כירופרקטיקה: 9 עובדות ומיתוסים

(0)
לדרג

כואב לכם הגב? מתלבטים אם לשכב במיטה ולנוח - או דווקא לבצע פעילות גופנית? האם ישיבה בגב זקוף היא ישיבה נכונה? 9 עובדות ומיתוסים אודות בריאות הגב

כירופרקט
053-7932991 (מספר מקשר)

כירופרקטיקה עוסקת במתן אבחון, טיפול, הדרכה והנחיה לאורח חיים בריא ולגוף בריא. הגעה להתייעצות או טיפול בקליניקה לכירופרקטיקה -תביא לתפקוד יומיומי בריא, מפני שטיפול כירופרקטיקה קשור לעמוד השדרה, למערכות העצבים והשלד.

במאמר זה נבחן 9 אמירות נפוצות על בריאות הגב - ונראה אם הן נכונות או שגויות.

1. "ישיבה עם גב זקוף עשויה למנוע כאבי גב" - לא נכון

ישיבה נכונה עשויה למנוע כאבי גב: ישיבה נכונה שומרת על עקומות הגב - ומחזקת את שרירי היציבה. אפשר לשבת זקוף - אך לא לשמור על העקומות הנכונות של עמוד השדרה. אם יושבים זקוף ונכון - הישיבה אכן תוסיף בריאות לגב.

ישיבה נכונה עשויה למנוע כאבי גב. צילום: שאטרסטוק
ישיבה נכונה עשויה למנוע כאבי גב. צילום: שאטרסטוק

2. "כירופרקט לא מסוגל להעניק מענה לבעיות גב חריפות" - לא נכון

מדובר בטעות בסיסית, הנובעת מהיעדר ידיעה או חוסר תשומת לב לעובדות אקדמיות מוכחות. יש אנשים עם בעיות, שבהן אין מנוס מניתוח. עם זאת, ניתן להסתמך על כישוריו של הכירופרקט - כדי לדעת אם יש מקום לנסות טיפולים שונים, בהתאם לבעיה הקיימת ולמנוע ניתוח.

הניסיון והתוצאות בשטח מראים כי יש לא מעט הצלחות. כירופרקט הוא דוקטור לכירופרקטיקה, אשר למד לימודים אקדמיים גבוהים במשך שש שנים, המקבילים ללימודי הרפואה.

הכירופרקט יאבחן אבחון ראשוני - לרבות שימוש בהדמיות ורנטגן; ובעת הצורך, יפנה את המטופל לרופא מומחה, בהתאם לצורך ובהתאם לבעיה שאובחנה.

3. "הכירופרקטיקה איננה מתאימה לקשישים, לגיל הרך ולילדים צעירים" - לא נכון

לכירופרקט יש ארסנל טיפולים מגוון - הכולל שיטות טיפול מיוחדות, לטיפול בכל גיל, תוך התחשבות במצב הפיזיולוגי הקיים. אנשים המאמינים במיתוס זה וחיים לפיו - כלל אינם מכירים את מקצוע הכירופרקטיקה. זהו מקצוע רווי התמחויות, לדוגמה, התמחות בנשים הרות ומניקות, התמחות בטיפול בילדים עם בעיות התפתחות, בעיות גנטיות מולדות (מבחינה אנטומית), או התמחות בקשישים, כל זאת לצד מתן מענה למגוון רחב של בעיות כדוגמת תאונות דרכים (עבודה וספורט), טיפול בעקמת, בעיות על רקע עצבי, נימולים ועוד. אם כן, למיתוס זה אין כל ביסוס באקדמיה ובמדע; או ביסוס קליני כלשהו.

4. "הטיפול היעיל ביותר הינו לנוח במיטה" - נכון (לפעמים)

כאשר אדם אינו יכול לעמוד על הרגליים, אין ספק כי מנוחה בת יומיים יכולה לעזור. יחד עם זאת, ישנם סוגים שונים של כאבי גב. מפגש עם כירופרקט יביא לאבחון ספציפי של הבעיה - שבסיומה יאמר הכירופרקט אם יש צורך במנוחה; או בטיפול חלופי יעיל הרבה יותר.

5. "במצב בו אדם סובל מכאבי גב רציניים - הוא חייב להמשיך פעילות גופנית, על אף שעלולה להתקיים החרפה בכאבים" - לא נכון

כאשר אנו סובלים מכאבי גב חמורים וכואבים מאוד, יש להימנע מכל פעילות המחריפה את הכאבים. הדעה הרווחת - לה אני שותף - מצדדת במנוחה ורגיעה "עד יעבור זעם". כמו כן, חשוב שיהיה כירופרקט שהמטופל סומך עליו ושיכול להדריך את המטופל להתנהגות נכונה, במסגרת פעילויות שונות עם הגב, לרבות בעיות ספציפיות של המטופל.

6. "אנשים רזים סובלים פחות מכאבי גב" - נכון (ברוב המקרים)

רזים אכן סובלים הרבה פחות מכאבי גב; משקל נמוך יכול לסייע בהפחתה של כאבים אלה. למשקל יתר, יש השפעה שלילית על הגב: עצם המשקל העודף שוחק - ובגיל מבוגר יותר, הדבר יבוא ליד ביטוי בכאבים. יחד עם זאת, כאבי גב יכולים לעבור בתורשה או להיגרם מפציעה (מה שלא פוסח על אנשים רזים). בנוסף, רזון יתר יכול להוות אינדיקציה לעצמות חלשות - מה שהופך את השלד והגב בפרט, לפגיעים יותר.

7. "כלל לא מומלץ לנשים בהריון לקבל טיפול כירופרקטי" - לא נכון

ישנם טכניקות כירופרקטיות ייעודיות, לטיפול בנשים בהריון, החל מהחודש הראשון להריון - ועד לרגע האחרון, בחודש התשיעי. טכניקות אלה מביאות בחשבון את מבנה הגב והאגן של האישה ההרה, את היסטוריית ההריונות שלה וגורמי סיכון שונים.

יחד עם זאת, כאשר רופא הנשים מורה לאישה על מנוחה מלאה ושמירה על ההריון - נהוג שלא לבצע טיפולים כירופרקטיים, למרות שכאשר יש כאבים עזים מאוד, ישנן שיטות טיפול עדינות מאוד, אותן ניתן ליישם - בעצה אחת עם רופא הנשים המטפל.

המטרה המרכזית של הטיפול הכירופרקטי היא שיכוך הכאב. צילום: שאטרסטוק
המטרה המרכזית של הטיפול הכירופרקטי היא שיכוך הכאב. צילום: שאטרסטוק

8. "פעילות גופנית אינה מועילה ומקלה בכאבי גב" - לא נכון

בדרך כלל, פעילות גופנית טובה. עם זאת, יש לזכור כי קיימים הרבה סוגים של פעילות: שחיה, הליכה, יוגה, הרמת משקולות, אופניים וכו'. צריך הכוונה, לבחירת הספורט המתאים. זהו חלק מהותי בתפקיד הכירופרקט - להנחות את מטופליו לפעילות הגופנית הסובייקטיבית הנכונה ביותר עבורו. בנוסף, פעילות גופנית קבועה וסדירה - מחזקת את העצמות, השלד והשרירים (כמובן, אם היא נעשית בצורה הנכונה). יתרה מזאת: תרגילים יכולים לסלול את הדרך להקלה ולמניעת הישנות כאבי גב בעתיד. זאת, לצד ייעוץ מקצועי של אורתופד, כירופרקט או פיזיותרפיסט.

9. "טיפול כירופרקטי איננו טיפול ארוך" - לא נכון

בתחום הכירופרקטיקה, ידוע כי הטיפול והרכבו נקבעים בכל מפגש ומפגש, לאור האבחנות הכירופרקטיות, מצב המטופל וגילו. כל טיפול מבוסס על הטיפול הקודם, אותו קיבל המטופל. המטרה המרכזית של כל טיפול הינה להביא לשיכוך מוחלט של הכאבים, עליהם מתלונן המטופל. הניסיון הרב והמיומנות שצבר הכירופרקט המטפל לאורך השנים באים לידי ביטוי בטיפול ובהתאם לכך במהלך הטיפול, ניתן לוודא יציבה נכונה ותנועה חופשית של הגוף והגב בפרט.

לסיכום: סובלים מכאבי גב? מתלבטים האם לגשת לכירופרקט? תוהים האם הטיפול יהיה יעיל - ובאמת יסייע בכאבי הגב? אל תהססו לפנות לכירופרקטים המטפלים - והביעו בפניהם את שאלותיכם, לפני שתקבלו טיפול. זכרו: זכותכם המלאה - לקבל תשובה לכל שאלה.

ד"ר לורנס בין הוא כירופרקט, בעל קליניקה "המרכז לכירופרקטיקה" ברעננה.

סייע בהכנת הכתבה: רועי אלפסי, כתב Zap Doctors.

  • צור קשר
  • קבע פגישה
  • שאל אותי
ד"ר לורנס בין
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום