בעיות פוריות: חשיבות האבחון

(0)
לדרג

כל זוג שניסה להיכנס להריון ולא הצליח יודע עד כמה טיפולי פוריות עלולים להיות קשים. בדיקות ראשוניות מקיפות עשויות למנוע טיפולים מיותרים ולאפשר הריון מהר יחסית

מאת: ד"ר איליה בר

מדינת ישראל סובלת משיעור הצלחה נמוך בטיפולי פוריות - יחסית לשאר העולם. יהיה קל להאשים בכך את "המערכת", המעודדת מחזורי טיפול מרובים, המניבים לרופאים תגמול כספי גבוה. עם זאת, הטחת האשמות לא תביא תועלת למטופלים.

מה גורם אפוא לשיעור ההצלחה הנמוך בטיפולי פוריות בישראל?

רופאים רבים מעודדים מטופלים להתחיל טיפול לפני שבחנו את המטופלים לעומק. רופא יסודי הרוצה למנוע הרצה של מטופל בטיפולים חוזרים יבחן מעל 100 פרמטרים שונים לפני תחילת הטיפול הראשון. למרות שנראה כי מדובר בבדיקה מעיקה ומעמיסה, יישום הבדיקות עבור המטופלים יהיה על ידי דגימה מהירה וקלה.

מה שיעור ההצלחה? לאחר כמה טיפולים צפוי הריון?

איתור מקדים של כשלי פוריות לפני תחילת הטיפול מביא לשיעור הצלחה בן 37.5% בהשגת הריונות. כלומר: ממוצע של הריון מוצלח לאחר 2-3 טיפולים. לצורך השוואה, מדובר בהצלחה גדולה יותר מפי שניים, לעומת הממוצע הארצי. הבעיה בתחום הפוריות היא שמרבית הבדיקות האלה אינן מבוצעות כעניין שבשגרה במרפאות ציבוריות ופרטיות.

זו אחת הסיבות לנפילה בשיעור ההצלחות. על המטופלים לגלות אחריות אישית ולדרוש מהרופא לבצע את הבדיקות.

במקביל לריבוי הבדיקות, התרבו גם סוגי הטיפולים האפשריים, ולצערנו, במקרה הזה, מטופלים שלא עברו אבחון מדויק סובלים ממצב בו כל המוסיף גורע. מאחר והם נשלחים למסלולי טיפול שאינם מתאימים להם ברמת דיוק מרבית ואינם מצליחים להשיג הריון.

כיצד ניתן לדעת מה הטיפול המתאים, נוכח בעיית הפריון הספציפית?

בעניין זה, התפתח תחום חדש - למעקב אחר התאמת שיטת טיפול לפי עבודה עם סמנים ביולוגיים. הסמנים מאפשרים לאבחן את סוג הפגם במערכת הרבייה, במבנה הזרע או הביציות, ממש עד לרמה תאית וגנטית.

סמנים אלה מורכבים מבדיקות רבות: בדיקות הורמונליות, בדיקות היסטו-פתולוגיות הבודקות תהליכי מחלה ברמת התאים והרקמות, בדיקות הדמיה, בדיקות גנטיות של הביצית, הזרע והעובר שנוצר מהחיבור ביניהם ובדיקות אמבריולוגיות (ניטור התפתחות העובר במעבדה טרם השתלתו ברחם).

האם יש גורמים נפוצים נוספים הגורמים לכישלון בטיפולים?

בהחלט. נשים רבות מתמודדות עם בעיה של הפלות חוזרות בשלבים הראשונים של ההריון, חלקן לאחר היסטוריה של טיפולי פוריות מפרכים. לעתים הבעיה איננה קשורה בגוף האישה. אחת הסיבות המרכזיות להפלות בשליש הראשון של ההריון היא בעיה בגנטיקה של העובר, הנוצר בהפריה טבעית או בטיפול פוריות. הגורמים הם הפסקת התפתחות העובר עוד לפני החודש השלישי להריון (או שהעובר כלל אינו משתרש ברחם).

בדיקה חדשה, המתבוננת על הגנטיקה של העובר, עשויה לפתור את בעיית ההפלות החוזרות. הבדיקה מתבצעת בין 3 ל-5 ימים לאחר הפריית הביצית. במסגרתה נסרק החומר הגנטי של העובר טרם השתלתו ברחם, כדי לחפש את הגורמים האחראים על הפלה. כך אפשר לסנן עוברים עם סיכויי הישרדות נמוכים, לאבחן ליקוי גנטי בעובר ולמקד את מקור הבעיה בביצית או בזרע, כדי להתאים טיפול מונע.

האם יש בישראל מאגר מידע על הצלחת טיפולי פוריות?

בישראל אין מאגר מידע על הצלחת טיפולי פוריות - וזאת בשונה מארה"ב, אירופה ושאר העולם המערבי, שם הרופא המטפל מחויב בדיווח על טיפולי הפוריות שהוא מבצע במטופלים. כך, למעשה, מדינת ישראל משקיעה מאות מיליונים מכספי הציבור בטיפולי פוריות, מבלי לבדוק את האפקטיביות של הטיפולים ואת אחוזי ההצלחה.

המטופלים "פוגשים" את הבעיה הזו בעת שהם עוזבים רופא פוריות שלא הצליח להשיג הריון לאחר מספר מחזורי טיפול ועוברים למרפאה חדשה. כך, מתרחשים מקרים בהם חוזרים על טיפולים שנעשו בעבר ונכשלו, אך לא תועדו כראוי.

מי שמשלמים את המחיר הם המטופלים אשר חווים בזבוז זמן ואכזבות. לכן, כדאי שתתעדו בעצמכם את היסטוריית הטיפולים באופן מסודר, שיאפשר בעתיד לכל רופא פוריות להבין את המסלולים שעברתם. היסטוריית הנתונים על אירועי העבר היא אחד הגורמים להצלחה בטיפולים, המאפשר ללמוד מהניסיון המצטבר.

בשנים האחרונות, התרבו המחקרים על ההשפעה הישירה בין הגישה הנפשית של המטופל, לבין סיכויי ההצלחה. רופא הפוריות אינו יכול להתעלם מטיפול גם בפן הנפשי ובפן של סילוק לחצים - באופן ישיר, או בעזרת גורם מקצועי המלווה את הטיפול ומעניק תמיכה רגשית למטופלים, באופן פרטני.

ד"ר איליה בר הוא מנהל רשת המרכז הרפואי לפוריות, העוסקת בטיפולי הפריה חוץ גופית ותרומות ביצית.

למידע אודות בדיקת זרע - לחץ כאן.

בואו לדבר על זה בפורום פריון האישה והפריה חוץ גופית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום