חשיפה לריתוך ורעש מזדמן

דיון מתוך פורום  בטיחות גהות ואיכות

08/02/2018 | 18:03 | מאת: אייל

שלום ד"ר, במסגרת עבודתי כמהנדס, אני מבקר ומסייר במפעלים תעשייתיים שונים מדי שבוע. לעתים, נתקל בריתוכים שמתבצעים בסביבתי הקרובה (לעתים מטרים בודדים), ברעש חזק של ניסור מתכת/פעולה של מכונות רועשות. כמובן שברגע שקורה שבטעות אני מביט על ריתוך, אני מיד מסיט את המבט ומתרחק ככל האפשר. במקרה של רעש חזק, משתדל להתרחק ממקור הרעש (לעתים בלתי אפשרי להתרחק מיד אבל דואג להתרחק מהר ככל האפשר). מדובר על מקרים נקודתיים של שניות (במקרה של רעש, יכול להגיע לדקה-שתיים). האם יש באפיזודות כאלה סיכון ממשי לעיניים/לשמיעה? האם מבט קצרצר (כחצי שנייה) לכיוון הריתוך מסוכן? האם דקה - שתיים של רעש ממסור ממספר מטרים מסוכן? חייב לציין שהנושא מעסיק ומדאיג אותי ואודה מאוד לתשובתך, תודה

לקריאה נוספת והעמקה

בודאי שכן. אם אתה עובד כעמצאי אתה צריך לדאוג לרכישת ידע וציוד מגן אישי להגן על עצמך. אם אתה שכיר, מקום העבודה שלך צריך לתת לך הדרכה בסיכונים הבטיחותיים והבריאותיים שיש במקומות אליהם אתה מגיע ולספק לך ציוד מגן אישי מתאים. ו... כאשר אתה מגיע למפעל, המפעל צריך להפנות את תשומת לבך לגורמי הסיכון בסיסת העבודה שלך. להראות לך את השילוט שמגדיר את אזורי סיכון הרעש והריתוך, ולוודא שאתה משתמש בציוד מגן אישי אם נדרש. לגבי רעש. כל רעש שהוא מעל 85 דציבל כבר עלול לגרום לפגיעה בשמיעה. הפגיעה בשמיעה הנה פגיעה מצטברת, לאט לאט עם השנים. אבל, אם החשיפה לרעש בעוצמה גבוהה, הפגיעה יכולה להיות חמורה ואקוטית. כמובן, שיש לבצע בדיקות ומדידות כדי לדעת איך לפעול. ברעש ובקרינה של ריתוך כמובן שככל שהמרחק גדל הסיכון יורד, השאלה אם יורד לרמה בסיכון נמוך, ואת זה ניתן לדעת רק עם ערכים נמדדים. לגבי פגיעת ריתוך. כל חשיפה עלולה לפגוע בעין. לכן, רתכים משתמשים במסכה גם בשביל לעשות נקודה. הפגיעה יכולה להיות בקטנה או באופן משמעותי. פגיעות עיניים מריתוך הנזקים מצטברים, לדוגמא. כוויות, צלקות, קטארקט ועוד

09/02/2018 | 16:18 | מאת: אייל

תודה על המענה. סביבת העבודה שלי לא מוגדרת לאזור מסויים, אני מסייר עם אנשים ברחבי המפעל, עוברים בין חדרים שונים, שום דבר לא יכול להכין אותי או אדם אחר למה שאני אראה בפתיחת הדלת או בתחזוקה של מתקן מסוים, אם מישהו מרתך שם אז יש מן הסתם סיכון שאחשף לרגע אחד לריתוך, זה לא שאני מודע מראש ששם מרתכים, אחרת מלכתחילה לא הייתי נכנס. בנוגע לרעש, אני מדבר עם אנשים ולכן אטמים זה משהו שהוא בעייתי (מעבר לכך שגם אם נקודתית אני רוצה לשים אטמים, לוקח בערך דקה להוציא אותם ולהכניס בצורה נכונה לאוזן, שוב, גם כאן, אין לי הכנה מוקדמת לעניין).

קצת אכזבת אותי. חשבתי שכתבת שהנושא מטריד וחשוב לך. כל מה שכתב הפעם הוא תרוצים של ארגונים ואנשים למה לא להשקיע ולמה לא לטרוח כדי להגן על בריאותם ובריאות האנשים שסביבתם. גם אני וגם מאות קולגות שלי מסתובבים בסביבת עבודה משתנה. רעש. אזורי רעש צריכים להיות מסומנים, גם אם לא כל הזמן רעש שם. יש עשרות דרכים להתריע על רעש כאשר הוא מתחיל וכאשר הוא נגמר. לא הפתעה. ואם יש רעש לא חייבים אטמים, יש גם אזניות. ואם עוצמת הרעש כזו שאתם צריכים להסיר אטמים כדי לשמוע, אומר שהרעש שם ברמה מסוכנת. אז, לא מדברים שם. מדברים אח"כ, באזורים מוגנים מרעש. שוב, דורש התארגנות ומאמץ, או להפגע בריאותית ולפגוע גם באנשים אחרים. וכאשר מדובר בריתוך אותו הדבר. עשרות דרכים להתריע ולהזהיר. אתה חושף אנשים שבכלל לא מודעים לסיכונים? עברה קשה. תזהרו שם מתביעה של מישהו אם יפגע. אין דבר כזה שאין ברירה או אין מה לעשות. יש שיטות רבות ומגוונות שמתאימות לתהליכים משתנים למנוע חשיפה. נכון, דורש השקעה של חשיבה, זמן ומשאבים כדי למנוע חשיפה ופגיעה.

11/02/2018 | 18:54 | מאת: אייל

אני חושב שאת לא הבנת, אין לי שום קשר למפעלים, אני לא בעל תפקיד שם, אני מחברה חיצונית שמגיעה לשם, המפעלים הם אלה שלא דואגים כפי שציינת לבריאות העובדים שלהם, אין לי שום סמכות במפעלים אלה ואני לא מועסק על ידם, סה"כ אורח שלהם. אם הייתי בעל תפקיד במפעל, מבטיח לך שהוא היה הבטיחותי ביותר... זה שאת רושמת שאזורי רעש צריכים להיות מסומנים ושריתוך צריך להיות מאחורי פרגוד זה נהדר, הלוואי שזה היה כך, אבל רב המפעלים בישראל שיצא לי לראות (קטנים וגדולים) לא עושים זאת.

לצערי אני חושבת שהבנתי טוב מאוד. אני מכירה מאות מפעלים, ומסתובבת ברבים מאוד ולא עובדת שלהם. אני מכירה מאות עובדים שנמצאים בשטח כחלק מתפקידם. האחריות לא נעלמת רק כי העובד בשטח. גם אם רוב המפעלים עבריינים, לא אומר שאנחנו צריכים להיות גם כן עבריינים. יש חוקים במדינה. גם אם אתה אורח מזדמן, כמו שכתבתי בתשובתי הראשונה 1. אחריות המעסיק שלך לוודא שבזמן שאתה בשטח אתה לא נפגע. לכן, לתת לך הדרכה בהתאמה ולספק לך ציוד שאולי תזדקק לו. זה שאתה בשטח שלא באחריות המעסיק שלך לא מוריד מהאחריות שלו לדאוג לבריאותך. 2. המפעל אליו אתה מגיע חייב לעשות לך הדרכה ולוודא שאתה לא נפגע במהלך שהותך שם. וכן יש לך זכות לדרוש שלא תפגע בעבודה בשום מקום.

מנהל פורום בטיחות גהות ואיכות