MDF, HDF, וצמר סלעים

דיון מתוך פורום  בטיחות גהות ואיכות

29/09/2018 | 13:36 | מאת: איתי

שלום, יש לי כמה שאלות: 1. בדירה אליה עברנו פירקתי קיר גבס בעצמי, ותוך כדי הפירוק גיליתי שיש צמר סלעים בתוך הקיר. הצמר סלעים היה עטוף בניילון שחור, אבל חלק מהחבילות העטופות היו קרועות או נקרעו קצת בזמן הפירוק. פיניתי הכל מהבית הכי מהר שיכולתי ושטפתי עם הרבה מים את רצפת החדר. אני חושש לזה שנשמתי את החלקיקים של הצמר סלעים, ובכלל האם יכול להיות שאחרי אוורור ושטיפה עדיין קיימים חלקיקים בחדר המסוכנים לנשימה? האם יש לי סיבה לדאוג? יש בדיקה שאני צריך לעבור? האם לא טוב לשהות בחדר הזה? 2. יש לנו רצפת פרקט למינציה שאני מניח שעשויה מחומר HDF, האם כאשר מסירים את הפרקט מהרצפה יכולים להשתחרר גזים רעילים? האם זה מסוכן לנסר את הלוחות הישנים כדי לתקן את הרצפה? או אם ארצה להתקין פרקט חדש זה מסוכן לנסר לוחות חדשים? 3. בחלק מהתיקונים שאני מבצע נאלצתי לנסר תחתית של דלת. פנים הדלת היא כוורת קרטון ואני מניח שבשילוב MDF ובצידי הדלת יש שכבה של כסנטימטר של MDF ירוק (עמיד למים). מצורפת תמונה. האם יש סכנה בניסור החומר הנ"ל? והאם יש סכנה בכך שהדלת תהיה בחדר ותשחרר גזים מה-MDF? אני קצת מודאג, בעיקר מאז ההריון של אשתי. אשמח לתשובה. תודה

לקריאה נוספת והעמקה

צמר סלעים או צמר זכוכית? הבדל. תמיד יכולים להשאר סיבים. לנקות, ולשאוב. סיבים אינם משפיעים על עוברים. לגבי השאר השאלות כלליות מדי. כל חומר משחרר חומרים מסוכנים. בכל תהליכי שיפוץ יש לעבוד עם ציוד מגן אישי מתאים לחומרים ולתהליכים. כל תהליך וכל חומר לגופו. איך לחתוך/לשפץ כדאי לשאול בפורום שיפוצים.

29/09/2018 | 22:33 | מאת: איתי

קודם כל תודה על המענה המהיר. אני לא יודע בוודאות אם זה צמר סלעים או זכוכית. יש לי סיבה לדאוג? לגבי שאר השאלות, לא התכוונתי לאיך מנסרים או איך לעבוד עם זה, אלא האם אחרי ניסור של MDF או HDF כשהוא נשאר חשוף בצד של הניסור, משתחררים גזים מסוכנים לנשימה? האם צריך לאטום את הצד הזה עם צבע והאם זה מספיק?

צמר סלעים מסוכן יותר בריאותית מאחר צמר זכוכית. אם החומר סגור בתוך הקירות, הוא לא במגע עם באי הבית ואין בעיה רק בזמן שמבצעים שיפוץ וחשיפה של הצמר. לגבי MDF ו HDF אין הבדל בריאותי בין החומרים. התנהגות שלהם דומה. תהיה שונות לפי היצרן, אך השונות קטנה. במהלך העבודה יש להקפיד על ציוד מגן אישי מלא ומתאים (לפי החומר) כולל אוורור של סביבת העבודה. באופן רגיל כל מוצרי העץ שיש בבית ישחררו את אותם החומרים. גם אם תאטום את הצדדים החומרים ישתחררו. אלה מולקוחות קטנות של גז כמו פורמאלדהיד. לכן, אדגיש שוב את התשובה הראשונית לאוורר!

30/09/2018 | 17:43 | מאת: איתי

אז אם נחשפתי לאחד החומרים כמו צמר סלעים או זכוכית, האם אני צריך לעשות בדיקה רפואית כלשהי? האם לאחר חודש של אוורור ושטיפה של החדר עדיין יש סכנה בריאותית?

אין שום בדיקה שיש לעשות או שתתן לך מידע אם נחשפת או לאו. אם חשיפה לכמות גדולה, זו הרעלה וסימפטומים בהתאמה שמופיעים תוך שעות עד ימים. החשיפה מזדמנת ולכמות קטנה היא הבעיתית כי ההשפעה של החומרים משאירה עקבות שעם הזמן עלולים להפוך למחלות. החשיפה לתוצרי פירוק מריהוט בהם מסוכנים יותר. זה לא משהו של יום-יומיים-חודש, אלא לתמיד. ריהוט עץ פולט כל הזמן חומרים מסוכנים בכמות קטנה, לכן, יש לאוורר כל הזמן. לא קשור שטיפה לגזים באוויר, עוזר רק לסילוק אבק של עבודה עם החומרים, כי הסיבים של HDF ו MDF מסוכנים לנשימה כמו כל סיבי עץ. ולגבי חומרי הבידוד צמר סלעים הוא המסוכן יותר מצמר זכוכית.

30/09/2018 | 19:43 | מאת: איתי

אוקי, הבנתי לגבי הכל. מבחינת הצמר, יש סיבה לא לשהות בחדר עם תינוק?

כמו שנאמר כבר בתשובה השניה. הצמר משמש כחומר בידוד, והוא טמון ומוסתר בתוך הקיר בחדר זה ובשאר חדרי הבית. הוא לא קופץ ולא מתשחרר החוצה. כך שאם הכל סגור ומוגן אין בעיה לא לתינוק ולא לבוגרים לשהות בחדר זה ובחדרים אחרים.

01/10/2018 | 20:53 | מאת: איתי

תודה רבה על העזרה!

מנהל פורום בטיחות גהות ואיכות