הכל על תותבות לגפיים עליונות

(1)
לדרג
תוכן מקודם

במקרה של קטיעת גפה עליונה, שימוש בתותבת הוא בחירה אסתטית ופונקציונלית. אילו סוגי תותבות קיימים, כיצד ניתן לבחור, מה דורשת ההסתגלות לתותבת ומה צפוי בעתיד בתחום?

ספקי ציוד אורטופדי
077-9968512 (מספר מקשר)

חוסר של גפה עליונה או חלק ממנה עשוי להיות מצב מולד, תוצאה של מחלה, אך רוב הקטיעות בגפיים עליונות קורות על רקע טראומטי – בעקבות תאונה ביתית, תאונת עבודה, תאונת דרכים, תאונה מבצעית ועוד. כאשר מדובר בקטיעה ולא בחוסר מולד, המטופל יעבור טיפולי פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק, בהם ילמד קודם כל כיצד להשתמש ביד אחת בלבד.

רבים מהאנשים יגיעו לרמת תפקוד טובה עם יד אחת בלבד ולא יזדקקו לתותבת מטעמים פונקציונליים, אך בניגוד לקטיעה של גפה תחתונה, אותה ניתן להסתיר במידה רבה, קטיעה של גפה עליונה ניכרת מאוד מבחינה ויזואלית, ועבור רבים זו תהיה סיבה מספקת להיעזר בתותבת.

תהליך התאמת התותבת

בהתאם לסיבת הקטיעה, משויך כל קטוע גפה עליונה לאחד מהגופים הבאים, המממנים את התותבות באופן מלא או חלקי: נכי צה"ל משויכים למשרד הביטחון; נפגעי תאונות עבודה – לקופות החולים; נפגעי תאונות דרכים בעלי כיסוי ביטוחי – מתנהלים מול חברות הביטוח; נפגעי פעולות איבה משויכים למוסד לביטוח לאומי ומי שנולדו עם חוסר מולד או איבדו גפה עליונה בגלל מחלה - משויכים למשרד הבריאות.

התאמת התותבת נעשית לאחר תיאום ציפיות עם המטופל, שבמהלכו יוצגו בפניו סוגי התותבות השונים והיתרונות והחסרונות של כל אחד. רק במקרים מעטים בלבד לא ניתן יהיה להתאים תותבת למטופל, והסיבות לכך יהיו בדרך כלל כוויות עמוקות או כאבים חזקים מסיבות שונות, המונעים את חיבור התותבת לגדם ואת השימוש בתותבת.

סוגי תותבות לגפיים עליונות

תותבות לגפיים עליונות נחלקות לשני סוגים עיקריים:

תותבת קוסמטית – תותבת שנועדה להשלמת הגפה החסרה מבחינה ויזואלית: אורך, צורה, מבנה וצבע, החל מקטיעות של חלקי אצבעות ועד לקטיעות גבוהות, דרך הכתף, בהן הזרוע כולה חסרה.

ברמה הפשוטה ביותר, כף היד המחוברת לתותבת הקוסמטית מותאמת על פי קטלוג מוכן מראש של גוונים ומבנים ועשויה מ-PVC. ישנן רמות מתקדמות יותר, בהן הכפפה המולבשת על כף היד עשויה מסיליקון, שהוא קל יותר לניקוי ונותן מראה טבעי יותר. כמו כן, הכפפה צבועה במגוון צבעים רחב המעניקים לה מראה אנושי וחי יותר מאשר כף יד/ כפפה בעלת גוון אחד.

ברמה הגבוהה ביותר, שהיא כבר אומנות של ממש, בונים תותבות Full custom made בהתאמה מושלמת לגפה הנגדית, הכוללת גילוף מדויק ככל שניתן של מבנה כף היד, האצבעות, החריצים, מבנה הציפורניים ואפילו טביעות האצבעות. ברמה הזאת מתבצעת גם צביעה עדינה ומדויקת של היד בהתאם למגוון הגוונים הקיימים בה, על מנת להביא אותה קרוב ככל האפשר למראה אנושי. תותבות ברמה זו, המיוצרות רק מחוץ לישראל, כרוכות בעלויות גבוהות מאוד ואינן נמצאות בסל המוצרים של הגופים אליהם משויכים קטועי הגפיים בארץ.

חשוב להביא בחשבון כי על אף שהתותבת נועדה להידמות במידת האפשר לגפה השנייה, הגוף האנושי חווה שינויים, והגוון של היד האנושית משתנה בין החורף לקיץ ואפילו בין הבוקר לערב, כך שגם אם התותבת נעשית ברמה הגבוהה ביותר, עדיין יהיו הבדלים. בחלק מבתי המלאכה המתקדמים מציעים לפתור את הבעיה על ידי הכנת תותבת אחת לקיץ ותותבת אחת לחורף.

יד תותבת

בארץ, רוב הגופים המממנים מאשרים תותבת אחת בלבד (מלבד משרד הביטחון המעניק לנכי צה"ל זכאות לשתי תותבות, אחת קוסמטית ואחת תפקודית), ולכן אנו בונים לרוב המטופלים תותבת יחידה בגוון הקיצי, כיוון שזהו האקלים השולט. נציין שבמקרה של בלאי בכפפה החיצונית, אותה ניתן להחליף כל חצי שנה או שנה, ניתן לקבל כפפה חדשה בגוון אחר.

תותבת פונקציונלית – תותבת שנועדה לאפשר למטופל להיעזר בה לצורך ביצוע פעולות שונות. התותבות הפונקציונליות נחלקות גם הן לשני סוגים:

תותבות מכניות - תותבות המופעלות על ידי מערכת של כבלים ורצועות. לרובן כוללות מנגנון קצה שנקרא וו, המספק פונקציונליות ברמה גבוהה ביותר. באמצעות הוו ניתן לבצע פעולות עדינות כמו תפיסה והרמה של חוט דקיק, הוצאה של חפצים מהכיס, פתיחת הוו לצורך החזקה של כוס או ספל ועוד. מנגנון נוסף הוא כפות ידיים תפקודיות המתחברות אל התותבת המכנית, וגם להן יש אפשרות פתיחה וסגירה מסוימת. כמוצר משולב המחבר בין צורך קוסמטי לצורך פונקציונלי, כפות הידיים התפקודיות אינן דומות לחלוטין למבנה כף היד ואינן יעילות כמו הוו. ניתן להחליף בינן לבין הוו על אותה התותבת בהתאם לצורך.

תותבות אלקטרוניות/ ביוניות - תותבות המופעלות על ידי אלקטרודות ומנועים המאפשרים מצב של סגירה ופתיחה של כף היד ללא מערכת רצועות וכבלים, דבר המקל מאוד על המטופל. מדובר בתותבות מתקדמות ביותר המבצעות פעולות בהתאם למצבים המוגדרים מראש, כגון: סגירה של שלוש אצבעות ואגודל והשארת האצבע המורה לצורך הקלדה על מקלדת מחשב; נעילה של ארבע אצבעות ואגודל לצורך החזקת תיק ועוד. גם תותבות אלו כרוכות בעלויות גבוהות מאוד.

באיזה סוג תותבת כדאי לבחור?

הבחירה בין תותבת קוסמטית לפונקציונלית ובין תת הסוגים השונים נתונה לבחירתו של המטופל, אבל ישנם גורמים שבהם מומלץ להתחשב לטובת ההחלטה. הראשון שבהם הוא גובה הקטיעה: לקטיעות גבוהות, בהן חסר מפרק המרפק או יותר מכך – מפרק הכתף – פחות יתאימו תותבות פונקציונליות כי בסוג פגיעה כזה הן הופכות למאוד כבדות ומסורבלות לשימוש. קריטריון חשוב נוסף הוא האם היד הקטועה היתה היד הדומיננטית והאם המטופל מצליח ללמוד להשתמש ביד הבריאה בצורה מספקת.

יד תותבת

עבור קטועי שתי ידיים, הבחירה מצטמצמת מאוד כיוון שהם זקוקים לתותבות שיאפשרו להם תפקוד מקסימלי, ולכן תותבות קוסמטיות לא באות בחשבון. נכי צה"ל, אשר זכאים כאמור לשתי תותבות, יכולים לקבל תותבת אחת קוסמטית ואחת פונקציונלית ולהחליף ביניהן בהתאם לצרכיהם.

למי שנולדו עם חוסר מולד של גפה עליונה, ניתן להתחיל להתאים תותבת בגיל חצי שנה/ שבעה חודשים, כאשר הפעוט מתחיל לשבת באופן יציב. המגמה בארץ היא בדרך כלל להכין בגילאים אלה תותבת קוסמטית, אשר על אף היותה פסיבית, היא עדיין מעניקה הארכה שמאפשרת אחיזה מסוימת, וניתן גם להיתמך ולהישען עליה, דבר שמסייע מאוד בשלב הזחילה של הפעוטות.

לאורך השנים, יחליף הילד כמה וכמה תותבות בהתאם לגדילה, כאשר גם אצל מבוגרים הבלאי הטבעי מצריך את החלפת התותבות אחת לשלוש-ארבע שנים בממוצע. למרות שיש באפשרותם של מטופלים עם חוסר מולד בגפה עליונה לבחור בבגרותם תותבות פונקציונליות, רובם מתורגלים לחלוטין בשימוש בתותבת קוסמטית ומתפקדים עם יד אחד בלבד באופן כמעט מושלם, ולכן ברוב המקרים בוחרים להשתמש בתותבות קוסמטיות לאורך כל חייהם.

אילו חידושים צפויים בעתיד?

כפי שניתן להבין, היצע התותבות הרחב הקיים כיום רק הולך ומשתכלל. מרבית התותבות המכניות וחלק מהתותבות האלקטרוניות רגישות למים, ולכן ישנם מנגנוני קצה ייעודיים הניתנים להרכבה על התותבות ונבנים במיוחד לצורך ביצוע פעילויות מסוימות כגון שחייה, חתירה, רכיבה על אופניים, תיפוף, כדורסל, נגינה ועוד. כמו כן, ניתן להתאים מנגנוני קצה ספציפיים נוספים על פי צורכי המטופל.

בנוסף, טכנולוגיית סריקה והדפסה תלת מימדית (3D) מתחילה להגיע גם לתחום זה על ידי סריקה וייצור של בתי גדם בהדפסה תלת מימדית. ייצור תותבות בצורה זו עדיין לא נעשה ברמה טובה ואמינה מספיק, הן בפן הקוסמטי והן בפן התפקודי, אך אין ספק שלשם אנו צועדים, והדבר עשוי לפשט תהליכים, להוזיל עלויות באופן משמעותי ולאפשר לנו להגיע לתוצאות טובות יותר בעתיד.

משה רובינשטיין הוא פרותטיסט המוסמך מטעם משרד הבריאות-מכון לואיס ומשרד העבודה לבניית תותבות ומכשירים שיקומיים, משמש כמנכ"ל וכאחד הבעלים של חברת אשד אורטופדיה מתקדמת בע"מ – מכון אורטופדי העוסק בבניית מכשירים אורטופדיים ותותבות לשיקום

  • צור קשר
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום