסוכנת של זיהום (גורמים ביולוגיים אפשר לספור ממש), וכמו שאמרתי קודם בהתיחס למצבים שאין זמינות של מים וסבון, עושה עבודה דומה. לגבי המוצר הספציפי, צריכה לעצור כאן, מאחר שלפי כללי הפורום אין אישור להתיחס למוצרים ספציפיים אלא לעקרונות הפעולה.

19/11/2015 | 10:53 | מאת: ליאור

היעילות של שטיפת ידיים טובה לעומת יישום ג'ל אלכוהול בריכוז של 70% (באופן שמכסה את כל היד, למשך כדקה שניים) תהיה שווה?

בהכנות לניתוחים לדוגמא, צוות רפואי בסיום טיפול בחולה רוחצים ידיים במים ובסבון. יעיל ועושה את עיקר העבודה. כדי לחסוך זמן במעבר בביקור בין חולים לדוגמא משתמשים בחומרי חיטוי שמכילים גם אלכוהול אך לא רק. כי צריך מהר ויעיל. אלכוהול לא מספיק. דקה וכו' - מאות אלפי מחקרים ומדידות כמה זמן נדרש, לחיטוי של דברים שונים, זיהומים שונים ולא רק עם אלכוהול אלא עם עשרות סוגים של חומרי חיטוי. הלוואי וזה היה כזה פשוט, דקה ודי. נגדיא עובי השכבה, תגדיר איך תבדוק שאמנם הכל כוסה באופן אחיד, תגדיר את החדירות מתחת לצפורנים ששם זיהום גב, תגדיר איך תוודא חדירות ואחידות בתוך קמטים וכפלים, תגדיר טמפרטורה ועוד ועוד. אז, כפי שאמרתי בהתחלה, אם אין מים וסבון ואם יש חשש לזיהום גורם מחלות כמו שפעת, אז אלכוהול עוזר כדי להוריד את מספר המיקרואורגניזמים בתקווה שירד מתחת למספר שגורם למחלה.

20/11/2015 | 00:52 | מאת: ליאור

שרחיצה טובה במים וסבון עדיפה במשהו על פני אלכוהול ג'ל.

21/11/2015 | 11:59 | מאת: אורי

אין שום סיבה בתנאים רגילים להשתמש במוצרים כגון אלכוהול/ סבונים אנטיבקטריירלים ועוד. אלא, כפי שציינה ד"ר קויפמן, בשטיפה פשוטה של מים וסבון, זאת מאחר וצריך להשאיר את יכולות החיסון של הגוף "ללא עזרה", למעט כמובן מצבים חריגים, כפי שצוין.

ליאור: כן, עדיף מים וסבון על פני שימוש בחומרי חיטוי אחרים, במצבים שיש מים וסבון זמינים. אורי: כן, בעיקרון אתה צודק. אך לא זו הסיבה המובילה. יש חומרי חיטוי שאין בעיה להשתמש בהם ללא הגבלה מאחר שאין התרגלות של מיקרואורגניזמים אליהם. השימוש בחומרים שאינם מים וסבון טובים במצבים שאין מים וסבון, או כאשר כן יש זיהום נקודתי, וגם שיווקית הם מעולים לכיס היצרן. אלה מוצרים יקרים.

25/11/2015 | 02:09 | מאת: ליאור

האם אין מים וסבון עדיפים גם משום שיש הסרה פיזית של פתוגנים? כלומר, גם אם היה שם איזה וירוס עמיד לאלכוהול, הוא פשוט היה נשטף החוצה וגם שפשוט, מים וסבון, מורידים יותר את כמות הפתוגנים משום ההסרה הפיזית (שפשוף הידיים, הצמדות הסבור לליפידים וכו')?

פחות או יותר זה המצב. מים וסבון נגישים זמינים ומחירם לא רב ומעבר לאפקט של חיטוי ישיר על המיקרואורגניזם יש גם את ההשפעה המכנית של הורדה מפני היד. עם חומרי חיטוי אחרים יש אפקט מחיר ובקרה של הכמות שיש להשתמש בה ואין סילוק מכני ממשי. כאשר כל תהליך השטיפה מתרחש במשך זמן קצר, ומים וסבון יעילים יותר מאלכוהול לדוגמא. אפקט ההסרה המכני לא מבחין בין פטוגנים לאחרים, הסרה של כל מה שמצליח.

26/11/2015 | 04:00 | מאת: ליאור

26/11/2015 | 15:58 | מאת: ליאור

26/11/2015 | 16:00 | מאת: ליאור

.

נראה לי שהמערכת לא תומכת במוג'יז ובסימני הבעה

27/11/2015 | 19:19 | מאת: ליאור

(U+1F44D) How to type in Microsoft Windows: Alt +1F44D

מנהל פורום בטיחות גהות ואיכות