נלחמים בהשמנה בעזרת הרפואה

(10)
לדרג
תוכן מקודם

השמנה מוגדרת כמחלה. וכמו בכל מחלה, גם בהשמנה יש לטפל באמצעות גורמים רפואיים. בעוד שדיאטות רבות מועדות להיכשל, טיפול תרופתי עשוי להועיל ולהוביל לשינוי המיוחל

רופא כללי
077-2311041 (מספר מקשר)

אם אתם סובלים מהשמנה, מנסים אין ספור דיאטות, ואפילו אם עברתם הליך כירורגי כמו ניתוח לקיצור קיבה (ולמרות זאת, העליתם את כל הקילוגרמים חזרה) - אתם לא לבד: כרבע מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל חולה בהשמנה, ולא מצליחה לטפל בבעיה בצורה יעילה.

בכתבה שלפניכם ננסה להבין מהן הסיבות להשמנה וכיצד ניתן לטפל בבעיה באופן אפקטיבי אך גם מבוקר.

למה אנחנו משמינים?

ישנן סיבות רבות להשמנה. בניגוד לסברה הרווחת לפיה ה"אשמה" מוטלת על כתפיו של המטופל בלבד, חשוב להבין שגורמים רבים עשויים להשפיע על השמנה, ביניהם: גנטיקה, מחלות רקע, נטילת תרופות כרוניות, אורח חיים מודרני, אוכל מתועש ומעובד, סטרס, שעות שינה מועטות ועוד.

כיום יודעים לומר כי אחד המנגנונים שהשתבשו בגוף שלנו הוא האיזון בין תחושת השובע לבין תחושת הרעב, וזוהי למעשה אחת הבעיות הגדולות שמובילות לבעיית ההשמנה.

גורמים רבים עשויים להשפיע על השמנה. צילום: שאטרסטוק

מדוע חשוב לטפל בהשמנה?

ההסתדרות הרפואית והחברה לחקר ולטיפול בהשמנה קבעו לאחרונה כי השמנה היא מחלה, אשר למעשה מהווה את גורם המוות החמישי בעולם. מעבר לכך, היא מהווה את אחד הגורמים המובילים לתחלואה כרונית, ובמקרים רבים עלולה להוביל למחלות נלוות כגון סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב, סרטן ועוד.

מחקרים שונים הוכיחו כי גברים ונשים הסובלים מהשמנת יתר יאבדו בממוצע כ 8 שנים בריאות במהלך חייהם, ויחלו בגיל צעיר יותר בהשוואה לאנשים בעלי משקל תקין.

יתרה מכך, מחקר חדש שפורסם בימים האחרונים בכתב העת הרפואי JAMA ONCOLOGY, מצא קשר מובהק בין השמנה בקרב נשים, לבין התפתחות מוקדמת של סרטן המעי הגס. על פי המחקר, נשים הסובלות מהשמנת יתר נמצאות בסיכון כפול להתפתחות המחלה. עקב סיבות אלה, קיימת חשיבות רבה לטיפול בהשמנה כבר בשלבים המוקדמים, בטרם התפתחות מחלות נלוות.

כיצד ניתן לטפל במחלת ההשמנה?

אף שבמקרים מסוימים דיאטות שונות יכולות לסייע לזמן קצר, במקרים רבים אחרים הן נדונות להיכשל. למעלה מ-65 אחוז מהאנשים שמנסים דיאטות שונות, חוזרים למשקלם הקודם והסיבה לכך, היא שהשמנה כאמור נובעת מגורמים שונים שאיתם לא תמיד פשוט להתמודד באמצעות דיאטה בלבד. כך למשל, מי שנמצא בסביבת עבודה הכוללת פיתויים זמינים כדוגמת מזון שמן ומעובד, ובמקביל נאלץ לשבת שעות ארוכות מול המסך - מועד יותר להיכשל בדיאטה.

אי לכך, חשוב להתייחס להשמנה כאל מחלה, זאת על מנת לעודד את המטופל לפנות לגורמים הרפואיים הרלוונטיים לצורך קבלת טיפול מתאים.

אילו תרופות קיימות כיום לטיפול בהשמנה?

בשנים האחרונות, רשויות הבריאות בארץ ובעולם אישרו לשימוש מספר תרופות יעילות, הפועלות לאיזון המנגנונים האחראים על אזורי השובע במוח וכן על הקיבה.

לכל אחת מהן מנגנון פעולה שונה: יש תרופות שפועלות על מנגנון הרעב והשובע במוח בעוד שאחרות פועלות על פירוק השומן מהמזון בקיבה. חלק מהן מיועדות לשימוש קבוע וחלקן מוגבלות בזמן. גם היעילות משתנה בין תרופה לתרופה וכך גם תופעות הלוואי. לכן, חשוב להתאים את הטיפול התרופתי למטופל באופן אישי, לאחר הבנת ההיסטוריה הרפואית שלו, הכוללת התייחסות לנטילת תרופות קבועות והכרה במנגנון הבעיה אצלו. לאחר האבחון ובהתאם לו, יוכל הרופא המטפל להמליץ על טיפול תרופתי מתאים.

מהי מטרת הטיפול?

מטרת הטיפול התרופתי להשמנה, היא למצוא פתרון יעיל ומוכח תוצאות, שיאפשר למטופל לרדת במשקל באופן מבוקר אך אפקטיבי. חשוב שהטיפול התרופתי יהיה משולב בטיפול תזונתי בהדרכת דיאטן קליני, וילווה בפיקוח מקצועי של רופא המתמחה בטיפולים אלה.

מי יכול לקבל טיפול תרופתי ?                                                                                                                 

המדד לקביעת עודף משקל הוא מדד BMI - כלי עזר למדידת עודף או תת משקל. הערכת המשקל מתבצעת על ידי מדידת מסת הגוף - היחס בין משקל לגובה. במצב האידיאלי, משקל גוף בריא נמדד בערכי BMI  של 18.5-24.9. ערכי BMI גבוהים או נמוכים מידי, עלולים לגרום להתפתחות בעיות בריאותיות. על פי ההתוויות לטיפול תרופתי בהשמנה, טווח ה BMI הרלוונטי הוא מעל 27 עם מינימום גורם סיכון אחד (יתר לחץ דם ,טרום סוכרת, סוכרת, היפרליפידמיה) או מעל 30 ללא גורמי סיכון. הטיפול מיועד לגילאי 18 ומעלה.

חשוב לשלב עם הטיפול התרופתי גם טיפול מקצועי רב תחומי, הכולל התאמה תזונתית. צילום: שאטרסטוק

כיצד מתחילים לטפל?

כל טיפול תרופתי חייב להיעשות בתאום ובהתייעצות עם הרופא המטפל, תוך ליווי ומעקב רפואי אישי, החיוני לצורך בקרה קבועה על התהליך וניטור בעיות שונות בזמן אמת. תהליך זה מגביר את יעילות השימוש בתרופה, את ההסתגלות לתרופה ואת התאמתה לשגרת חייו של המטופל. חשוב שהליווי והפיקוח הרפואי יכללו טיפול בתופעות הלוואי, שינוי מינונים בהתאם לקצב הירידה במשקל, החלפת טיפול תרופתי בהתאם לצורך העולה מהטיפול ואף שילוב מספר תרופות במהלך הטיפול. כל זה לטובת ייעול מקסימלי של קצב הירידה במשקל, תוך שמירה על תהליך מבוקר ומאוזן ועל בריאותו של המטופל כערך עליון.

חשוב לשלב עם הטיפול התרופתי גם טיפול מקצועי רב תחומי, הכולל התאמה תזונתית ושינוי הרגלי תזונה לאורח חיים בריא יותר. לעיתים גם נדרש טיפול פסיכולוגי לטיפול בהיבטים האישיים והרגשיים של בעיית ההשמנה.

לסיכום: השמנת יתר היא מחלה המחייבת טיפול ראוי. חשוב לדעת שבמקום שבו דיאטות נכשלות, ישנן אופציות לטיפול תרופתי שיכול לסייע לחולה לרדת במשקל. גישת הטיפול היעילה בהשמנה כיום היא אישית ואינטגרטיבית, המשלבת טיפול מותאם אישית ותמיכה במטופל. טיפול מוצלח יכלול מערך שלם של צוות מקצועי, תומך ועוטף, הדרכות, הנחיות, עזרה בהסתגלות לתרופה ובשינוי הרגלי התזונה הנדרשים וכן אימוץ אורח חיים בריא לשימור התוצאות לטווח הרחוק.

ד"ר רז הגואל הוא רופא משפחה מומחה, מנהל המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה- ד"ר רז
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום