כיצד להתמודד עם כאב?

(0)
לדרג

אנשים סובלים מכאב דומה בצורה שונה. את שיטות הטיפול - תרופות, זריקות, סיוע פסיכולוגי ועוד - יש להתאים באופן פרטני

מאת: ד"ר ביאטריס סופאר, פרופ' דויד ניב, פרופ' מרשל דבור

בעשור האחרון חלה התקדמות רבה בעולם הרפואה. אך למרבה הצער, עדיין אין ריפוי ספציפי לסוגים רבים של כאב כרוני. למרות זאת, ישנם מספר טיפולים העשויים להציע הקלה מסוימת, במקרים מסוימים אף שיכוך מלא, וטיפולים מסוימים הניתנים לביצוע אך ורק ע"י אנשי מקצוע שהם בעלי הכשרה מיוחדת בתחום הטיפול בכאב הכרוני. כאב הוא חוויה אישית מורכבת בה מעורבים אספקטים תחושתיים, רגשיים וחברתיים. חשוב להבין כי אין שני אנשים החווים כאב באותו האופן. זאת, מכיוון שהמסרים המועברים למוחנו ע"י הכאב אינם מתורגמים באופן זהה ע"י אנשים שונים, ומכיוון שניסיון החיים האישי שלנו צובע את הדרך בה אנו חווים ומבטאים את כאבנו שונה מאדם לאדם.

מדוע כואב?

זוהי שאלה הנשאלת לעיתים קרובות ע"י אנשים הסובלים מכאב, ולעיתים אין לה תשובה, ברורה ופשוטה. אנו יודעים שכאב הוא בדרך כלל אות אזהרה הניתן ע"י הגוף ומאותת על כך שמשהו אינו כשורה. אך קורה שמערכת האזהרה עצמה נכשלת ושולחת אזהרה מיותרת או כזו שעוצמתה מוגזמת. לעיתים ישנה תחושת כאב, כאשר אין מחלה אמיתית או פציעה כלל.

הכאב יכול להיות "טוב" או "רע". הגורם השכיח ביותר לכאב הוא זיהוי ע"י הגוף של פציעת רקמה או מחלה מסוימת. ברוב המקרים עוצמת הכאבים תואמת את המחלה הגורמת להם. אם הכאב ניתן לשיכוך ע"י משככי כאב רגילים, ניתן להמר בבטחה כי ייעלם מעצמו תוך מספר שעות או ימים. אך אם עוצמת הכאב היא גדולה באופן מדאיג, יש לפנות לקבלת עזרה רפואית בהקדם האפשרי.

אנשים מסוימים סובלים מכאבים חוזרים ולא נעימים כגון כאבי ראש או כאבי וסת, אותם הם למדו לזהות. כאשר צלצול אזעקת הכאב הוא חזק במיוחד, או כאשר אינכם בטוחים בסיבה לאזעקה התייחסו אליה ברצינות. פציעות פשוטות עלולות להיות מודלקות או מזוהמות - זוהי אחת הסיבות לכאב ממושך. פציעות עמוקות ברקמה, כגון נקע בקרסול, עלולות אף הן לגרום לכאב הנמשך ימים ושבועות במקום שעות. משככי כאבים, כגון אספירין הם לרוב בטוחים ויעילים בשיכוך כאבים מסוג זה; אך בשימוש ממושך במשך שבועות יש בתרופות אלה סיכון מצטבר לתופעות לוואי רציניות, במיוחד במערכת העיכול. קיימים טיפולים אחרים בטוחים יותר ויש להתייעץ בעניין זה עם הרופא המומחה.

הבעיה החמורה ביותר היא עם הכאב "הרע" שאמור להיפסק אך אינו נפסק. אין הגדרת זמן הכאב מהגדרת כאב זמני לכאב כרוני. הדבר תלוי במצב הספציפי. העקרון המנחה הפשוט ביותר הוא שאם הכאב נמשך הרבה מעבר לזמן המצופה להחלמתו מרגע תחילתו - הנכם סובלים כנראה מכאב כרוני. לעיתים משמעותו של כאב כרוני היא מחלה ממושכת ברקמת הגוף, למשל ארתריטיס, ולעיתים הכאב הכרוני הוא תוצאה של בעיה במערכת אזעקת הכאב עצמה, דהיינו במערכת עצבי הכאב. דבר זה יכול לקרות, לדוגמא, במקרה של פציעה בעצבים בדומה לקו טלפון רועש. ישנם מצבים קליניים מסוימים, כמו סוכרת או פצעי הרפס בעור, המהווים סיבה לכאבי עצבים. ניתוח, ובמיוחד ניתוח חזה או כריתת איבר כלשהו, עלול לגרום לתחושת צריבה ממושכת ולתחושת כאב הדומה לזו הנגרמת ע"י מכת חשמל.

עוצמת הכאב הנגרמת ע"י פציעות זהות לכאורה משתנה מאדם לאדם. אדם אחד יסבול כאב קשה, כאשר אחר אינו נזקק אפילו למשככי כאב קלים. מתסכל במיוחד הוא המצב השכיח יחסית שבו פציעה קלה לכאורה, כגון חתוך ע"י נייר, גורם לכאב קשה ומתמשך. הסיבה לכך אינה ברורה. ישנם אנשים הנוטים לסבול מכאב, ומאידך אלה החסינים בפניו. באופן חלקי, הבדלים אלה עשויים לשקף הבדלי חינוך או תרבות בין אנשים שונים. אך יותר ויותר מצטברות עדויות כי התגובה לכאב יכולה להיות מושפעת מהמערך הגנטי שלנו - שבו אין אנו שולטים.

כאב כרוני - מחלה בפני עצמה

הכאב האמיתי אותו אנו חשים הוא קשה כשלעצמו. אך כאשר חיים עם הכאב במשך תקופה ממושכת, המצב עלול להתדרדר מרע לגרוע. לעיתים קרובות הכאב מגביל את כושר העבודה, את יכולת ההנאה ואף את יכולת האדם לטפל בעצמו. אנשים רבים הסובלים מכאב כרוני עוזבים את מקום עבודתם, וע"י כך מוגבר הנטל הכלכלי. ככל שהזמן עובר ללא הקלה, האנשים נוטים להסתגר בתוך עצמם ולשקוע בדיכאון. הם עלולים להיראות עוינים וכפויי טובה כלפי בני משפחותיהם ומטפליהם, מה שמגביר את בדידותם ואת בידודם החברתי. כשהכאב והנכות הם ללא פרופורציה לפציעה - תופעה השכיחה במצבי כאב כרוני, המטפלים עלולים להרים ידיים מתוך תחושת ייאוש וניצול. מה שהחל כבעיה רפואית מתפתח לעיתים קרובות לבעיה המקיפה את הסובל ואת כל אלה שבקרבתו.

כאב כרוני דורש התייחסות מיוחדת כמחלה העומדת בפני עצמה

ניתן להניח שעם תיקון הפציעה או ריפוי המחלה הגורמות לכאב,ייעלם הכאב באופן אוטומטי. ניתוח עמוד השדרה להוצאת דיסק פרוץ עשוי לעיתים לפתור את בעיית כאב הגב. אך מה אם לא? ומה עם מצבים שבהם אין פתרון לבעיה הגורמת לכאב או שאין מוצאים את הגורם? במצבים אלה שהינם שכיחים למדי, הטיפול בכאב עצמו הוא המטרה העיקרית. אולם כאשר הטיפול בכאב אינו מצליח או מצליח בחלקו, אין להתייאש משום שעדיין ישנם דרכים לשפר את איכות החיים הכללית של אדם הסובל מכאב.

מספר דוגמאות למצבי כאב שבהם לא ניתן לעשות הרבה לסילוק הסיבה לכאב, אך ניתן לטפל בתוצאה שהיא הכאב:

^^כאבי ראש ומיגרנות^^

לאחר ביצוע כל הבדיקות לשלילת האפשרות של ממצא פתולוגי כלשהו בתוך הגולגולת הדבר היחיד שניתן לעשות הוא לטפל בכאב עצמו וחשוב לעשות זאת.

^^כאבי גב בגיל מתקדם^^

ניתוח מומלץ רק במקרים נדירים בלבד. הדרך היעילה ביותר היא טיפול וניהול הכאב.

^^כאב ארתריטי^^

הפרקים שחוקים, מעוותים או מודלקים, ולעיתים קרובות אינם ניתנים לריפוי. בקרה וניהול הכאב הופכת למטרת הטיפול במקום החלפת הפרקים.

^^כאב בעקבות פציעה^^

פגיעה בחוליות הצוואר, שברים בעצמות, קרעים בעצבים, מתיחת שרירים או כאב מתמשך לאחר ניתוח, הסיבה לכאב יכולה להיות מוגדרת, אך לרוב העזרה האמיתית היחידה היא שיכוך הכאב.

ישנן מחלות המלוות לעיתים קרובות בכאב, למשל: סכרת, מחלות כלי דם, פצעי הרפס ורוב סוגי הסרטן. ברור לגמרי כי שתי מחלות פועלות בעת ובעונה אחת בכל אחד מן המצבים הנ"ל: המחלה-המקור והמחלה הנלוות שהיא מחלת הכאב הכרוני. במקרים רבים הטיפול במחלה המקורית עשוי לרפא אותה לגמרי, אך מחלת הכאב הכרוני עלולה להישאר כפי שהייתה. לעיתים שתי המחלות נמשכות חודשים ושנים. טעות היא לחשוב כי אין דרך לריפוי הכאב ללא ריפוי המחלה המקורית. הטיפול במחלת הכאב הכרוני דורש ידע ייחודי של רופאים שהוכשרו למטרה זו, כפי שנחוץ ידע ייחודי לטיפול מוצלח במחלה המקורית.

היכן ניתן להשיג עזרה וייעוץ?

במידה ואין הקלה בכאב בעקבות השימוש במשככי כאבים פשוטים, או שהכאב נמשך הרבה מעבר למצופה, יש להתייעץ עם רופא המשפחה. רופא המשפחה יכול לרשום משככי כאבים אחרים. אם עדיין אין הצלחה, הוא עשוי להציע לכם לפנות למומחה לכאב או למרפאת כאב. מרפאות הכאב הוקמו בשנים האחרונות במיוחד למטרת טיפול באנשים הסובלים מכאבים כרוניים. שם החולים פוגשים את המומחים המסוגלים להבין את הבעיות של הסובלים מכאבים חזקים שלא ניתנים להקלה.

מרפאות כאב רב-תחומיות מציעות טיפול כולל ע"י צוות מומחים הכולל פיזיותרפיסטים, אחיות, יועצים ו\או פסיכולוגים בנוסף לרופאים. גישה רב-תחומית זו נולדה מתוך ההבנה שלכאב כרוני יש השפעה משמעותית על אספקטים שונים של חיי הסובל. לכן שילוב של טיפולים שונים הוא לעיתים הדרך היעילה ביותר לשיפור איכות החיים. קיימות מרפאות כאב בהן הטיפול ניתן ע"י רופאים בלבד. אך גם כאשר האמצעים אינם מספקים, צוות הרופאים מודע לעובדה כי הכאב הוא מצב מורכב שבו מעורבים גם תחושות פיזיות וגם רגשות ולכן יציע לחולה לפנות למומחים נוספים.

לעיתים מרפאות הכאב עוזרות לחולים להחזיר את חייהם למסלולם הרגיל ולחיות חיים פעילים רגילים, אף על פי שהכאב אינו ניתן להקלה מיידית. הדבר נעשה ע"י מגוון רחב של טיפולים לבקרת הכאב, חלקם עוזרים לאחד אך לא לאחרים - זאת מכיוון שהכאב הוא תחושה אישית ומורכבת.

אילו טיפולים ניתן להציע לי?

^^תרופות^^

מגוון של משככי כאבים: חלשים וחזקים. בנוסף, ניתן להתאים את משכך הכאבים לסוג הכאב. למשל, כאב הנובע מפגיעה בעצב הוא לעיתים בעל אופי של דקירות, צריבות או דומה לזרם חשמלי. סוג זה של כאב עשוי להגיב לתרופות שלא תהיינה יעילות בסוגי כאב אחרים. תרופות לטיפול בדיכאון עשויות לעזור גם בשיכוך כאב. השימוש בתרופות אלה אינו אומר שהרופא חושב שהכאב שלך הוא "בראש בלבד". לתרופות יש לפעמים תופעות לוואי בלתי רצויות. מומחה הכאב שלך ירצה לדון עמך בדרך הטובה ביותר עבורך ללקיחת התרופה. העקרון הכללי לטיפול בכאב בעזרת תרופות הוא לקבל אותן במרווחי זמן קצובים ובמינונים נמוכים להשגת הקלה ממושכת תוך מזעור תופעות הלוואי. ביקורים נוספים במרפאה יוקדשו לתיקון מינוני התרופות או החלפתן באחרות עד להשגת התוצאה הטובה ביותר. במצבים מסוימים הדרך היעילה היחידה היא טיפול באופיואידים. בשימוש מבוקר עם תשומת לב להוראות הרופא, תרופות אלה הן בטוחות ואין בהן סכנת התמכרות בלתי מבוקרת.

^^זריקות^^

תרופות מסוימות יעילות יותר, כאשר הן מוזרקות קרוב למקום שהוא מקור הכאב או לתוך המסלול העצבי המוליך את תחושת הכאב. לעיתים קיים צורך להשאיר צינורית (קטטר) באיזור המטופל להזרקות חוזרות. במצבים בהם דרוש טיפול ממושך, ניתן לחבר את הקטטר למשאבה קטנה ולהשתיל את כל המכשיר מתחת לעור.

^^טיפול בחשמל^^

תחושת הכאב באיזורים מסוימים ניתנת לשיכוך בגירוי חשמלי. מכשירים אחדים יעילים בעקבות הפעלתם על פני העור. מכשירים מתוחכמים יותר פועלים תוך הפעלתם בקרבת עמוד השדרה או המוח. לרוב משתמשים בשיטות חודרניות אלה אך ורק במקרים שבהם כל השיטות הפשוטות יותר כשלו.

^^שיטות נוספות^^

במצבי כאב מסוימים ניתן לשקול שימוש בשיטה המבוססת על הפסקת הולכת אות הכאב לאורך מערכת העצבים. בדרך כלל, גרימת נזק למערכת העצבים אינה מומלצת. אך לעיתים, גידולים או פרקים מעוותים עלולים לגרום לכאב בלתי מבוקר שניתן להקלה ע"י חסימת העצבים. קיימות דרכים מתוחכמות להגיע אל העצב האחראי לכאב בעזרת מחט המונחית ע"י פלוארוסקופיה (קרני רנטגן) או טומוגרפיה ולבצע חסימה חלקית, זמנית או קבועה, במסלול הולכת הכאב.

^^פיזיותרפיה^^

תנועה מבוקרת והתעמלות בחלקי הגוף הכואבים עוזרים לעיתים קרובות להחזיר את התפקוד לפרקים ולשרירים שאיבדו את גמישותם. פעילות ובקרת הכאב הולכות יד ביד בהשפעה משולבת על ניידותכם ואיכות חייכם.

^^תכניות לטיפול בכאב^^

מרפאות כאב רב-תחומיות מציעות תכניות מיוחדות הנמשכות בין 2 ל-4 שבועות שבהן החולה מקבל הדרכה כיצד עליו\ה להתמודד עם הכאב תוך שמירה על פעילות ואיכות חיים למרות הכאב.

^^תמיכה פסיכולוגית^^

מכיוון שלכאב עלול להיות אפקט פסיכולוגי על חיי האנשים הסובלים המשפיע על יחסיהם וקשריהם עם אנשים אחרים, תמיכה פסיכולוגית מקצועית עשויה לעזור לך להתמודד עם האפקט השלילי של הכאב להקל על הניידות, שיפור חיי החברה ויחסיך עם אחרים. הרפיה וביו-פידבק הן שתי השיטות בהן משתמשים פסיכולוגים על מנת לעזור לאנשים להתמודד עם הכאב.

^^טיפולים משלימים^^

בנוסף לטיפולים הרפואיים המקובלים, קיימות שיטות אחרות להקלת הכאב הכרוני שעוזרות לחולים מסוימים. לדוגמא, השימוש בכירופרקטיקה ואוסטיאופתיה להפעלת הפרקים עשוי לעזור במקרים מסוימים. הדבר נכון גם לגבי שיטות הטיפול הסיניות המסורתיות, כגון אקופונקטורה. אם ברצונך לנסות שיטות אלה, אל תתבייש\י לשאול על כך את הרופא המטפל שלך, שבודאי יוכל להמליץ על הטיפול המשלים המתאים ביותר לסוג הכאב שלך. כל שיטת טיפול שתבחרו לנסות - נסו, אך אל תשתמשו בה במידה והיא מחמירה את תסמיני הכאב.

^^עזרה עצמית^^

הדבר החשוב ביותר הוא לא לאבד תקווה ואת הרצון להמשיך. רעיונות וגילויים חדשים מוחלפים בין רופאי הכאב על בסיס כלל עולמי. מומחי הכאב בארץ מתעדכנים ונפגשים לעיתים קרובות על מנת לדון בגישות וטיפולים חדשים לטיפול בכאב. שמירה על פעילות פיסית ונפשית היא חשובה. נסו לבצע פעילות גופנית יומית במידת האפשר. הליכה ושחיה נמצאו שימושיים ע"י אנשים רבים. למדו את הקצב שלכם. אל תגזימו בפעילות הגופנית בזמן הפוגת הכאב. נעלו נעליים שלא פוגעות ביציבותכם. יציבה טובה עוזרת.

נסו לשמור על פעילותכם החברתית, במיוחד על הקשרים עם המשפחה והחברים. אם אתם מוכרחים לוותר על פעילות כלשהי שהיא מהנה במיוחד עבורכם באופן זמני או קבוע, נסו להחליפה בפעילות שתהיה בעלת ערך רגשי ורוחני דומה. אם הנכם מועסקים בעבודה פיסית קשה, הסבירו למעסיקכם על קשייכם. אולי תרצו לבקש העברה זמנית לעבודה קלה יותר על מנת למנוע כישלון ואובדן העבודה.

הכאב הכרוני משפיע לא רק על הסובל אלא גם על האנשים שסביבו, במיוחד בני המשפחה הקרובים. חלקו חלק מתחושותיכם השליליות עם מטפליכם ושמרו את הרגעים הטובים למשפחה ולחברים.

המאמר פורסם במקור בחוברת שנכתבה ע"י פרופ' דויד ניב, ד"ר ביאטריס סופאר ופרופ' מרשל דבור מן הבכירים באירופה בתחום הכאב. חוברת זו פורסמה בארץ ע"י האגודה הישראלית לכאב.

בואו לדבר על זה בפורום הרדמה, רפואה סב-ניתוחית ורפואת כאב ובפורום תמיכה לסובלים מכאב כרוני.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום