טחורים: אבחון וטיפול

(2)
לדרג

דם בצואה, שלשולים ממושכים, עצירות, כאבים באזור פי הטבעת - כל אלה ועוד הם מסימניה של מחלת הטחורים

מאת: ד"ר איגור דובקין

טחורים נוצרים מהרחבה וריקוזית של ורידי החלחולת; במקרים מסוימים ובנסיבות משתנות, כלי הדם מתנפחים ולעיתים מתפוצצים, דבר המוביל לדימומים. תחילה, המחלה "מודיעה" על קיומה, באמצעות הרגשה לא נעימה בחלקה התחתון של הבטן: כאבים במתן צואה, גירוד, צריבה ועצירות. לאחר מתן הצואה, עלולים להופיע דימומים באזור פי הטבעת, לעיתים נבחין בטיפת דם אחת ולעיתים בדימומים מסיבים יותר. צניחת הטחור עלולה להחמיר את המחלה, במצב זה, קיימת הנטייה להתפתחות דלקות מהירות או גרוע מכך - טרומבוזיס. בשלב זה, חייבים לפנות לרופאים מומחים לקבלת טיפול רפואי.

במקרים של המצאות כמות דם גדולה בצואה ודימום הנראה לעין, שלשולים ממושכים, עצירות ממושכת, כאבים ממושכים באזור פי הטבעת, הרזייה בלתי מנומקת או אנמיה, מומלץ לפנות לרופא באופן מיידי.

מחלת הטחורים הפכה נפוצה כמו הצטננות, רבים סובלים ממנה ולא תמיד מודעים לכך. מחלות מסוימות יכולות להדמות לטחורים (במיוחד במקרי דימום מפי הטבעת), והתסמינים דומים גם במקרים של פוליפים ושל סרטן קולורקטאלי.

טעויות נפוצות בעת גילוי טחורים

מכיוון שרוב האוכלוסייה אינה מכירה את מחלת הטחורים לעומק, התגובה לסימפטומים הראשוניים המלווים את המחלה היא לחץ, ומכאן נסללת הדרך למספר טעויות קריטיות בנוגע לטיפול במחלה.

^^הטעות הראשונה:^^ לעתים קרובות, כאשר אדם סובל מעצירות, הוא מחליט לפתור את הבעיה בכוח ובלחיצות מאומצות. הלחץ גורם להתנפחות כלי הדם באזור פי הטבעת ולהיווצרות טחורים. כבר בילדותנו, אמא תמיד אמרה להשתמש במוח ולא בכוח - כוס מים קרים, אכילת פירות, מסג' באזור הבטן ו/או תנועות מעגליות של האגן מועילות הרבה יותר.

^^הטעות השנייה:^^ לעתים קרובות, כעזרה ראשונה, אדם נוטל תרופות משלשלות בכדי "לפתור" את בעיית העצירות. שלשול, יותר מאשר עצירות, מגביר את התפתחות מחלת הטחורים, כיוון שהחומציות הגבוהה הקיימת בצואה הנוזלית מגרה את פי הטבעת וגורמת להתכווצותו.

^^הטעות השלישית:^^ הדעה הרווחת הינה, שכל כאב בפי הטבעת קשור בטחורים. בפועל, אפשרי שמדובר בטחורים או סדק, אך אפשרי גם שמדובר במחלה אחרת מסוכנת יותר או פחות. גילוי מהיר ככל שניתן יוביל לסיכוי לריפוי מוצלח.

^^הטעות הרביעית:^^ "אולי זה יעבור לבד". רבים חושבים שלא די בכאבים או בדימום באזור פי הטבעת, בכדי להסיק שמדובר בטחורים, ומאוחר יותר המקרה היחיד הופך לכרוני - כאבים ודימומים מופיעים ללא כל סיבה, והטחורים המוגדלים צונחים החוצה. צניחת הרירית גורמת לסבל המתמשך 24 שעות ביממה ולרפואה הקונבנציונלית אין פיתרון לשיפור המצב. בשלב זה, הייאוש גורר את האדם לעשות את...

^^...הטעות החמישית:^^ ניתוח! שלעתים קרובות אינו אלא סיבוך חדש. תקופת השיקום קשה וממושכת כשבסיומה, אין אפשר להבטיח שהמחלה לא תחזור, ויתכן שהחולה יזדקק לעבור את הניתוח בשנית.

אנשים מדחיקים כל אפשרות לחלות בטחורים ומתרצים את התסמינים בסיפורים שונים, דוחים את האבחנה וגורמים לעצמם סבל רב. בבדיקה פשוטה ומוקדמת ניתן לחסוך דרך ייסורים קשה ומתסכלת.

אבחון המחלה - הדרכים והסיבות

האבחון נעשה באמצעות מכשיר ה"וידאו-רקטוסקופ ממוחשב", המגדיל ומעבה את צילומי החלחולת ומאפשר מציאת השינויים הקטנים ביותר והבלתי נראים בעת בדיקה רגילה. תכונה זו מאפשרת גילוי וריפוי מחלות החלחולת בשלבים מוקדמים יותר, כשהפציינט עדיין אינו סובל מכאבים. בישראל, מכשירים אבחוניים אלו נמצאים ברשות מספר מרפאות מצומצם.

חוקרים בתחום הפרוקטולוגיה, מחלקים את הסיבות להתפתחות מחלת הטחורים: שתיית משקאות אלכוהוליים (בעיקר בירה) מגדילה את הסיכוי לחלות במחלת הטחורים. לתזונה חצי-סינטטית, ספורט כוחני, נסיעות ארוכות ברכב, ישיבה ממושכת מול מחשב ובירה, יש מכנה משותף ברור - טחורים. לאחרונה, מחלת הטחורים החלה לפגוע גם באנשים צעירים, כנראה מסיבות הנ"ל. מחצית מהאוכלוסייה העולמית סובלת ממחלה זו - רובם גברים.

הריון וטחורים

מחלת הטחורים שכיחה ביותר בקרב נשים בהריון ולאחריו. אצל 30% מהיולדות בעיית הטחורים מגיעה כעסקת חבילה עם הלידה הראשונה. טחורים הם ורידים המתנפחים באזור פי הטבעת, כתוצאה ממאמץ, לחץ תוך בטני כלפי מטה, תזונה לא נכונה, ישיבה ממושכת, חוסר פעילות גופנית וכדומה. הסיבות הנ"ל הן מנת חלקן של חלק גדול מהנשים ההרות. בנוסף, בהריון נגרמים שינויים הורמונאליים כמו: עליית פרוגסטרון בשליש הראשון של ההריון. בזמן הריון נחלשים הוורידים בגוף ולחץ העובר על ורידי האגן הקטן גורם להצטברות דם באזור, דבר הגורם להתפתחות טחורים ודליות בגפיים התחתונות. במידה וזוהו סימני טחורים, כגון: גרד, גירוי בפי הטבעת, כאב או דימום, יש לפנות מיד לרופא.

במהלך ההריון לא מומלץ לטפל במחלה: הלחץ על הוורידים הפגועים חזק מאוד ויכול לגרום לדלקות ולדימומים כבדים. לנשים המעוניינות להיכנס להריון או שנמצאות בשלבי הריון מוקדמים, מומלץ להתחיל בפעולות למניעת טחורים. באמצעות מספר פעולות, ניתן למנוע סבל רב בתקופת ההריון המתקדמת.

תזונה נכונה - מומלץ לאכול מזון עשיר בסיבים, קטניות למיניהן, פירות (גויאבה, תאנים, בננות, תפוחים ועוד), בשר, דבש, ביצים וכדו'. בנוסף, מומלץ מזון פיקנטי/חריף ומתוק.
שמירה על תנועה - תרגילים בשכיבה, הרמת אגן ותרגילי מתיחות שונים.
צריכת נוזלים מוגברת.
טיפול מונע בתופעה של עצירות, השכיחה בהריון.

רוב הנשים אינן מודעות להתפרצות מחלת הטחורים במהלך ההריון ולאחריו, ואינן נוקטות בשיטות הנ"ל. ניתן לאמץ מספר אלמנטים בכדי להקטין את הסיכוי לטחורים ו/או לטפל במחלה אם הסימפטומים כבר קיימים: אכילת תאנים, בננות מאודות, חסה מאודה עם שמן זית ולימון (מזון חמוץ), חציל ותוספי ויטמינים למיניהם, שימוש בצמחי מרפא, קומפרסים מושרים בתמציות צמחים, אמבטיית צמחים ושמנים ארומטים, שכיבה על צד שמאל ברגליים מורמות (בעיקר בהריון מתקדם), שימוש במשחות מרגיעות ומקלות. לאחר הלידה, ניתן להתחיל בטיפולים הרגילים למיגור הטחורים.

דרכי טיפול בטחורים

אם אין המלצות רפואיות אחרות, ניתן לטפל בבעיה באופנים הבאים:

לשתות כ-2 ליטרים של נוזלים ביממה (כולל מרקים).
לאכול לחם שיפון, ירקות טריים, ריאז'נקה, לבן, יוגורטים, שיבולת שועל, כוסמת, מלון, דלעת ותאנים.

עם זאת, חשוב לזכור: אכילה מוגזמת של ירקות עלולה לגרום להחמרת הגסטריטיס, לכיב הקיבה, להתנפחות המעיים ולשלשולים.

המרפאות השונות מאובזרות במכשירים מתקדמים ובטכנולוגיה חדישה, לטיפול בטחורים ללא ניתוח. ישנן מספר שיטות עיקריות לטיפול יעיל במחלה:

^^שיטה ראשונה^^: טיפול באמצעות לייזר. מכשיר ה"פרוקטולייזר" ומכשיר המיקרו גלי "המורון" פועלים באורח פלא. הקלה תורגש כבר מהטיפול הראשון; מיד ניתן לחזור לתנוחת ישיבה וכעבור מספר טיפולים נפרד מהטחורים לנצח.

^^שיטה שנייה^^: "תרפיית ההטרשה". חומרים מיוחדים מוזרקים לתוך הטחור ומסיטים את זרימת הדם לכלי דם בריאים. חומר הטרשה גורם לניוונו של הטחור, כשהטיפול יעיל גם במקרים קשים כתוצאה מהזנחה ממושכת.

^^שיטה שלישית^^: משחות ונרות בתוספת שמן כבד הכריש. במחקרים שנעשו על ידי מדענים גרמניים, הורגש הבדל משמעותי לאחר טיפול בן שלושה שבועות. במחצית מהמקרים, הכאב, הגירוד, הצריבה, הדימום והרגשת הלחץ, נעלמו כליל.

^^שיטה רביעית^^: כסא למניעה וריפוי טחורים, אשר פותח על ידי מעצב דרום קוריאני. מושב הכסא מפיץ ריח צמחי מרפא המחוממים באמצעות נר. על פי השיטה, תכונותיהן המיוחדות של צמחי הריפוי, אמורות לפתור בעיות, כגון: עצירות, טחורים ובעיות במחזור הדם.

סדרת הטיפולים מתבצעת בהפוגות של 3 עד 7 ימים, וכל טיפול עורך חצי שעה לערך. הטיפולים אינם מצריכים התערבות כירורגית או אשפוז, ולכן שגרת החיים אינה נפגעת. היעדרות מהעבודה וחופשת מחלה אינן על הפרק.

ד"ר איגור דובקין הוא פרוקטולוג מקליניקה סאן - מרכזים רפואיים.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום טחורים
פורום גסטרואנטרולוגיה - מחלות דרכי העיכול
פורום פרוקטולוגיה, כירורגיה קולורקטלית ומחלות מעי דלקתיות
פורום פרוקטולוגיה וכירורגיה של המעי

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום