עובדים במשמרות? כדאי שתקראו

(10)
לדרג

האם לעבודה במשמרות יש השפעה על הבריאות הנפשית של העובד? האם יש הבדלים בין גברים לנשים? מחקר חדש שנערך בארצות הברית בדק את הנושא

רופא אנדוקרינולוג
03-9377182

בעולם העבודה יש לא מעט ארגונים, מוסדות ומפעלים שנדרשים למשמרות סביב השעון, כולל עבודה במשך כל שעות היום והלילה. ההשפעה הבריאותית של העבודה במשמרות, ובעיקר כזאת שכוללת משמרות לילה, נבדקה כבר בלא מעט מחקרים והממצאים מעידים כי השיבוש בשעון הביולוגי משפיע על מערכת החיסון וכתוצאה מכך על הבריאות.

מחקר חדש ביקש לבחון את ההשפעה של עבודה במשמרות על הבריאות הנפשית. הנתונים החדשים פורסמו לאחרונה בכתב העת American Journal of Public Health.

מה כלל המחקר?

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעות של עבודה במשמרות על הבריאות הנפשית ולבחון אם קיימים הבדלים בהשפעת העבודה בין גברים לנשים.

ברקע למחקר, השלימו החוקרים חיפוש במאגרים שונים בספרות אודות מחקרים נוספים בנושא שפורסמו עד אוגוסט 2018. החוקרים התמקדו במחקרי מקרה-ביקורת להערכת הקשר בין עבודה במשמרות ובין הפרעות פסיכיאטריות.

הסקירה הנוכחית כללה שבעה מחקרים שכללו בסך הכול 28,431 משתתפים.

ניתוח הנתונים העיד כי עבודה במשמרות לוותה בעלייה של 28% בסיכון להפרעות פסיכיאטריות מכל-סוג ובעלייה של 33% בסיכון לתסמיני דיכאון.

בקרב נשים שעבדו במשמרות תועדה עלייה של 73% בסיכון לתסמיני דיכאון, בהשוואה לנשים שלא עבדו במשמרות.

צילום: שאטרסטוק

מהי מסקנת החוקרים?

החוקרים כותבים כי למיטב ידיעתם, זוהי הסקירה הראשונה להערכת ההשפעה של עבודה במשמרות על הסיכון להפרעות פסיכיאטרית, כולל הערכת הבדלים מגדריים. הם מצאו כי עבודה במשמרות, בפרט בנשים, לוותה בסיכון מוגבר להפרעות פסיכיאטריות, בעיקר הפרעת דיכאון.

מהי השורה התחתונה?

עבודה במשמרות הינה גורם סיכון להפרעות פסיכיאטריות, ובעיקר הפרעת דיכאון. הסיכון לסבול מהפרעות אלה הוא גבוה יותר בקרב נשים.

ד"ר עמית עקירוב, רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין. 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום