השמנה, סוכרת וילדים: מיתוסים ומציאות

(4)
לדרג

ילד מתוק - אבל לא יותר מדי: מחלת הסוכרת הפכה למגיפה קשה בעולם המערבי ולמרבה הצער הרבה ילדים ובני נוער מתמודדים עם המחלה. ריכזנו עבורכם 7 עובדות חשובות בנוגע להתמודדות בני נוער עם סוכרת ו-5 טיפים של דיאטנית

מאת: פרופ' משה קרפ

בעבר, כמעט לא ניתן היה לשמוע על ילדים ומתבגרים, החולים בסוכרת מסוג 2. מקובל היה לחשוב כי ילדים חולים "רק" בסוכרת מסוג 1 (סוכרת נעורים). על פי נתוני ה-CDC (המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב), יותר מ-208,000 צעירים מתחת לגיל 20 בארה"ב חולים בסוכרת מסוג 1 או מסוג 2. המצב בישראל אינו שונה. שליש מהמתבגרים בישראל סובלים מהשמנת יתר. הדבר מתבטא בעלייה בשכיחות סוכרת מסוג 2 בקבוצת גיל זו. הפתרון לבעיה: תזונה נכונה, פעילות גופנית, אבחון מוקדם וטיפול תרופתי, על פי הצורך.

 במאמר זה, "נעשה סדר" - ונתייחס למספר עובדות (נכונות) ומיתוסים (שגויים) בנושא ילדים, השמנה וסוכרת.

ילדים שזוללים המון מתוקים, עלולים בסופו של דבר לחלות בסוכרת

לא מדויק. תחילה, חשוב להבדיל בין סוגי הסוכרת. סוכרת מסוג 1 היא מחלה אוטואימונית, בעוד סוכרת מסוג 2 היא מחלה הנובעת ברוב המקרים מאורח חיים לא בריא והשמנה.

"בגדול", אין קשר בין סוכרת לבין רמות צריכת הסוכר. כמעט בכל דבר שאנו אוכלים יש גלוקוז (כלומר: סוכר). המרכיב המרכזי בתזונה, שעשוי להעלות את רמות הסוכר הוא פחמימות. לכן, מה שקובע לעניין סוכרת - כמות הפחמימות ולא רמת המתיקות של המזון.

תפריט בריא ועיסוק בפעילות ספורטיבית באופן קבוע עשויים לעזור בשמירה על משקל תקין ובמניעת סוכרת בקרב ילדים.

ילדים שמנים מצויים בסיכון לפתח סוכרת מסוג 1

לא נכון. סוכרת מסוג 1 היא מחלה אוטואימונית, שנגרמת מיצירת נוגדנים עצמוניים, התוקפים את הלבלב וגורמים להריסתו, לרוב בצורה שלמה. מחקרים הראו כי כ-10% מהילדים שלקו בסוכרת מסוג 1 הם בעלי עודף משקל (BMI עד 28) (מקור: Pediatric Diabetes 2009).

לילדים עם עודף משקל יש סיכוי בשיעור פי 4 (!) לפתח סוכרת. צילום: שאטרסטוק

מגיפת ההשמנה בילדים: מה המצב בישראל? 

טיפול בהשמנת ילדים: כל המסגרות הקבוצתיות בשראל

איך מעודדים ילדים לבצע פעילות גופנית?

פרויקט מיוחד: הכל על השמנת ילדים

יש קשר בין השמנה וסוכרת מסוג 2 בילדים

נכון. לילדים עם עודף משקל יש סיכוי בשיעור פי 4 (!) לפתח סוכרת, מאשר לילדים במשקל תקין. קריטריון לקביעת עודף המשקל הוא הימצאות משקל הילד/נער ב-5% האחוזים העליונים של ה-BMI, בהתאם לגיל. סוכרת מהווה איום בריאותי רציני בעולם השפע.

כיום, ההערכות הן ש-1 מתוך 11 מבוגרים בעולם המערבי סובל מסוכרת מסוג 2: כ-415 מיליון אנשים ברחבי העולם. המספר הזה הולך וגדל, לאור העובדה שבעיית עודף המשקל רק מחריפה. ניתן לשער את גובה המחיר המשפחתי, החברתי והכלכלי שמסתתר מאחורי "המספרים היבשים" הללו. מכיוון שהשמנה וסוכרת הולכים יד ביד, הרי שיש למניעה מקום חשוב והכרחי. הדבר כמובן דורש התגייסות כללית ופיתוח תכניות מניעה רחבות היקף.

