7 הפירות הכי בריאים של החורף

(50)
לדרג

החורף בפתח ופירות העונה, כמו הבננות והקלמנטינות, כבר ממלאים את מדפי החנויות. האם אתם יודעים אילו ערכים תזונתיים מכילים פירות החורף? מי תתרום למראה עור הפנים שלכם ולהאטת סימני הזדקנות? ואיזה פרי הדר יכול לסייע לשיפור חילוף החומרים? יצאנו לבדוק

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

הימים עוד לא כ"כ קרירים וגם הגשם עוד לא ממש הגיע, אבל לפי לוח השנה ומדפי רשתות השיווק החורף כבר ממש מעבר לפינה עם שלל הפירות החורפיים האופייניים לישראל. כדי לדעת קצת יותר על הערכים התזונתיים של פירות העונה, פנינו לענת מטיאש, דיאטנית קלינית, שעזרה לנו לגלות מהם הפירות הכי מומלצים לצריכה בחודשי החורף.

גויאבה: מצוינת לעור הפנים

אפשר לומר שהעולם נחלק לאלה שאוהבים גויאבה ולאלה שאפילו לא מסוגלים להריח אותה. אם אתם נמנים עם אוהדי הגויאבות, הרי שהרווח הבריאותי כולו שלכם.

הגויאבה מכילה אשלגן - מינרל חשוב המסייע בין היתר לפעילות השרירים והלב, ויטמין C וויטמין A, שטובים לחיזוק ההגנה על המערכת החיסונית וכן ויטמינים מקבוצת B, שמסייעים בין היתר לפעילות תקינה של מערכת העצבים והעיכול, לבריאות העור והשיער, לשיפור הריכוז ועוד.

גויאבה אחת ביום תסייע לאזן את לחץ הדם, תדאג לפעילות התקינה של בלוטת התריס ותסייע לטפל בהצטננות ואף למנוע אותה. מאחר שהגויאבה היא נוגדת חמצון, היא גם תורמת רבות גם למראה עור הפנים ולהאטת הופעת סימני הזדקנות.

ערכים תזונתיים: גויאבה בינונית מכילה 45 קלוריות, 200 מ"ג ויטמין C ,17 מ"ג סידן ו-5.5 גרם סיבים תזונתיים.

אם אתם נמנים עם אוהדי הגויאבות, הרי שהרווח הבריאותי כולו שלכם. צילום: שאטרסטוק

קיווי: משתעלים? נסו לאכול אחד ביום

תרומתו של הקיווי לבריאות היא גדולה: קיווי אחד מכיל כמות גבוהה מאוד של ויטמין C, שכאמור מצוין לשמירה על מערכת חיסון תקינה; חומצה פולית שאחראית בין היתר על מערכת העצבים ומניעת מומים בעוברים; סיבים תזונתיים המשפרים את תהליך העיכול ותורמים לשובע, וגם נוגדי חמצון, שחיוניים להגנה על הגוף ולבריאות הכללית. יתרה מכך, יש המייחסים לו גם סגולות אנטי-אלרגיות, ולפי הרפואה הטבעית הוא אפילו מונע שיעולים והתקפי אסטמה.

אגב, טעמו של הקיווי הצהוב מתוק יותר מהקיווי הירוק, והוא מכיל אף יותר ויטמין C בהשוואה לירוק.

ערכים תזונתיים: קיווי בינוני מכיל 45 קלוריות, 100 מ"ג ויטמין C ו-2 גרם סיבים תזונתיים.

תפוז: לבריאות הכללית ולשיפור פעילות המעיים

פרי ההדר הכתום מכיל שפע של ויטמין C, וכן נוגדי חמצון, אשלגן, חומצה פולית וסיבים תזונתיים.

הוא מחזק את פעילות מערכת החיסון, נלחם בנזקי השמש, עוזר בייצור קולגן ובהפחתת קמטים, תורם בהורדת ערכי הכולסטרול הרע (LDL) בדם, מסייע להורדת לחץ הדם, מגן מפני שבץ, תורם להורדת ערכי הסוכר בדם וגם משפר את פעילות המעיים.

אגב, תפוז אדום עשיר יותר בליקופן – נוגד חמצון חשוב ביותר המגן מפני מחלות שונות.

ערכים תזונתיים: יחידה קטנה של תפוז מכילה 80 קלוריות, 90 מ"ג ויטמין C ,70 מ"ג סידן ו-4 גרם סיבים תזונתיים.

 

אשכולית: מצוינת לדיאטה

פרי הדר מומלץ נוסף הוא האשכולית, המכילה בין היתר: ויטמין C, ויטמין A, וכן מינרליים חיוניים כמו מגנזיום וסידן. המגנזיום אחראי בין היתר על פעילות הלב ועל מניעת אירועי לב ובעיות קרדיווסקולריות (הקשורות לכלי הדם). הסידן חיוני לשמירה על העצמות וגם על שיניים בריאות.

אשכולית אחת ביום משפרת את חילוף החומרים בגוף, מאזנת את ערכי סוכר בדם, מונעת התייבשות (מכילה כ-91% מים) ומשפרת את מרקם העור.

ערכים תזונתיים: אשכולית ממוצעת מכילה 80 קלוריות, 83 מ"ג ויטמין C, 30 מ"ג סידן ו-3 גרם סיבים תזונתיים.

 

 קיווי אחד מכיל כמות גבוהה מאוד של ויטמין C. צילום: שאטרסטוק

קלמנטינה: טיפול טבעי בעצירות

בקלמנטינה אחת קטנה תמצאו שפע של ויטמינים ומינרליים, כגון: ויטמין A, ויטמינים מקבוצת B, ויטמין C, אשלגן, ברזל, מגנזיום, זרחן, סידן וסיבים תזונתיים.

לפרי ההדר המתוק הזה יש שפע של סגולות תזונתיות: הוא מסייע למניעת סרטן הכבד וסרטן השד, מווסת את לחץ הדם, תורם לתחושת שובע, מוריד את רמות האינסולין בגוף ואפילו מצוין לטיפול בעצירות ולעידוד היציאות.

ערכים תזונתיים: יחידה קטנה של קלמנטינה מכילה 44 קלוריות, 45 מ"ג ויטמין C, 30 מ"ג סידן ו-1.5 גרם סיבים תזונתיים.

 

בננה: אנרגיה לפני פעילות ספורטיבית

אם אתם מתכננים לצאת לאימון גופני, קחו לכם בננה - לא סתם נהוג לכנותה "פצצת אנרגיה". הבננה מכילה כמות נאה של סוכר (כ-23 גרם ל-100 גרם בננה), המעניק אנרגיה זמינה לפעילות גופנית.

בניגוד למיתוס, לא רק שהיא אינה גורמת לעצירות. למעשה, הסיבים התזונתיים שבה, מסייעים לפעילות מעיים תקינה.

מעבר לכך, הבננה מכילה ויטמין A, ויטמינים מקבוצת B, אשלגן, ברזל, זרחן, מגנזיום שמצוין למניעת התכווצויות שרירים, לשמירה על הלב ולהפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם.

ערכים תזונתיים: יחידה קטנה של בננה מכילה 75 קלוריות, 7 מ"ג ויטמין C, 4 מ"ג סידן ו-2 גרם סיבים תזונתיים.

פירות יער: לא רק נגד דלקות בדרכי השתן

אמנם בארץ לא תמיד ניתן להשיג במרכולים פירות יער, אולם אלה בד"כ זמינים במקפיאים. בניגוד לסברה, הקפאתם אינם פוגעת במרבית הערכים התזונתיים שהם מכילים.

פירות יער, כגון אוכמניות או דובדבנים, מכילים שפע של נוגדי חמצון, סיבים תזונתיים וויטמין C. אלה מצוינים למניעה ולטיפול בדלקות בדרכי השתן, לשמירה על תפקוד כלי הדם והורדת לחץ הדם, לבריאות הלב ולהקלה על דלקות גרון ודלקות חניכיים.

ערכים תזונתיים: 100 גרם של פירות יער מכילים כ-45 קלוריות ו-4 גרם סיבים תזונתיים.

בקלמנטינה תמצאו שפע של ויטמינים ומינרליים. צילום: שאטרסטוק

מהי הדרך הטובה ביותר לצרוך פירות?

את פירות החורף (ופירות באופן כללי) מומלץ לצרוך טריים. לעומת זאת, כדאי מאוד להפחית בשתיית מיצי פירות, זאת מאחר שמיץ סחוט מכיל בעיקר את החלק הפחות בריא של הפרי – כלומר את הסוכר, והוא אינו מכיל סיבים תזונתיים החיוניים, בין היתר, לשמירה על מערכת עיכול תקינה. יתרה מכך, שתיית מיץ פירות עלולה להעלות בצורה חדה את הסוכר בדם והיא אינה מומלצת, בעיקר לא למי שסובל מסוכרת.

כמה פירות מומלץ לצרוך ביום?

לאוכלוסייה הכללית מומלץ לצרוך שניים-שלושה פירות ביום. לעומת זאת, למי שסובל מסוכרת מומלץ להתייעץ עם דיאטן לגבי הכמות המומלצת, שתיקבע בהתאם למצבו הרפואי של החולה.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

 

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום