ביופסיה: דגימת רקמות

(3)
לדרג

מדריך בדיקות רפואיות: מהי ביופסיה? מה ההבדל בין סוגי הביופסיה השונים? מה הסיכונים הכרוכים בהליך זה, וכיצד תתכוננו לבדיקה זו?

רופא אנדוקרינולוג
03-9377182

ביופסיה הינה פעולה להסרת דגימת קטנה של רקמה לבדיקה מעבדתית.

ביופסית מחט. צילום: שאטרסטוק

אילו סוגים של ביופסיה קיימים? 


ישנם מספר סוגים של ביופסיות:

ביופסית מחט (Needle Biopsy)

קרויה ביופסיה מילעורית. בפרוצדורה זו מסירים רקמה באמצעות צינור חלול (מזרק). המחט מועברת מספר פעמים דרך הרקמה הנבדקת. המנתח משתמש במחט להסרת דגימת רקמה. ביופסיות מחט מבוצעות לעתים קרובות בסיוע בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת (בדיקת CT) או אולטרה-סאונד. אמצעי הדמיה אלו מסייעים בהנחיית המנתח לאזור הנכון.

ביופסיה פתוחה

הינה ניתוח, המבוצע תחת הרדמה מקומית או כללית. המשמעות היא כי הנבדק מטושטש או מורדם ואינו סובל מכאבים במהלך הפרוצדורה. הפעולה מבוצעת בחדר ניתוח בבית חולים, כאשר המנתח מבצע חתך באזור היעד ומסיר את הרקמה.

ביופסיה סגורה

מבוצע חתך ניתוחי הרבה יותר קטן, בהשוואה לביופסיה פתוחה. חתך קטן מבוצע בכדי להחדיר ציוד דמוי-מצלמה, המסייע בהנחיית המנתח לאזור הנכון לדגימה.

כיצד להתכונן לבדיקת ביופסיה?

לפני קביעת המועד לביופסיה, יש לעדכן את הרופא המטפל והאחות בנוגע לכל טיפול תרופתי קבוע, כולל תוספים וצמחי מרפא. ייתכן שלפני הפעולה תינתן הוראה להפסקה זמנית של חלק מהתרופות, בפרט אלו המעלות את הסיכון לדימומים (בעיקר אספירין, קומדין או תרופות ממשפחת נוגדי-דלקת שאינם סטרואידים).

אין להפסיק או לשנות טיפול תרופתי ללא התייעצות תחילה עם הרופא המטפל.

מהן מטרות הבדיקה?

ביופסיה מבוצעת בעיקר לצרכיי בדיקת רקמה לנוכחות מחלה.

ישנם סוגים שונים של ביופסיות, כולל ביופסיה של מח עצם, ביופסיה של השד, ביופסיה של רירית הרחם, ביופסיה של הכבד, ביופסיה של השריר, ביופסיה של קשריות לימפה, ביופסיה פתוחה או ביופסית מחט של הריאה, ביופסיה של הכליה, ביופסיה של העור, ועוד.

ביופסיה מבוצעת בעיקר לצרכיי בדיקת רקמה לנוכחות מחלה. צילום: שאטרסטוק

מהן תוצאות הבדיקה האפשריות?

במצב תקין, הרקמה שהוסרה הינה בעלת מראה נורמלי.

המשמעות של ממצאים חריגים בביופסיה היא כי לרקמה או לתאים מבנה, צורה או גודל שאינם תקינים. הממצאים עשויים להעיד על מחלות שונות, כולל מחלות ממאירות.

האם יש סיכונים בבדיקת ביופסיה?

הסיכונים העיקריים במהלך פרוצדורות לדגימות רקמה הן סכנה לדימום עקב הדגימה וסכנה לזיהום.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום