מדיטציית מיינדפולנס: גורמים אפשריים, מצבים דומים ומאמרים

מדיטציה נגד הפרעות שינה

משתתפים במחקר שתרגלו מדיטציה לאורך חודש וחצי הראו שיפור בתסמיני הפרעות שינה ותחושות דיכאון יחסית למי שקיבלו הדרכה בנושא שינה ניתן להקל על הפרעות שינה ותחושות של דיכאון באמצעות מדיטציה, כך עולה ממאמר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת JAMA Internal Medicine. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הפרעות שינה נפוצות מאוד במבוגרים ולעתים קרובות אינן מטופלות. אפשרויות הטיפול להפרעות שינה הן מאוד מוגבלות, ובמחקר הנוכחי הם ביקשו לקבוע את היעילות של מדיטציית קשיבות (Mindfulness Meditation) לשיפור איכות שינה במבוגרים עם הפרעות שינה.מדובר במחקר אקראי שנערך לאורך 2012, ובו השתתפו מבוגרים עם הפרעות שינה בדרגה בינונית (מדד Pittsburgh Sleep Quality Index מעל 5). 24 חולים חולקו באקראי לשתי קבוצות; באחת מהן לקחו חלק בתוכנית מדיטציה MAP (Mindful Awareness Practices) ו-25 חולים השתתפו בתוכנית הדרכה בנושא היגיינת שינה (Sleep Hygiene...
ללמוד עוד על מדיטציית מיינדפולנס
מדיטציה נגד הפרעות שינה-תמונה

משתתפים במחקר שתרגלו מדיטציה לאורך חודש וחצי הראו שיפור...

מאת: מערכת zap...
12/03/2015
מחפשים את הרופאים הטובים בישראל למדיטציית מיינדפולנס?
יש לנו את המאגר המושלם עבורכם
קרא עוד

מדיטציית מיינדפולנס: תשובות ממומחים וייעוץ אונליין

תשובות לשאלות

שלום. הייתי מעוניינת לדעת איזה טיפולים מעשיים ללא כדורים מטפלים בדיכאון? תודה רבה.

היי יעל אני לא לגמרי מבינה את המשמעות של "מעשיים" במה שכתבת משום שגם טיפול בדיבור-דינאמי יכול להיות עם תוצאות מעשיות. בכל מקרה האפשרויות לטיפול בדיכאון הן: טיפול דינאמי טיפול קוגניטיבי טיפול התנהגותי מיינדפולנס- מדיטציית קשיבות, וכן שילוב אינטגרטיבי של השיטות לעיל או גם טיפולים מתחום הרפואה המשלימה: דיקור סיני, הילינג, צמחי מרפא ועוד... ליאת

לפני 6 חודשים עזבתי את המסגרת הפסיכאטרית בה הייתי וכעת אני מטופלת אצל הרופאת משפחה.כל פעם שמתחילים לדבר איתי על המסגרת הזאת שעברתי שם דברים נוראיים,אני עצבנית הלב שלי פועם אני כבר לא צעירה אני בת 52 ויש לי התפרצויות זעם בעיקר כלפי ההורים שלי.הוריי הבטיחו לי שלא אחזור לעולם למסגרת אבל שלחו לי משהו איזשהי מכתב ואני ממש מרגישה פעימות לב עצבים חזקים.אשמח להסחות דעת ואיך להירגע מהנושא.תודה.

היי סיוון תרגילים להרגעה עצמית הם: - דמיון מודרך- לחשוב על מקום, אדם, אוסיטואציה שהיא כמו "מקום בטוח" עבורך וכל פעם שדפיקות הלב עולות להזכר באותו "מקום בטוח" - הרפיה, כיווץ של כל אחד מהשרירים ולהרפות במהירות - מדיטציה (רצוי- טונגלן, תקראי על זה) - מדיטציית מיינדפולנס- סריקה גופנית של כל האיברים והתחושות (יכולה גם למצוא סרטונים ביו טיוב), - נשימה סרעפתית- לנשום שלוש פעמים באופן עמוק דרך האף למלא את הבטן ולהוציא אוויר דרך הפה. להשהות מעט את האוויר בבטן לפני שמוציאים - ספורט על כל סוגיו - לחשוב על דבאים שמרגיעים אותך , אמבטיה? עיסוי? שיחה עם חברה? ים? וכו'. ליאת

01/08/2016 | 14:12 | מאת: סיוון
מתוך פורום פסיכותרפיה

שלום רב, בת 55, טיפולים דינמיים מעולם לא עזרו - כך בחוויה שלי. תחושתי הסובייקטיבית הייתה שהם אף גרמו נזק במובן של הדגשת השלילי והחסר - עיסוק יתר בכך אינו משפר את מצב הרוח אלא ההפך. יש לי הפרעת אישיות גבולית. מה שקצת עזר לי עד כה - הדבר היחיד על פי תפיסתי - לימוד על פי תורת ימימה. גם זה כבר לא רלוונטי בימים אלה כיון שמצבי הנוכחי מצריך התייחסות פרטנית ולו לתקופה. ועדיין, החוויה וההתנסות בשיטתה - כתיבה, חיבור רגשי אל הטוב הקיים, עשייה בעצמי עבור עצמי - היה חוויה טובה מאד, תחושה של בניה התחזקות ועיצוב חיובי. כיום כאמור זקוקה לעוד משהו. התחלתי לחשוב על דיביטי. פניתי למטפלת בשיטה זו. בינתיים הטיפול ״טרם החל״ כמעט בגלל הרבה עניינים רלוונטיים כעת ובכלל המתרחשים בחיי- לרבות משבר חיים רחב, ובגלל התנגדות חזקה מאד שלי לטיפול הידועה לי היטב. בינתיים עוד אין גם קבוצה אולי תיפתח בהמשך. בפועל אני באה והולכת מהשיחות הגורמות לי לשחרור כעסים אדיר. איני מאמינה שתגובה שלילית כה חזקה יכולה להיות בריאה לגוף ולנפש. נוכח הכעס האדיר המתעורר אצלי בעקבות טיפול - דבר המוכר לי לאורך שנים, וכיון שהדבר היחיד שטיפה עזר לי עד כה עולה בקנה אחד לפחות חלקית עם הערכים והתפיסות של הפסיכולוגיה החיובית כפי שראיתי באינטרנט, האם לדעתך פסיכולוגיה חיובית יכולה להתאים לאישיות גבולית ? (איני זקוקה לתרופות ומעולם לא נטלתי כאלה). או שמא עדיף לנסות דיביטי בכל זאת ? תיאוריתית וברגש - אני מתחברת לחלוטין לעמדה הגורסת שיש לעשות שימוש החוזקות של האדם ושהדבר יכול להיטיב עמו מאד ולחזק אותו. תודה רבה

שלום מירב, אמנם די בי טי מכוון בעיקר לטיפול בהפרעת אישיות גבולית, אך במידה והוא נעשה "לפי הספר", הוא מחייב מידה רבה מאוד של משמעת עצמית של המטופל ושיעורי בית רבים. פסיכולוגיה חיובית, לעומת זאת, אינה מכוונת לסוג מסוים של בעיות והיא חדרה לשיטות טיפול רבות ואכן שמה דגש על חיזוק העוצמות הטבעיות של האדם במקום לנסות ולתקן את החלקים החלשים יותר: https://www.giditherapy.co.il/?p=662. אולי כדאי לשלב מדיטציית מיינדפולנס, המהווה את אחד ממרכיבי הדי בי טי עם פסיכולוגיה חיובית. בהצלחה, פרופ' גידי רובינשטיין giditherapy.co.il

תודה רבה על המענה.

ואם פועלים ״לפי הספר״ בדיביטי - האם היית ממליץ לנסות דיביטי, או לשלב פסיכולוגיה חיובית ומיינדפולנס ? אני שואלת הן ככלל, והן בפרט, נוסח הכעס הרב המתעורר אצלי בטיפולים, ונוכח הנטייה והאמונה שלי שבחיים נכון יותר לעסוק בטוב וביש באשר בחסר ובקושי. ועדיין אני שואלת - שמא בדיביטי ניתן יותר לסייע לי ? תודה רבה על ההתייחסות

אשמח להפניות טובות בשני העניינים בירושלים (לא ראיתי משהו באינטרנט ובכל מקרה לא מכירה) תודה רבה

שלום רב לפרופ' פנחס ולפרופ' לאון ולד"ר אירנה, הטכניקה: אני יושב ונותן לכל המחשבות , רגשות, תחושות וכל הדברים האחרים לחלוף להם. התהליך נעשה בעיניים פתוחות. אני לא שופט שום דבר, אני נותן להכל להיות, לכל הציפיות, הפחדים, החרדות, הרגשות, המחשבות החיוביות והשליליות , התחושות ולכל הדברים השונים שעוברים במוחי. אני עושה טכניקה זו פעם או פעמיים ביום - לפחות 5 דק'. 1. האם טכניקה זו נחשבת מדיטציית מיינדפולנס? 2. האם טכניקה זו יעילה להתמודדות עם מתח, לחץ וחרדה? 3. אם בימים הראשונים אני חש חרדות קטנים ועייפות קלה, האם זה סימן לשחרור מתחים שיש בגופי? 4. האם זה נחשב תהליך היפנוטי? אשמח למענה לכל השאלות: 1. תשובה. 2. תשובה. 3. גם 4. גם תודה, יוסי

שלום. מדיטציה יכולה לבוא בצורות שונות, כאשר המשותף לכל השיטות היא לעזור לאדם להכנס למצב ששל רגיעה. כדי ללמוד באופן ספציפי מינדפולנס עליך לפנות למומחה בתחום. בהצלחה פרופ' לאון גרינהאוס מיינד קליניק צרפתי לך קישור ל 2 סרטים שהכנתי כשרות לציבור http://expertv.co.il/videos/leon-grinhouse-depression/ http://www.youtube.com/watch?v=S-7RzfSn9-Q www.grunhaus.co.il www.mindclinic.co.il 036962745 036962733