כדורסל: גורמים אפשריים, מצבים דומים ומאמרים

פעילות גופנית: התאמה לאישיות

פעילות גופנית, בדיוק כמו זוגיות - מחייבת התאמה אישית. האם אתם מופנמים ולכן תעדיפו ריצות ארוכות? או שאתם מוחצנים ותעדיפו כדורגל? שבעה כללי זהב פסיכולוגיה של הספורט מתמקדת בגורמים הפסיכולוגיים, שיש להם השפעה על השתתפות ספורטאים בענפי ספורט שונים (לרבות הישגים בענפים האמורים). מדובר בתחום ידע רב תחומי, אשר עוסק, בין היתר, בהשפעות הפסיכולוגיות, שיש לביצוע הפעילות הספורטיבית, על האדם העושה ספורט.כיצד משפיע מבנה האישיות על עיסוק בתחומי ספורט שונים?מבנה האישיות הוא אחד הגורמים העיקריים, המשפיעים על אפיוני ההתנהגות באופן כללי. הקשר בין מבנה האישיות לבין העיסוק בספורט הוא אחד הנושאים הפופולריים בחקר הפסיכולוגיה של הספורט, עם זאת, נושא זה גם שנוי במחלוקת והדיון בו הינו דיון מופשט. הבעיה המרכזית בחקר תחום זה היא כי מבנה האישיות איננו ניתן לבדיקה טכנית ישירה, אלא רק דרך הסקה מתוך תצפיות או תגובות של נבדקים לגירויים. כלומר: מתוך...
ללמוד עוד על כדורסל
פעילות גופנית: התאמה לאישיות-תמונה

פעילות גופנית, בדיוק כמו זוגיות - מחייבת התאמה אישית. האם...

מאת: ד"ר איתי...
10/05/2017
ללכת על הכל: איזו עיר מנצחת בהליכה?-תמונה

לרגל יום ההליכה העולמי (26.10) מפרסמת הלמ"ס לקט נתונים...

מאת: מערכת zap...
25/10/2018
כיצד נשכנע ילדים לבצע פעילות גופנית?-תמונה

גם בישראל – יותר ויותר ילדים סובלים מעודף משקל - תופעה כלל...

מאת: ענת ניסני,...
02/10/2018
השמנה, סוכרת וילדים: מיתוסים ומציאות-תמונה

ילד מתוק - אבל לא יותר מדי: מחלת הסוכרת הפכה למגיפה קשה...

מאת: פרופ' משה קרפ
02/10/2018
מחפשים את הרופאים הטובים בישראל לכדורסל?
יש לנו את המאגר המושלם עבורכם
קרא עוד

כדורסל: תשובות ממומחים וייעוץ אונליין

תשובות לשאלות

אני בן 26 ולפניי יומיים נחתתי על העקבים אחרי קפיצה במשחק כדורסל. עוד הספקתי ללכת כמה צעדים עד שהתמוטטתי מכאבים. מאז יש לי כאבים חזקים מאוד בגב התחתון כנראה עקב שרירים תפוסים. בצלום שעשו-נמצא כי יש סקרליזציה של L5 . מה זה? אני לוקח אבופן נגד כאבים בהמלצת רופא תודה מראש.. שלומי

הכוונה היא שחוליה המתנית החמישית מחוברת לחוליה ראשונה של הצולב. זה מצב שקיים מיום שבו נגמר תהליך הבניה של עמוד השדרה שלך כלומר משבווע 12 להריון וכמובן שאינו הסיבה לכאב.

שלום רב, לפני כחודשיים סבלתי מטחורים חיצוניים, אך לאחר כמה טיפולים זה עבר לי... אני בחור צעיר (בן 29) שאוהב להתאמן בחדר כושר ולשחק כדורסל. השאלה שלי היא כזאת: האם מכיוון שיש לי נטיה לטחורים , אני יכול להתאמן בחדר כושר, כי משיחות שלי עם רופא משפחה התברר לי שאסור לי להתאמן בחדר כושר, אשמח לקבל תשובה בכמה משפטים האם הנני יכול להתאמן, ואם אפשר גם איזה תרגילים אני יכול לעשות ואיזה תרגילים אסור בהחלט (תרגילים לחיזוק שרירי הבטן, מתח, מקבילים, שחיה, שכיבות סמחה)?!? תודה מראש

ליאור שלום, ראשית, מאמץ אירובי אינו משפיע על הטחורים כלל, ולכן אינך מוגבל במאמץ מעין זה. הרמת משקולות כבדים או כל פעילות המאמצת באופן ניכר את שרירי הבטן יכולה אכן להחמיר סבל מטחורים. בעיני אישית, שפעילות גופנית היא חלק מאיכות חיי, זו אינה סיבה לא לבצע פעילות ספורטיבית מלאה- הכי גרוע, נטפל בטחורים בעת הצורך. קצת מידע כללי על טחורים: סבל מטחורים היא בעיה שכיחה, ומשערים שכמחצית מהאוכלוסיה המערבית תפתח תלונות כלשהן הקשורות בטחורים. לכל אדם מצויות באזור האנוס ופי הטבעת שלוש קבוצות של כלי-דם, כחלק אנטומי נורמלי של המנגנון הסוגר את פי הטבעת. הטחורים הגורמים לסבל נגרמים לרוב במצב של התנפחות הורידים באזור כתוצאה מאיבוד המנח האנטומי שלהם בפי הטבעת. אין בידינו הסבר מדויק מדוע אדם אחד יסבול מטחורים בעוד אחר לא יסבול, אך קיימות מספר סיבות היכולות לגרום להווצרותם, הכוללות מאמץ ממושך בזמן יציאות לאורך תקופה ארוכה, עצירות או שלשול כרוני, וישיבה ממושכת בשירותים.תהיה הסיבה אשר תהיה, מלאות של הורדים ולחץ ממושך גורמים להתרחבותם ודופן הורידים נעשה דק יותר ומדמם בקלות. לחץ ממושך מחליש את הקיבוע של הורידים למקומם האנטומי, וגורם להם לאבד את המיקום התקין בתוך האנוס, היוצר בלט של הטחורים דרך התעלה האנאלית. הסימפטומים העקריים כוללים דימום תוך כדי יציאה, בלט או נפיחות של רקמה דרך פי הטבעת בעת היציאה ולאחריה, גירוי באזור האנאלי, רגישות באזור וכאב פי-הטבעת. חשוב להבדק על ידי רופא העוסק בתחום כדי להגיע לאבחנה ברורה. בנוסף, אנו ממליצים כמעט לכל אחד שיש לו דמם מפי הטבעת לעבור בדיקה של המעי הגס (גם אם רואים את מקור הדמם בפי הטבעת) לשלול מקור דמם במעי. מניעת עצירות ויציאות קשות מהווה את הבסיס החשוב ביותר לטיפול בטחורים. גם שילשול יכול להחמיר טחורים, והיציאה הטובה ביותר היא בעלת מרקם "ספוגי" (כמו ספוג). חשוב לציין כי ריכוך היציאות הוא הבסיס לטיפול גם אם נוספים לכך טיפולים נוספים, כולל טיפול כירורגי. ניתן להשיג מקרם יציאות נכון באמצעות תזונה עשירה בסיבים (ירקות, פירות, דגנים) שתייה מרובה (לפחות 8-10 כוסות שתייה ליום), ניתן גם להיעזר בתוספי סיבים טבעוניים מרוכזים (מומלצים תוספי סיבים על בסיס פסיליום, שאינם צריכים מרשם רופא) או במרככי צואה אחרים, כגון שמן פרפין. יש להשתמש בריכוך יציאות ושתיה מרובה על בסיס יומי וקבוע, ולא כתגובה ליציאה קשה מידי. חשוב להמנע ממאמץ יתר וישיבה ממושכת בשירותים. ישנם מספר טיפולים כירורגיים לטחורים "מהקל אל הכבד", כאשר באופן כללי ככל שהטיפול רדיקאלי יותר כך התועלת רבה יותר, אך ההתאוששות גם היא ארוכה יותר ושעור הסיבוכים גבוה יותר (למרות שבכל מקרה שעור הסיבוכים אינו גבוה). קשירה- בשיטה זו משתמשים לטיפול בטחורים פנימיים . הטיפול מתבצע במסגרת המרפאה ובד"כ אינו כואב מאד משום שבאזור הקשירה יש מיעוט עצבים. הקשירה מתבצעת בעזרת מכשיר מיוחד, שמניח גומיה זעירה על הטחור הפנימי. הטחור והגומיה נופלים לאחר מספר ימים והמקום נרפא בד"כ תוך שבוע-שבועיים. הטיפול גורם לפעמים לתחושת אי- נעימות, וכאב קל בימים הראשונים, ולדימום קל. קשירת טחורים היא פעולה יעילה לטחורים הגורמים סבל קל או בינוני, ויכולה לשפר את איכות החיים, ולעיתים יש צורך לחזור עליה מספר פעמים. הסיכון בפעולה זו נמוך יחסית. הזרקה של חומרים סקלרוזנטיים או צריבת בסיסי הטחורים באור אינפראדום גורמת לפעולה דומה וכרוכה בשיעור דומה של אי נוחות וסיבוכים. HAL הוא טיפול חדש בו מבצעים את "קשירת" הטחורים בעזרת מכשיר דופלר המזהה את מיקום העורקים של הטחורים, ומאפשר תפירה (בדומה לקשירה) מדוייקת של העורקים האלו. מדובר בטיפול חדש יחסית והנסיון בו עדיין אינו רב, אולם הרושם הראשוני הוא שהטיפול יחסית קל למטופל (לעיתים מבוצע בכל זאת בטשטוש) ובמקרים רבים יש שיפור טוב באיכות החיים. ניתוח מוצע לחולים עם סבל ניכר מטחורים, בהם הטיפולים שהוזכרו עד עתה לא הועילו, או חולים שאינם מעוניינים בטיפולים אלו. חשוב לציין כי ברוב המקרים הניתוח מיועד לשפר את איכות החיים, וההחלטה עליו צריכה להתקבל על ידי המטופל והרופא המטפל במשותף. ניתוח עם סטייפלר נקרא PPH , ובו משתמשים במכשיר סיכות אוטומטי, שאינו כורת את הטחור אלא משיב אותו למקומו התקין בתעלה האנאלית. פעולה זו נפוצה מזה כ 5 שנים, ואינה מתאימה לכל החולים, אלא לאלה שנבחרו בקפידה לטיפול זה. שיעור ההצלחה נראה דומה לשיטה המסורתית, אולם שיעור הכאב לאחר הניתוח לרוב קטן בצורה משמעותית, והחזרה לפעילות יומיומית מהירה יותר. ניתוח להסרת הטחורים הוא הניתוח המסורתי, ובו כורתים את רקמת הטחורים הגורמת לדימום ולנפיחות. יש תקופת החלמה שיכולה להמשך כשבועיים-שלושה, והתקופה הראשונה לאחר הניתוח מאופיינת בכאבים באיזור הניתוח, בעיקר בעת היציאות, וחשוב להקפיד על השימוש במרככי יציאות ובמשככי כאבים. לציין שבניתוח מסוג זה יש ניסיון רב בעולם ומאות אלפי חולים עברו אותו. הניתוח יעיל באחוזים גבוהים מאד ושיעור הסיבוכים בו נמוך שתהיה שנה טובה ובריאה

שלום, אני משחק כדורסל באופן קבוע פעם בשבוע. לפני מס' שנים היה לי קרע חלקי של ברצועות צולבות אחוריות בברך שמאל שהתאחה. על מנת לבדוק את המצב כיום, ביצעתי בדיקת MRIץ הממצאים: 1. ללא עדות לנזק ברצועות או בסהרונים 2. נזק סחוסי בפיקה CMP דרגה 3-4 ללא שינוי מהותי מבדיקה קודמת שבוצעה לפני מס' שנים (דילול ואותו חריגים בסחוס המכסה את הפסאט במדיאלי של הפיקה מלווה במוקדים ציסטיים סובכונדרליים בצמוד, ללא שינוי מ- 2009). האם אוכל לחזור לשחק כדורסל או ספורט אחר? האם ניתן לשקם המצב ואיך? אשמח על כל ייעוץ בנושא תודה

שלום רב אבחנות באוטופדיה והמלצות לטיפול נעשות לאחר קבלת היסטוריה רפואית , בדיקה ועיון בצילומים , מכלול הדברים הוא אשר מוביל לאבחנה סחוס הינו דמוי זכוכית המצפה את קצה העצמות, קצה העצמות שבו נפגשות שתי עצמות וישנו תנועה נקרא מפרק , סדקים בסחוס לכל עוביו הינו נזק נקודתי בסחוס , נקודתי ולא כולל ניתן לסווג את הפגיעות בסחוס הברך לכמה דרגות דרגה 0 סחוס נורמלי ובריא דרגה 1 לסחוס ישנם נקודות רכות או שלפוחית דרגה 2 קרעים שוליים נראים בסחוס דרגה 3 לממצאים ישנם בקיעים עמוקים(יותר מ 50% משכבת הסחוס) דרגה 4 הקרעים בסחוס חושפים את העצם סחוס הפיקה- השם Runner's Knee מתייחס לרוב ל כאבים פטלופמורליים(CMP)כונדרומלציה פטלה באם כל הבדיקות שוללות דבר אחר, אך אבחנה נעשית לאחר קבלת היסטוריה רפואית, בדיקה ועיון בבדיקות ההדמיה אם מדובר אצלך ב כאבים בין הפיקה לירך הנקראים כאבים פטלופמורליים, הכאבים יכולים להיגרם מסיבות רבות o זווית Q (זווית גיד השריר הארבע ראשי) גדולה, הזווית מחושבת בין גיד הקואדריצפס לגיד הפיקה o מנח ואלגוס של הברך o מנח של עצם הירך בהטיה קידמית מוגברת o סיבוב חיצוני של עצם השוק o מיקום צדדי לטרלי של הגבשושית הטיביאלית (מקום אחיזתו של גיד הפיקה) o מעטפת צדדית הדוקה o כפות רגליים בפרונציה o מנח גבוהה של הפיקה ( פטלה אלטה) o גמישות יתר בין הסיבות השכיחות זה גמישות יתר, ציר לא תקין של הרגל. לעיתים אף יש צורך במדרסים לתיקון כף רגל שטוחה או כף רגל כעורה , מנח כף הרגל יכול להשפיע על כאבים סביב הברך ( בייחוד כאבים פטלו-פמורליים). מגן ברך לעיתים יכול לעזור בכאבים מסוג זה ,יש צורך בטיפול הכולל תרופות נוגדות דלקת . חיזוק שרירים סביב הברך הכרחי. מצורף קישור בעברית עם הסבר על הבעיה , קישור שני הינו קישור של תרגילים לברך קישור: http://www.aafp.org/afp/991101ap/ קישור לתרגילים http://www.summitmedicalgroup.com/library/sports_health/patellofemoral_pain_syndrome_exercises/ הכאבים ממוקמים בעיקר מסביב לפיקה ומוחמרים בעיקר בקימה מישיבה, בירידת מדרגות ופעילויות ספורט טיפולים שמרניים –לא ניתוחיים בדרך כלל הם הטיפולים הניתנים בראשונה, הם כוללים טיפול תרופתי, זריקות, פיזיותרפיה ולעיתים מגן ברך סוגי מגן ברך והמצלתות לטיפול ניתנות לאחר בדיקה וקבלת היסטוריה רפואית בברכה ד"ר בנימין בנדר

שלום רציתי לדעת איך אפשר להרזות אני עושה הרבה ספורט(כדורגל כדורסל)אבל אני לא מרזה רציתי לקבל אולי המלצות לאיך להרזות וחשוב לציין אני בן 12

שלום, חשוב להבין שלא ניתן להרזות באמצעות ספורט בלבד, יש צורך שילוב תזונה. בגילך בו אתה עדיין בתהליך גדילה חשוב שהתזונה תהיה תואמת, לכן ממליץ שתתייעץ עם תזונאי/ת ספורט באזור מגוריך. בהצלחה אורי