סוכרת מסוג 2 אצל ילדים ובני נוער ניתנת למניעה

נכון. ניתן למנוע הופעת סוכרת, או לפחות לדחות את הופעת המחלה, על ידי נקיטת צעדי מנע: הפחתה בכמות הקלוריות הנצרכת ועיסוק בפעילות גופנית יומיומית. מחקרים מוכיחים שלפעילות גופנית יש השפעה דרמטית על הפחתת התנגודת לאינסולין.

השמנת יתר בבני נוער קשורה גם במעט מדי שעות שינה

נכון. ככל שמספר שעות השינה של מתבגרים קטן יותר, כך גובר הסיכון לעודף משקל. המצב אף מחמיר בקרב מתבגרים, הסובלים ממילא מעודף משקל. כלומר: ככל שנער או נערה שמנים יותר - כך תגדל התועלת בתוספת שעות שינה (עד 10 שעות שינה בלילה).

חשוב לזכור כי דפוסי שינה של ילדים ובני נוער חשובים בשגרה וגם בחופשות ויש להם השפעה מכרעת על הבריאות. מעט שעות שינה היא תופעה שכיחה בקרב בני נוער, העלולה להוביל לעודף משקל.

 

פעילות גופנית סדירה עוזרת לירידה במשקל, אבל לא לירידה ברמת הסוכר

לא מדויק. פעילות גופנית על בסיס קבוע עשויה לסייע מאוד בהפחתת רמות הסוכר ובשיפור רמת הספיגה של האינסולין בגוף, עד כדי הורדת מינונים של תרופות לטיפול בסוכרת.

 

השמנה מביאה להתפתחות סוכרת מסוג 2 בילדים ומתבגרים

נכון. השמנה גורמת למצב של תנגודת לאינסולין. הדבר מביא לפעילות יתר של תאי הלבלב, היוצרים את האינסולין. זאת, כדי לשמור על רמה תקינה של סוכר בדם. הדבר גורם לשחיקה בפעילות הלבלב ורמת הסוכר עולה.

כמו כן, רמת סוכר גבוהה כשלעצמה מביאה לנזק בלבלב, על ידי שקיעת חלבונים בלבלב והפרעה בשומני הדם - התורמים הן לתנגודת לאינסולין והן לעליה נוספת ברמת הסוכר. מניעת השמנה וטיפול בסוכרת - עוד בשלביה המוקדמים, אפילו במצב טרום סוכרת - יכולה למנוע את התוצאות החמורות של סיבוכי סוכרת (מקור: Diabetes Care August 2018).

מי עלול לפתח סוכרת מסוג 2?

  • מי שנמצאים במצב עודף משקל.
  • בעלי היסטוריה משפחתית של סוכרת.
  • סובלים מבעיה הנקראת "תנגודת לאינסולין".
  • בעלי היסטוריה משפחתית של סוכרת (במיוחד: סוכרת מסוג 2, עודף משקל ומחלות לב וכלי דם).
  • היסטוריה משפחתית של רמת שומנים גבוהה בדם.

 

מהם הסימפטומים לסוכרת מסוג 2 אצל ילדים ומתבגרים?

תחילה, יכול להיות שלא יהיו כלל סימפטומים! במשך הזמן, ניתן יהיה לראות:

  • ירידה בלתי מוסברת במשקל.
  • רעב או צמא תכופים, אפילו לאחר ארוחה.
  • יובש בפה.
  • השתנה מרובה.
  • עייפות.
  • ראייה מטושטשת.
  • קוצר נשימה.
  • ריפוי איטי יותר של פצעים.
  • גרד בעור.
  • הירדמות או עקצוצים בידיים וברגליים.

ברוב המקרים, סימפטומים אלה אינם מופיעים בצורה מתפרצת אלא באופן הדרגתי. זאת, בניגוד לסוכרת מסוג 1, בה יש הרס של תאי הבטא בלבלב, היוצרים את האינסולין. עם רמות גבוהות של סוכר, כבר בשלבים הראשונים של הופעת המחלה - שלושת הסימפטומים במצב זה הם: צימאון, הטלת שתן מרובה וירידה במשקל.

בדרך כלל, שילוב הסימפטומים מביא את החולה בדחיפות לרופא המטפל, כדי לבצע את האבחון. יתר הסימפטומים בסוכרת מסוג 2 מופיעים בהדרגה, לעיתים רק בשלב מתקדם של המחלה.

 

מהו הטיפול הנחוץ לצעירים?

הצעד הראשון הוא פנייה לרופא המשפחה או לרופא מומחה לסוכרת. הרופא יוכל לומר האם המטופל בעל עודף משקל, בהתבסס על גילו, משקלו וגובהו. כדי לאבחן את המחלה בשלביה הראשוניים, על המטופל לעבור סדרת בדיקות: רמות סוכר בצום, רצוי גם שעתיים לאחר האוכל. בנוסף, יש לבצע גם בדיקת המוגלובין מסוכרר המראה את ממוצע רמות הסוכר בדם בשלושת החודשים שקדמו לבדיקה. בדיקה נוספת שיש לבצע: בדיקה למדידת כמות האינסולין המיוצרת על ידי הלבלב.

