פורים שמח: רופא ילדים מזהיר מפני סכנת ה"נפצים"

(11)
לדרג

לפני כשבועיים נער בן 16 ששיחק בנפץ, נפצע מרסיסים בפניו ובעיניו ונזקק לטיפול בבי"ח. התופעה המסוכנת מתרחשת בכל שנה ופוגעת בילדים רבים. רגע לפני האסון הבא, שוחחנו עם מומחה לרפואת ילדים שקרא להורים לגלות ערנות

מאת: מיכל הלפרין - מערכת דוקטורס

בכל שנה זה קורה מחדש: ילדים משתעשעים ב"נפצים" במהלך חג פורים ונפגעים כתוצאה מכך. רק לפני שבועיים נער בן 16 מירושלים נפצע מנפץ המכונה "רמאדן", וכתוצאה מכך סבל מפגיעות בעיני וידיו, שנגרמו לאחר שהתבונן בו מקרוב וחיכה שיתפוצץ. הנער נזקק לטיפול בבית חולים עקב הפגיעות המרובות.

לפי נתוני ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים, בין השנים 2010-2020 פנו לקבלת טיפול בבתי החולים 120 ילדים בשל היפגעות מנפצים. 53 אחוזים מהם כללו ילדים בני 10 – 14, ב-27% מהמקרים - בני 5-9 וב 22 אחוז – 15 - 17. כ 45 אחוז מהמקרים כללו פציעות בעיניים וב 25 אחוז מהם - בידיים. ב-7 אחוזים מהמקרים הילד נפגע ביותר מאיבר אחד.

"הילדים קונים את הנפצים בפיצוציות ובכל מיני מקומות שלא מקפידים על תו תקן, ומגיעים אלינו לטיפול", מספר ד"ר בן אקון, מנהל אגף ילדים בבי"ח "לניאדו". "לכאורה מדובר באביזר תמים, אך למעשה נפץ קטן מכיל חומרי נפץ בעצימות נמוכה. חשוב להבין שהפיצוץ מתרחש בפתאומיות ללא כל התרעה מוקדמת.  כבר יצא לנו לטפל בילדים שאיבדו אצבעות, נפגעו בראייה ובכאלה שחטפו כוויות". דר אקון מציין כי הפגיעות הנפוצות ביותר אכן מתרחשות באזור הגפיים, אך הנפץ עלול להוביל גם להתלקחות הבגדים ולגרום לכוויות נרחבות בכל הגוף.

"בשל משבר הקורונה, אנו חוגגים בשנית את חג הפורים במתכונת מסכות בד ומרחק חברתי", מוסיף מנכ"ל מד"א, אלי בין. "השנה, כמו חגים נוספים, הסכנה כפולה – מצד אחד ישנו צורך לנקוט במקדמי זהירות בקרב ילדים עם תחפושות ומצד שני, עלינו להמשיך ולהיאבק בנגיף הקורונה ע"י שמירת מרחק, מניעת התקהלות ועטיית מסכות בד. אני קורא להורים למנוע מילדיהם לשחק עם נפצים. מדי שנה, אנו מטפלים במקרים של ילדים ובני נוער שפציעתם יכולה הייתה להימנע, לו רק היו שומרים על אמצעי הזהירות".

בין מציין מספר דגשים נוספים לגבי שימוש בנפצים וכן באקדחי פיקות:

  • כל סוגי הנפצים אסורים באופן מוחלט לשימוש. נפצי רקטות, זיקוקים גדולים ונפצי "נחש נפץ" לדוגמה, עלולים לגרום לכוויות קשות, לפגיעות בעיניים ואף לקטיעת איברים.
  • גם אקדח צעצוע היורה כדורי פלסטיק, עלול לגרום לחבלות חמורות ובלתי הפיכות כאשר אלה פוגעים באיברי גוף שונים.
  • את קפצוני הנייר ואת הפיקות לסוגיהן יש להפעיל באמצעות אקדח צעצוע המיועד לכך בלבד. אין 'להשתיל' את הקפצונים והפיקות באקדחים מסוג אחר או בכל כלי אחר, מחשש לגרימת שריפה ונזק רב.
  • בעת רכישת אקדח פיקות, יש לוודא כי על הקנה מותקן פקק בטיחות בצבע בולט.
  • אין להשתמש באבקות שריפה מכל סוג שהוא.
  • אין לשמור פיקות וקפצונים בכיס, מחשש להתפוצצותם.
  • אין לירות פיקות ודומיהן בקרבת האוזניים והעיניים – דבר שעלול לגרום נזק רב, ולעיתים לנזק בלתי הפיך.

"חג פורים הוא חג שמח, ואני מקווה שגם השנה, חרף הקורונה, ילדים רבים יוכלו לשמוח וליהנות מתחפושות וממשלוחי מנות. אני קורא להורים לשמור על כללי הבטיחות המתחייבים השנה – הן לשם מניעת תחלואה בקורונה והן לשם הגנה על הגוף מפני פציעות. חשוב שהורים ידעו שנפצים הם אינם משחק ויעשו כל שביכולתם כדי למנוע מהילדים להשתעשע בהם. כמו כן, מומלץ לוודא שגם התחפושות עברו מבדקי בטיחות ושהבד שלהן אינו דליק", ממליץ ד"ר בן אקון לסיום.

שיהיה חג שמח ובטוח!

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום