אימון משקולות: גורמים אפשריים, מצבים דומים ומאמרים

חימום ומתיחות לפני ואחרי אימון: האם יש צורך?

פיניתם שעה בלו"ז הצפוף והגעתם לחדר כושר? נצלו היטב כל דקה והקפידו על מתיחות דינמיות, המתאימות לאימון הספציפי שלכם. פרויקט מיוחד: 7 שאלות ותשובות, בדרך לאימון מושלם ​כל מי שעוסק בפעילות גופנית ודאי שמע לא פעם את ההנחיה כי יש לבצע חימום טוב, שיכלול גם מתיחות לפני אימון, וכי אחרי אימון יש לבצע שחרור, שיכלול בעיקר מתיחות. האם אכן יש קשר בין חימום ומתיחות לפני ואחרי אימון, לבין מניעת פציעות ושיפור יכולות ספורטיביות? מתברר כי בנושא זה קיימות דעות שונות, לא רק בציבור הרחב, אלא גם בקרב אנשי מקצוע מעולמות הטיפול, השיקום, האימון והתנועה. בכתבה זו, "נעשה סדר" עבורכם בעזרת שאלות ותשובות נפוצות.   בשלב החימום מומלץ לבחור במתיחות דינמיות. צילום: שאטרסטוק   1. האם הכרחי שכל מתאמן יבצע חימום? אין מענה יחיד וחד משמעי לשאלת החימום לפני אימון. נכון כי יש הגיון בביצוע חימום לפני אימון ושחרור אחרי אימון, אך הדבר תלוי בלא מעט גורמים: סוג האימון, מטרת...
ללמוד עוד על אימון משקולות
עיוותים בבית החזה-תמונה
מאת: דוד שוסיוב
20/10/2013
פעילות גופנית: התאמה לאישיות-תמונה

פעילות גופנית, בדיוק כמו זוגיות - מחייבת התאמה אישית. האם...

מאת: ד"ר איתי...
10/05/2017
 מחלות ניוון שרירים: כן, מומלץ לבצע פעילות גופנית!-תמונה

השילוב הזה נשמע מוזר במבט ראשון: פעילות גופנית מומלצת...

מאת: פרופ' ארגוב...
26/08/2018
כירופרקטיקה: 9 עובדות ומיתוסים-תמונה

כואב לכם הגב? מתלבטים אם לשכב במיטה ולנוח - או דווקא לבצע...

מאת: ד"ר לורנס בין
26/02/2018
מחפשים את הרופאים הטובים בישראל לאימון משקולות?
יש לנו את המאגר המושלם עבורכם
קרא עוד

אימון משקולות: תשובות ממומחים וייעוץ אונליין

תשובות לשאלות

שלום בן 21, אין היסטוריה רפואית של כאבי גב. לאחרונה אני מרגיש כאבים חדים באזור האגן - בין הגב התחתון לישבן, בצד שמאל. כואב בעיקר כשאני מתכופף, אך גם קצת בזמן הליכה. זה הגיע לרמה שבזמן טיול כל התכופפות היתה סבל והכאב ליווה אותי במהלך כל הטיול. עיסויים חזקים מאוד ומתיחות עוזרים, אך לאחר זמן מה הכאב חוזר שוב. כמובן שבזמן פעילות מאומצת - הרמת משקולות, ריצה, טיול - הכאב מחמיר. איך אפשר לטפל בבעיה? האם יש לה שם או שזה רק שריר מכווץ? אחרי קצת חיפוש נודע לי על תסמונת הפיריפורמיס, יכול להיות שזה זה? תודה רבה !

זה לא נשמע כמו שריר מכווץ יתכן שזו בעיה בדיסק או בעיה בפיריפורמיס האחבנה ביניהם לא קלה ולא טריביאלית ומצריכה בדיקה גופנית ובדיקות דימות מתאימות ד"ר נחשון רנד מומחה לכירורגיה אורתופדית ולניתוחי עמוד השדרה www.isc.co.il rand@isc.co.il קביעת תור: 7645400 - 03 054-747886

שלום רב, לפני כחודשיים סבלתי מטחורים חיצוניים, אך לאחר כמה טיפולים זה עבר לי... אני בחור צעיר (בן 29) שאוהב להתאמן בחדר כושר ולשחק כדורסל. השאלה שלי היא כזאת: האם מכיוון שיש לי נטיה לטחורים , אני יכול להתאמן בחדר כושר, כי משיחות שלי עם רופא משפחה התברר לי שאסור לי להתאמן בחדר כושר, אשמח לקבל תשובה בכמה משפטים האם הנני יכול להתאמן, ואם אפשר גם איזה תרגילים אני יכול לעשות ואיזה תרגילים אסור בהחלט (תרגילים לחיזוק שרירי הבטן, מתח, מקבילים, שחיה, שכיבות סמחה)?!? תודה מראש

ליאור שלום, ראשית, מאמץ אירובי אינו משפיע על הטחורים כלל, ולכן אינך מוגבל במאמץ מעין זה. הרמת משקולות כבדים או כל פעילות המאמצת באופן ניכר את שרירי הבטן יכולה אכן להחמיר סבל מטחורים. בעיני אישית, שפעילות גופנית היא חלק מאיכות חיי, זו אינה סיבה לא לבצע פעילות ספורטיבית מלאה- הכי גרוע, נטפל בטחורים בעת הצורך. קצת מידע כללי על טחורים: סבל מטחורים היא בעיה שכיחה, ומשערים שכמחצית מהאוכלוסיה המערבית תפתח תלונות כלשהן הקשורות בטחורים. לכל אדם מצויות באזור האנוס ופי הטבעת שלוש קבוצות של כלי-דם, כחלק אנטומי נורמלי של המנגנון הסוגר את פי הטבעת. הטחורים הגורמים לסבל נגרמים לרוב במצב של התנפחות הורידים באזור כתוצאה מאיבוד המנח האנטומי שלהם בפי הטבעת. אין בידינו הסבר מדויק מדוע אדם אחד יסבול מטחורים בעוד אחר לא יסבול, אך קיימות מספר סיבות היכולות לגרום להווצרותם, הכוללות מאמץ ממושך בזמן יציאות לאורך תקופה ארוכה, עצירות או שלשול כרוני, וישיבה ממושכת בשירותים.תהיה הסיבה אשר תהיה, מלאות של הורדים ולחץ ממושך גורמים להתרחבותם ודופן הורידים נעשה דק יותר ומדמם בקלות. לחץ ממושך מחליש את הקיבוע של הורידים למקומם האנטומי, וגורם להם לאבד את המיקום התקין בתוך האנוס, היוצר בלט של הטחורים דרך התעלה האנאלית. הסימפטומים העקריים כוללים דימום תוך כדי יציאה, בלט או נפיחות של רקמה דרך פי הטבעת בעת היציאה ולאחריה, גירוי באזור האנאלי, רגישות באזור וכאב פי-הטבעת. חשוב להבדק על ידי רופא העוסק בתחום כדי להגיע לאבחנה ברורה. בנוסף, אנו ממליצים כמעט לכל אחד שיש לו דמם מפי הטבעת לעבור בדיקה של המעי הגס (גם אם רואים את מקור הדמם בפי הטבעת) לשלול מקור דמם במעי. מניעת עצירות ויציאות קשות מהווה את הבסיס החשוב ביותר לטיפול בטחורים. גם שילשול יכול להחמיר טחורים, והיציאה הטובה ביותר היא בעלת מרקם "ספוגי" (כמו ספוג). חשוב לציין כי ריכוך היציאות הוא הבסיס לטיפול גם אם נוספים לכך טיפולים נוספים, כולל טיפול כירורגי. ניתן להשיג מקרם יציאות נכון באמצעות תזונה עשירה בסיבים (ירקות, פירות, דגנים) שתייה מרובה (לפחות 8-10 כוסות שתייה ליום), ניתן גם להיעזר בתוספי סיבים טבעוניים מרוכזים (מומלצים תוספי סיבים על בסיס פסיליום, שאינם צריכים מרשם רופא) או במרככי צואה אחרים, כגון שמן פרפין. יש להשתמש בריכוך יציאות ושתיה מרובה על בסיס יומי וקבוע, ולא כתגובה ליציאה קשה מידי. חשוב להמנע ממאמץ יתר וישיבה ממושכת בשירותים. ישנם מספר טיפולים כירורגיים לטחורים "מהקל אל הכבד", כאשר באופן כללי ככל שהטיפול רדיקאלי יותר כך התועלת רבה יותר, אך ההתאוששות גם היא ארוכה יותר ושעור הסיבוכים גבוה יותר (למרות שבכל מקרה שעור הסיבוכים אינו גבוה). קשירה- בשיטה זו משתמשים לטיפול בטחורים פנימיים . הטיפול מתבצע במסגרת המרפאה ובד"כ אינו כואב מאד משום שבאזור הקשירה יש מיעוט עצבים. הקשירה מתבצעת בעזרת מכשיר מיוחד, שמניח גומיה זעירה על הטחור הפנימי. הטחור והגומיה נופלים לאחר מספר ימים והמקום נרפא בד"כ תוך שבוע-שבועיים. הטיפול גורם לפעמים לתחושת אי- נעימות, וכאב קל בימים הראשונים, ולדימום קל. קשירת טחורים היא פעולה יעילה לטחורים הגורמים סבל קל או בינוני, ויכולה לשפר את איכות החיים, ולעיתים יש צורך לחזור עליה מספר פעמים. הסיכון בפעולה זו נמוך יחסית. הזרקה של חומרים סקלרוזנטיים או צריבת בסיסי הטחורים באור אינפראדום גורמת לפעולה דומה וכרוכה בשיעור דומה של אי נוחות וסיבוכים. HAL הוא טיפול חדש בו מבצעים את "קשירת" הטחורים בעזרת מכשיר דופלר המזהה את מיקום העורקים של הטחורים, ומאפשר תפירה (בדומה לקשירה) מדוייקת של העורקים האלו. מדובר בטיפול חדש יחסית והנסיון בו עדיין אינו רב, אולם הרושם הראשוני הוא שהטיפול יחסית קל למטופל (לעיתים מבוצע בכל זאת בטשטוש) ובמקרים רבים יש שיפור טוב באיכות החיים. ניתוח מוצע לחולים עם סבל ניכר מטחורים, בהם הטיפולים שהוזכרו עד עתה לא הועילו, או חולים שאינם מעוניינים בטיפולים אלו. חשוב לציין כי ברוב המקרים הניתוח מיועד לשפר את איכות החיים, וההחלטה עליו צריכה להתקבל על ידי המטופל והרופא המטפל במשותף. ניתוח עם סטייפלר נקרא PPH , ובו משתמשים במכשיר סיכות אוטומטי, שאינו כורת את הטחור אלא משיב אותו למקומו התקין בתעלה האנאלית. פעולה זו נפוצה מזה כ 5 שנים, ואינה מתאימה לכל החולים, אלא לאלה שנבחרו בקפידה לטיפול זה. שיעור ההצלחה נראה דומה לשיטה המסורתית, אולם שיעור הכאב לאחר הניתוח לרוב קטן בצורה משמעותית, והחזרה לפעילות יומיומית מהירה יותר. ניתוח להסרת הטחורים הוא הניתוח המסורתי, ובו כורתים את רקמת הטחורים הגורמת לדימום ולנפיחות. יש תקופת החלמה שיכולה להמשך כשבועיים-שלושה, והתקופה הראשונה לאחר הניתוח מאופיינת בכאבים באיזור הניתוח, בעיקר בעת היציאות, וחשוב להקפיד על השימוש במרככי יציאות ובמשככי כאבים. לציין שבניתוח מסוג זה יש ניסיון רב בעולם ומאות אלפי חולים עברו אותו. הניתוח יעיל באחוזים גבוהים מאד ושיעור הסיבוכים בו נמוך שתהיה שנה טובה ובריאה

שלום רב שמי יוסי לאחרונה גילו לי פוליפ גדול עלמיתרי הקול , אחד האיבחונים של הסיבה לפוליפ זה עקב מאמץ יתר של הצוואר בעת הרמת משקולות , כלומר אני לא נושם נכון בעת אימון , השאלה שלי כיצד עלי לנשום מבלי לאמץ את שרירי הצוואר וכך למנוע פגיעה במיתרי הקול תודה יוסי

יוסי שלום, אומנם לא בהתמחותי אבל נשמע לי מוזר שנשימה לא נכונה ( איך יודעים שנשימתך לא נכונה) גורמת לפוליפ. ואם כבר דנים בכך אז אולי לא הנשימה גרמה לכך אלא מנח הצוואר, מנח הלסת , הלשון...אבל כפי שציינתי לא בהתמחותי. בכל מקרה בזמן הרמת משקולות הוצאת האוויר מתבצעת בעת המאמץ או במילים אחרות כאשר המשקל ( פלטות, משקולות, מוטות, גוף...) עולה . יש עוד טכניקות נשימה שלא אכנס אליהן עכשיו, בהן יש שילוב של עצירת הנשימה בתזמון מסוים ומיד לאחר מכן מוציאים האוויר . כפי שציינתי קודם הקפד על הוצאת אוויר במאמץ. בהצלחה אורי

בזמן הרמת משקולות סקוואטים או תרגילי כושר אני עומדת בצורה שמרגישה לי ישרה אולם כשמסתכלת על הרגליים רגל ימין הולכת אחורה. כשאני מקבלת הערות מהמאמן או מנסה להשוות יותר קשה לי לשמור על יציבות. אותו דבר בפלאנק עם היד. בנוסף צד ימין של הגב שלי כואב כבר שנים. עשיתי צילום שיצא תקין ועם הזמן זה רק התגבר וכרגע עומד בחשד לפריצת דיסק. לעיתים יש לי נימול ומרגיש כמו פריצת דיסק של ממש. אך בביקור אצל פיזיותרפיסטית טענה שאם יש פריצה ברמה נמוכה מאוד. השאלה שלי היא מה קדם למה? האם היציבה היא בעקבות הבעיה בגב או האם הבעיה בגב היא בעקבות היציבה? מה עושים כדי להשתפר?

שלום מור, לאחר עיון בנכתב ממליץ לך לבצע MRI עמוד שדרה גבי-מותני כדי לשלול פריצת דיסק או לאושש את החשד. לא קל להוכיח מה גרם למה אך מהתיאור שלך ייתכן שיש בעייה בעמוד השדרה אך גם ברגליים. לאחר ביצוע הMRI ממליץ לגשת לאורתופד מומחה לבדיקה פיזיקאלית לצורך אבחון ובניית תכנית טיפול . בברכה ,