בדיקות הדם יוכלו לקבוע האם הצעיר במצב טרום סוכרת או סוכרת של ממש. אם אובחנה סוכרת, ייעשו מספר בדיקות נוספות, כדי לוודא האם מדובר בסוכרת מסוג 1 או סוכרת מסוג 2.

לאחר קביעת אבחנה של סוכרת מסוג 2, הצעיר יידרש לערוך שינויים בסגנון החיים. ייתכן גם שהרופא ימליץ על מתן תרופות או אינסולין.

הצוות הרפואי ידריך את החולה ואת בני משפחתו למדוד רמות סוכר בדם וגם ינחה אותו בדבר עיתוי הבדיקות ומספר הבדיקות שיש לבצע. ניתן להשתמש במד סוכר רגיל עם דקירה מהאצבע, או במד סוכר רציף שמאפשר ניטור טוב יותר, ללא דקירות. יידרש גם ייעוץ דיאטני, שבעזרתו ניתן לתכנן את התזונה המתאימה (ר' מידע מפורט בהמשך). מומלץ ביותר לעסוק בפעילות גופנית קבועה, לפחות 60 דקות בכל יום.

פרופ' משה קרפ הוא אנדוקרינולוג מומחה לסוכרת, רופא בכיר ממרכז DMC לטיפול בסוכרת.

חשוב לחדד את החשיבות של פעילות גופנית - במיוחד עבור ילדים המצויים שעות רבות מול מסכים. צילום: שאטרסטוק

סוכרת: חמישה טיפים לתזונה מנצחת

 

עינת מזור בקר, דיאטנית קלינית מומחית בסוכרת מ-DMC (המרכז לטיפול בסוכרת) ריכזה עבורנו חמישה טיפים חשובים, שיוכלו להקל עליכם להיאבק בסוכרת ובהשמנה:

הערה מקדימה שחשוב לזכור לפני הכל: ילדים ומבוגרים צעירים עלולים להגיב בצורה קשה, בעקבות ההכרח לבצע שינויים באורח חייהם, למניעה או לטיפול בסוכרת מסוג 2.

  1. מתינות: הימנעות מובילה לשבירה או חוסר התמדה. אל תימנעו דבר מילדיכם, אבל בהחלט כדאי לשוחח איתם על מזונות מומלצים (או בלתי מומלצים) והשפעתם החיובית או השלילית על הגוף (למשל: סוכר מחליש את הגוף, עלול לגרום לחורים בשיניים וכו').
  2. פעילות גופנית: חשובה מאוד בכל הקשור לטיפול בסוכרת, איזון סוכרת ומניעת השמנה. הדברים נכונים במיוחד עבור ילדינו, הנמצאים שעות רבות מול מסכים. לכן, במיוחד, יש חשיבות רבה לפעילות גופנית. חשוב לעודד את הילדים לעשות פעילות גופנית אליה הם מתחברים: כדורגל, כדורסל, ריקודים, ריצה, רכיבה על אופניים וכו'. שעת הליכה משותפת עם אחד מילדינו יכולה להיות זמן איכות נהדר!
  3. השינוי חל על כל הבית: גם אם יש רק ילד אחד במשפחה, הסובל מעודף משקל - שנו את הרגלי הקניות, הבישול והאכילה של כל בני הבית, כך שאף אחד לא ירגיש חריג. בינתיים, "על הדרך" - כל בני הבית ירוויחו.
  4. דוגמה אישית: חלק גדול מחינוך ילדינו נבנה באמצעות המודל שאנו מהווים עבורם. ילדינו בוחנים אותנו ואת אופן האכילה שלנו. הראו להם כיצד אתם אוכלים בהנאה אוכל בריא: שלל ירקות, פירות, דגנים מלאים, קטניות וכו'. כך, יום יבוא - והם יבקשו לטעום.
  5. נסחו יחד עם כל בני המשפחה את "כללי הבית" התזונתיים: שבו יחד לשיחה, בה תודיעו לבני המשפחה שהבית שלכם הופך להיות בית בריא יותר, נסחו יחד מספר כללים, תנו לילדיכם לכתוב את הכללים על פלקט - ותלו על הדלת או על מקרר. דוגמה לכללים: "בבית שלנו אוכלים מנת מתוק אחת ביום", "אנחנו עושים ספורט 3 פעמים בשבוע", "בכל יום אנחנו אוכלים 2 פירות", "בבית שלנו לא שותים מיצים - רק מים", "מיצים שותים רק באירועים" וכו'.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום