שהיה ליד מים מזוהמים

דיון מתוך פורום  בטיחות גהות ואיכות

12/01/2019 | 12:12 | מאת: דנה

שלום בימים האחרונים ישנן כתבות על כך שמועצה אזורית באר טוביה מזרימה מי קולחין לכיוון נחל לכיש דבר הגורם לזיהום חמור במים ושישנה סכנה לבריאות הציבור. היום טיילתי עם ילדיי באזור עד הלום ועמדנו ליד זרם מים שלאחר כשתי דקות הסתבר לי שאלו המים המוזרמים במי קולחין המגיעים מכיוון באר טוביה. שאלתי היא באם בשהיה ליד המים ישנה סכנה כלשהי? האם האויר ברבת המים מזוהם גם הוא? או שאין בעיה להיות בקרבת המים? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

הסיכון העיקרי הנו בשתיה של המים או בחדירה שלהם למערכת הנשימה. שתיה כמובן אפשר להמנע. נשימה מהווה בעיה כאשר יש רוח או התזה של המים שעוברים לאוויר עם הגורמים הביולוגיים שעלולים לחדור לגוף. מדובר בחיידקים צואתיים ודומים. אז, רצוי להתרחק מספר מטרים מהמים ולא להיות לידם מעבר להכרחי. לזכור! לא כל מי שנחשף לגורם ביולוגי חולה. לכן, גם אם הייתם ליד המים ואתם מרגישים טוב (יקח מספר ימים לפי הדגירה של החיידק) הכל טוב. אם מישהו יתחיל עם כאבי בטן, שלשולים, הקאות, חום וסימפטומים נלווים לגשת מיד לקבלת טיפול רפואי.

12/01/2019 | 21:19 | מאת: דנה

תודה רבה לך על התשובה המפורטת. היינו במרחק של כמטר מהמים ולא היתה שום התזה לכיונינו וגם לא רוח. האם הסיכויים לזיהום קטנים?

נקווה. כאשר מדובר בגורמים ביולוגיים אי אפשר להגיד חד-משמעית, כי הדגירה של החיידקים לפעמים יותר זמן. אולי בכלל לא היה זיהום במים בזמן שהייתם ואז המצב הכי טוב. אם היה זיהום תלוי כמה זיהום היה, כי הדבקה תלויה בכמות הגורם המזהם, מצב המערכת החיסונית של הנחשפים ועוד גורמים. אם אתם מרגישים טוב כנראה שלא היתה חשיפה, אבל אין לנו מידע חד-משמעי מה היתה איכות המים כאשר הייתם שם, והייתם די קרובים.

13/01/2019 | 07:34 | מאת: דנה

האם גם כל מה שהיה עלינו צריך לעבור חיטוי? כמו הנעליים, תיק וכו?

כל הדיון היה בהנחה שבכלל יש חיידקים מזהמים במים, ובכלל נחשפתם. התנהגות חיידקים בגוף שונה, מקום גידול נוח להם. על בגדים ועל חפצים הם שורדים שניות עד מספר שעות וזהו. לכן, מאתמול עד היום כבר הם לא שם, בהנחה שבכלל היו.

13/01/2019 | 10:48 | מאת: דנה

תודה. הנושא מאוד מדאיג אותי ולכן שאלותיי רבות. האם במידה ועברו מספר ימים והכל היה תקין ניתן לומר שה"ארוע" עבר בשלום? או שישנה אפשרות גם לפגיעה כלשהי בעתיד? תודה מראש עח הסבלנות והתשובות

מערכת החיסונית חזקה יותר כאשר לא דואגים ולחוצים מדברים מיותרים. שוב - בהנחה שבכלל יש זיהום, ושהזיהום גבוה, והוא קפץ עליכם, מדובר בחיידקים ובוירוסים. כמו כל גורם מחלה זיהומית הם לא מתרבים ושורדים אלא בתוך גוף חי. או שהם גורמים למחלה לאחר תקופת דגירה, או שהגוף מחוסן נגדם. מה פתאום שתהיה בעיה בעתיד? כמו שפעת לדוגמא, נחשפת ללא חיסון, יש תקופת דגירה ואז מחלה. אם מחוסנים לא נדבקים או נדבקים קלות. זה לא נשאר בגוף. אז, תעבור תקופת הדגירה ואם כולכם בסדר אז כולכם בסדר. ונניח לרגע שמרגישים לא טוב הולכים בהקדם לקבל טיפול רפואי, וחוזרים להרגיש טוב לאחר מספר ימים.

מנהל פורום בטיחות גהות ואיכות