סובלת מאנדומטריוזיס ועוברת טיפולי פוריות? חשוב שתקראי את זה

(0)
לדרג
תוכן מקודם

גורמים שונים יכולים להשפיע על פוריות האישה. אחד הפחות מוכרים שביניהם הוא אנדומטריוזיס - מחלה הגורמת לכאבי וסת חזקים, שעשויה להוביל גם לבעיות פוריות שונות. אם את סובלת מהמחלה ומתכננת הריון בקרוב, או בשלב מאוחר יותר, חשוב שתדעי על מה להקפיד במהלך הייעוץ הרפואי

מומחה לטיפולי פוריות ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2307804 (מספר מקשר)

אנדומטריוזיס היא מחלה דלקתית תלוית אסטרוגן (הורמון המין הנשי), הפוגעת ב- 5-10% מאוכלוסיית הנשים בגיל הפוריות. בין תסמיניה העיקריים: כאבים עזים בזמן הווסת, כאבי אגן כרוניים, כאבים בזמן קיום יחסי מין וקושי להרות.

 

מהי הסיבה לתופעה?

התופעה מתרחשת כאשר תאים של רירית הרחם (אנדומטריום), משגשגים באזורים שונים בגוף, בהם אינם אמורים להימצא באופן טבעי. נגעי האנדומטריוזיס יכולים להימצא בציסטה (כיסית), בתוך השחלה (מצב המכונה אנדומטריומה או "ציסטת שוקולד"), על דופן האגן, על רצועות שונות באגן, בחלל הבטן, בשלפוחית השתן, בלולאות המעיים ולעיתים נדירות אפילו במקומות מרוחקים מהרחם, כמו ברקמת הריאה.

מאחר שמקורם של תאים אלה ברירית הרחם, הם מגיבים לשינויים ההורמונליים של המחזור החודשי, ממש כמו התאים שנמצאים ברירית עצמה. מוקדי האנדומטריוזיס משגשגים בימים הראשונים של המחזור החודשי, ולאחר מכן, במהלך הדימום הוסתי, הם מדממים ומפרישים חומרים דלקתיים שגורמים לכאבים עזים.

נשים שמתמודדות עם אנדומטריוזיס, סובלות מבעיות פוריות בשכיחות גבוהה יותרצילום: שאטרסטוק

האם קיים מרכיב גנטי?

שכיחות אנדומטריוזיס גבוהה פי 7 בקרב נשים בעלות רקע משפחתי, וכנראה שהיא מועברת בתורשה המערבת מספר גנים. אמנם קיימות עדויות למעורבות של כרומוזומים 7 ו-10, אולם הגנים המעורבים במחלה עדיין לא אותרו.

 

כיצד מאבחנים?

למרבה הצער, במקרים רבים האבחנה של אנדומטריוזיס נעשית באיחור רב. אחת הסיבות לכך היא העדר בדיקה ספציפית, שיכולה לאבחן בוודאות את המחלה. לכן, במקרה כזה נדרש להיעזר בתלונות האופייניות למחלה, בבדיקה גניקולוגית מקיפה, בבדיקת אולטרסאונד ייעודית של האגן ובבדיקות הדמיה נוספות. לעיתים, האבחנה מתבצעת רק במהלך ניתוח.

 

מה הקשר בין נוכחות המחלה לבין פוריות האישה?

נשים שמתמודדות עם אנדומטריוזיס, סובלות מבעיות פוריות בשכיחות גבוהה יותר, בהשוואה לאוכלוסיית הנשים הכללית. הדבר יכול לנבוע מסיבות שונות כגון: הידבקויות באגן, חסימה של החצוצרות, דלקת כרונית באגן שמזיקה לביציות ופוגעת בתהליך השרשת העובר ברחם ועוד.

 

כיצד מומלץ לטפל בבעיית פוריות המאובחנת על רקע אנדומטריוזיס?

ראשית, כל הטיפולים התרופתיים המומלצים לטיפול באנדומטריוזיס (כמו גלולות למניעת הריון, תכשירי פרוגסטרון, התקנים תוך רחמיים המפרישים פרוגסטרון, זריקות דקאפפטיל וכו), אינם מאפשרים לאישה להרות, כך שחייבים להפסיקם עם תחילת התכנון להרחבת המשפחה.

שנית, טיפולי הפוריות הכרוכים לרוב בשימוש בתכשירים הורמונאליים, עלולים להחמיר את המחלה, עקב השפעתם על הנגעים, והם עלולים להסתיים בסיבוכים שונים כמו זיהום באגן, לידה מוקדמת ועוד.  לכן, חשוב ביותר שרופא הפוריות יידע שאת מאובחנת עם אנדומטריוזיס, על מנת שיוכל להתאים עבורך את הטיפול הטוב ביותר.

 

על מה חשוב להקפיד במהלך הטיפול?

כיום, הרפואה המודרנית פוסעת בצעדי ענק לכיוון "טיפולים בהתאמה אישית". זוהי רפואה שמתאימה את הטיפול המתאים ביותר עבור המטופלת, על סמך המצב הייחודי והאישי המאפיין אותה.

חשוב לזכור שגם אנדומטריוזיס היא אינה מחלה אחת, ויכולה להופיע בצורות שונות אצל נשים שונות. לכן, הטיפול בה חייב להיות מותאם לכל אישה ואישה בנפרד ובאופן ייחודי בהתאם להיקף המחלה, למצבה המשפחתי, לגילה ועוד.

חשוב שרופא הפוריות יכיר את האנדומטריוזיס שלך לפרטי פרטים: הקף הנגעים, המיקום המדויק שלהם, טיפולים ניתוחיים או תרופתיים שעברת בעבר, טיפולי פוריות שעברת וכן כל פרט עליך או על בן זוגך (בהנחה שיש כזה), שיסייע להצלחת הטיפול.

מעבר לכך, חשוב שרופא הפוריות יכיר את הניתוחים ואת הטיפולים התרופתיים השונים באנדומטריוזיס, ומוטב שיהיה בקשר ישיר וצמוד עם כל רופא אחר שמטפל בך, כדי להבטיח שהטיפול יהיה רציף ומתואם.

 

חשוב שרופא הפוריות יכיר את האנדומטריוזיס שלך לפרטי פרטיםצילום: שאטרסטוק

ומה לגבי מקרים שבהם האישה אינה מתכננת הריון במועד קרוב?

גם אם אינך מתכנת עדיין להרות, יעוץ מתאים יאפשר לך לתכנן נכון את המשך דרכך. חשוב לזכור שטיפולים מסוימים, כמו למשל שימור פוריות על ידי הקפאת ביציות, אינם אפשריים בכל שלב ובמקרים מסוימים עיכוב בטיפול עלול לגרום לך "לאחר את הרכבת".

בהזדמנות זו, חשוב לציין כי החל משנת 2018 נשים, שמאובחנות עם אנדומטריוזיס ועם ירידה בתפקוד השחלתי, זכאיות למימון מלא של קופות החולים לטיפולים של הקפאת ביציות (!), במסגרת סל הבריאות.  זוהי בשורה ענקית למטופלות, המאפשרת גם לנשים שטרם מעוניינות להרות באופן מידי, לשמר את הפוריות לשנים שיבואו.

לסיכום: אנדומטריוזיס היא מחלה דלקתית תלוית אסטרוגן, הגורמת לסבל ולכאבים שונים באזור האגן, שעלולה לפגוע בסיכויי האישה להרות. מחלה זו מחייבת אבחון מקצועי ומדויק וכן טיפול אישי על ידי מומחה רלוונטי. טיפול מקצועי שכזה יוכל לסייע לך להתמודד עם התופעה בקלות רבה יותר, ויתרום רבות לסיכוי שלך להיכנס להיריון בבוא העת.

ד"ר שי אליצור, הוא מומחה ברפואת נשים, מיילדות וטיפולי פוריות.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום