ניתוח בעמוד שדרה? אנדוסקופיה תחילה

(0)
לדרג

רבים הסובלים ממחלות ניווניות בעמוד השדרה מוותרים על ניתוח, משום שאינם מודעים לאופציה של הליך אנדוסקופי בעמוד השדרה, העשוי לשפר את איכות חייהם

רופא אורטופד ,מומחה לנוירוכירורגיה
09-7737709

אנשים רבים סובלים ממחלות ניווניות בעמוד השדרה כגון: פריצת דיסק צווארית, פריצת דיסק מותנית, פריצת דיסק גבית, בלט דיסק, ציסטות בעמוד שדרה, היצרות בתעלת עמוד השדרה (Spinal stenosis). אנשים אלה מוותרים לעיתים על טיפול ניתוחי שיכול לסייע להם להתמודד עם הכאבים הכרוניים, הפגיעה בתפקוד והפגיעה באיכות חייהם, משום שאינם מודעים לאופציה של ניתוחים אנדוסקופיים בעמוד השדרה.

ד"ר שלמה דוידוביץ, מומחה לנוירוכירורגיה, מנהל השירות לניתוחים אנדוסקופיים של עמוד השדרה במרכז רפואי רבין, מסביר על האפשרות לעבור ניתוחים בעמוד השדרה בשיטה האנדוסקופית, מפרט את יתרונותיה של שיטה ניתוחית זו ומבקש להעלות את המודעות של כולנו לאופציה ניתוחית יעילה ומופחתת סיכונים זו.

ד"ר דווידוביץ' מתראיין אצל אורלי וגיא בערוץ 10 בנושא ניתוח בשיטה האנדוסקופית

האם ניתן לעבור ניתוח בעמוד השדרה בשיטה האנדוסקופית?

"בוודאי. היום ניתן לעבור כמעט כל ניתוח בעמוד השדרה בשיטה האנדוסקופית. ניתוח בשיטה האנדוסקופית מחליף את שיטת הניתוח המסורתית המכונה 'ניתוח פתוח' בשיטה זעיר פולשנית אנדוסקופית, המאפשרת ביצוע פעולות כירורגיות דרך חתכים קטנים באזור המנותח, ובעזרת כלי ניתוח ואנדוסקופ המצלם ומשקף את אזור הניתוח".

האם ניתן לעבור את כל ניתוחי עמוד השדרה בשיטה האנדוסקופית?

"רוב הניתוחים הנחוצים לטיפול בבעיות ניווניות של עמוד השדרה מקצהו העליון (צוואר) ועד קצהו התחתון. ניתן לבצע פעולות כירורגיות לטיפול בפריצת דיסק, היצרות של תעלת עמוד השדרה, ציסטה סינוביאלית וכל בעיה ניוונית המערבת לחץ או פגיעה בעצבים, שזהו למעשה מצב נוירולוגי. בעיות אחרות שהן יותר מבניות ומחייבות טיפול באי יציבות של עמוד השדרה, כתוצאה, למשל, מחבלות, שברים וכדומה, לרוב אינן יכולות להיות מטופלות בשיטה האנדוסקופית ומחייבות ביצוע ניתוח פתוח".

מהם היתרונות של ניתוח עמוד השדרה בשיטה האנדוסקופית?

"לשיטה האנדוסקופית יתרונות רבים וברורים. אפרט:

1. פחות סבל למטופל: בשיטה הפתוחה יש חיתוך ופתיחה של חלק נכבד באזור המנותח, בשעה שבשיטה האנדוסקופית מבוצע רק חתך קטן. כמו כן, פעמים רבות השיטה הפתוחה כוללת שימוש בברגים ואמצעים מכניים לטיפול בבעיה ואלה אינם נדרשים בשיטה הניתוחית האנדוסקופית הייחודית. הפגיעה הקטנה יותר ברקמות והיעדר השימוש באמצעים מכניים חוסכים סבל רב מהמטופל.

2. תקופת החלמה קצרה יותר: תקופת ההחלמה מניתוח אנדוסקופי קצרה יותר וקלה יותר, מלווה בפחות כאבים ופחות סיכוי לסיבוכים ותופעות לוואי בלתי רצויות. בניתוח פתוח יש יותר סיכון גם לזיהום וזמן השיקום ארוך יותר, משום שהטראומה לגוף גדולה ורצינית יותר.

3. סיכוי גבוה להצלחה: האנדוסקופ הינו כלי העזר הטוב ביותר למנתח. הוא משקף, ממקד ומגדיל את האזור המנותח וכך מאפשר למנתח ראייה כוללת, פרטנית ונרחבת באיזור המנותח. עובדה זו מאפשרת ראייה מקסימלית של האזור, מקלה מאד על עבודת המנתח ומאפשרת ביצוע פעולות כירורגיות מדויקות יותר.

4. הקטנת הסיכון לפגיעה במבנה עצבי: בזכות הדיוק המתאפשר, הודות לשימוש באנדוסקופ, יש גם הקטנה משמעותית של הסיכון לפגיעה במבנה עצבי סמוך, כך שהחשש שהמנותח יישאר עם נכות קטן באופן משמעותי".

יש פתרון אנדוסקופי כמעט לכל מצב ניווני בגב המחייב ניתוח. צילום: שאטרסטוק
יש פתרון אנדוסקופי כמעט לכל מצב ניווני בגב המחייב ניתוח. צילום: שאטרסטוק

מדוע, אם כן, מטופלים רבים בוחרים להמשיך לסבול ולא עוברים את הניתוח בשיטה האנדוסקופית?

"התשובה מאד פשוטה: הם פשוט לא מודעים לאפשרות הזו. בנוסף, לא כל רופא כירורג מסוגל ויודע על האפשרות לבצע ניתוח שכזה במגוון מצבים רפואיים. לשם כך יש צורך בהתמחות ספציפית בניתוחים זעיר פולשניים אנדוסקופים בעמוד השדרה ולימודים ייעודיים בנוירוכירורגיה אנדוסקופית. הלמידה ורכישת המיומנות אורכת זמן רב. בישראל, רופאים מעטים מומחים בתחום זה ואחרים כלל לא מודעים לאפשרות זו".

"חלק מהמטופלים שמעו על היתרונות של ניתוח זעיר פולשני בעמוד שדרה, אולם כשהם פונים לכירורגים שאינם מומחים בשיטה או אינם מודעים כלל לאפשרות לעשות כן, הם מקבלים הסבר לפיו האופציה היחידה הניצבת בפניהם היא ניתוח פתוח. הם לא מודעים לכך שהרופאים לא מכירים את האפשרות לניתוח אנדוסקופי; וכך המטופל מפספס הזדמנות טיפולית זו. הפתרון האנדוסקופי קיים וזמין והיום ניתן לבצע ניתוח אנדוסקופי אפילו בחוליות הצוואר, מה שהיה בגדר חלום משך שנים רבות, וחבל שלא כל הרופאים מודעים לכך".

"בשל מצב זה, רבים מהמטופלים ממשיכים לסבול, למרבה הצער, משום שהם חוששים מניתוח פתוח והשלכותיו".

לסיום, מה צריכים לעשות מטופלים הסובלים מבעיות ניווניות בעמוד שדרה, לפני שהם בוחרים בניתוח?

"יש פתרון אנדוסקופי כמעט לכל מצב ניווני בגב המחייב ניתוח (פריצת דיסק או היצרות בתעלת השדרה בין השאר). את הניתוח יש לעבור רק אצל מנתח בעל הכשרה ספציפית בתחום האנדוסקופי עם ניסיון רב בכל מגוון הניתוחים האנדוסקופים. השלב הראשון הוא להגביר את המודעות לאופציה זו. הציבור חייב לדעת שכיום כמעט כל ניתוח עמוד שדרה ניתן לבצע בשיטה האנדוסקופית. השלב השני הוא איתור המנתח המתאים והמנוסה שיבצע את הניתוח".

לסיכום, אם אתם סובלים מבעיות ניווניות בעמוד השדרה, בררו עד הסוף את האופציה לעבור ניתוח בשיטה האנדוסקופית, בשל היותו פחות מורכב, ונוכח היותו עתיר יתרונות. אל תקבלו "לא" כתשובה, משום שרבים מהרופאים טרם למדו להכיר את האופציה הניתוחית החדשנית.

בואו לדבר על זה בפורום ניתוחי עמוד שדרה אנדוסקופים, פריצות דיסק.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום