דעה של מומחה: טיפול בטחורים – מאמבטיה פושרת ועד ניתוח

(5)
לדרג

כאבים עזים בפי הטבעת, דימום מקומי ונפיחות הם חלק מהסבל שמביאים איתם טחורים. מה גורם לטחורים, אילו טיפולים קיימים ומתי נאלצים לעבור כריתת טחורים?

מאת: דניאל קורן

עיקרי הכתבה:

  • מה הם טחורים? טחורים הם כלי דם הממוקמים בחלקו האחרון של המעי הגס וברקטום התחתון. לכולנו יש טחורים, חיצוניים ופנימיים, ורקמת הטחורים מסייעת לשלוט על היציאות שלנו. העניינים מתחילים להסתבך כשאותם כלי דם נמתחים, צונחים או מתרחביםר בעקבות לחץ על הוורידים שעוטפים את האזור.
  • כיצד מטפלים בטחורים? במידה והטחורים החיצוניים מתנפחים, או מייצרים בצקת או תרומבוזיס, ניתן להעניק טיפול שמטרתו היא ריכוך היציאות. גם בטחורים פנימיים מטפלים באמצעות משחות ייעודיות, גליצרין ועוד. אם טיפולים אלה לא עוזרים, ניתנים טיפולים פולשניים יותר, עד כדי כריתת טחורים.
  • מהם סוגי הניתוחים לטיפול בטחורים? מדובר בטכניקות פולשניות אשר במסגרתן מנתקים את כלי הדם שמזרימים דם לטחורים ומונעים צניחת טחורים.
    ____________________________________

טחורים עלולים להתפרץ אצל כל אדם, ללא הודעה מוקדמת. תופעות הלוואי והסבל שהם מביאים עימם הם לא נעימים וכוללים זרימת דם רקטאלית, כאבים באזור פי הטבעת, כאבי בטן, גירוד מקומי, אי נוחות, בליטה באזור פי הטבעת, נפיחות ועוד. הטיפול בטחורים מתחלק לשניים – טיפול מקומי לא ניתוחי וטיפול פולשני ניתוחי.

מה הם טחורים?

טחורים הם כלי דם הממוקמים בחלקו האחרון של המעי הגס וברקטום התחתון. למעשה, לכולנו יש טחורים. רקמת הטחורים היא חלק חשוב מהאנטומיה שלנו והיא מסייעת לנו בין היתר לשלוט על היציאות שלנו. העניינים מתחילים להסתבך כשאותם כלי דם נמתחים, צונחים או מתרחבים – בעיקר בעקבות לחץ על הוורידים שעוטפים את האזור בעת עצירות למשל, מה שעלול לגרום לדלקת, לקרע או לפקקת, והתוצאה? כאבים קשים ודימום בעת היציאות. יש שני סוגי טחורים – טחורים פנימיים, הנמצאים בתוך פי הטבעת ובדרך כלל הם לא מורגשים, וטחורים חיצוניים שממוקמים סביב פי הטבעת.

משחה להקלה על טחורים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כיצד מטפלים בטחורים?

"זה תלוי האם מדובר בטחורים חיצוניים או בטחורים פנימיים. הטיפול יכול להיות לא ניתוחי, או טיפול פולשני ניתוחי", מסביר ד"ר מרט חייקין, רופא מומחה בכירורגיה קולורקטלית. "הטיפול בטחורים חיצוניים הוא  בדרך כלל טיפול מיידי – במידה שהטחורים מתנפחים, או מייצרים בצקת או תרומבוזיס, ניתן להעניק טיפול לא ניתוחי, שהמטרה שלו היא ריכוך היציאות. זאת עושים באמצעות אמבטיות ישיבה עם מים פושרים, משחות לטחורים שמקלות על הסימפטומים, שימוש במגבונים ייעודיים לניקוי היציאות כתחליף לנייר טואלט שעלול לשרוט את המקום ועוד. טיפול נוסף שמשתמשים בו כאשר קיים תרומבוזיס חריף הוא ביצוע חתך קטן קטן שדרכו מנקזים את קריש הדם".

יש לזכור כי קריש דם בתוך גופנו מחייב תמיד היענות מהירה וטיפול דחוף להסרתו.

כיצד מטפלים בטחורים פנימיים?

"בטחורים פנימיים בדרך כלל מטפלים באמצעות טיפול לא ניתוחי – טיפול שמסייע בריכוך היציאות, כמו למשל משחות ייעודיות, גליצרין ועוד. אם טיפולים אלה לא עוזרים, ניתן לבצע טיפול לא ניתוחי שנקרא קשירת טחורים - טיפול שמבצעים במרפאה, או סטריליזציה של טחורים שבמהלכה מזריקים כל מיני חומרים כדי להקטין את הטחורים. אם טיפולים אלה לא עוזרים כלל, ניתן לחזור עליהם, אך אם ממשיכים לסבול מדימומים או מצניחת טחורים, והדבר פוגע באיכות החיים באופן משמעותי, ניתן לבצע טיפול ניתוחי".

אילו ניתוחים קיימים לטיפול בטחורים?

"יש סוגים שונים של ניתוחים. אחד מהם הוא כריתת טחורים בשיטות שונות. מדובר בטכניקות פולשניות אשר במסגרתן מנתקים את כלי הדם שמזרימים דם לטחורים, וכך דואגים שלא תהיה צניחה. תפקידו של הרופא הוא להתאים את סוג הניתוח לאדם ולמצבו. מטרת הטיפולים היא לשפר את איכות החיים לפי רצון המטופל. יש אנשים שחיים עם הטחורים בשלום ויש כאלה שממש לא מסוגלים. לכן, סוג הטיפול נבחר בהתאם לרצונו של המטופל".

ניתן לטפל בטחורים גם ללא טיפולים פולשניים. הנה מספר דרכים ביתיות ופשוטות שבעזרתן תוכלו להקל על תסמיני הטחורים:

היגיינה אישית טובה - שמירה על אזור פי הטבעת נקי תסייע לכם במניעה ובטיפול בטחורים. מומלץ לנקות את האזור בעדינות לאחר כל יציאה עם נייר טואלט לח ייעודי. עם זאת, ניגוב יתר של האזור עלול לגרום גירוי באזור, במיוחד אם אתם משתמשים בנייר טואלט רגיל. כמו כן, תוכלו לשטוף את האזור בעזרת בידה או מקלחת טובה. לאחר השטיפה, הקפידו לייבש היטב את האזור.

אמבטיית ישיבה להקלה על טחורים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

אמבטיית ישיבה להקלה על טחורים. אילוסטרציה: שאטרסטוק


אמבטיה פושרת - רחצה של אזור פי הטבעת במים פושרים מספר פעמים ביום יכולה להקל על כאבי טחורים. אם מתאפשר לכם, טבלו באמבטיה למשך 10-15 דקות, פעמיים עד שלוש פעמים ביום, במיוחד לאחר יציאות. מדובר בפתרון קל להקלה על הכאבים.

שימוש בשרפרף בעת עשיית צרכים - הנחת הרגליים על שרפרף קטן במהלך יציאות משנה את מיקום פי הטבעת, מה שעשוי להקל על התסמינים באופן זמני.

מה למדנו? תסמיני הטחורים עלולים להיות כואבים ובלתי נעימים, אך יש דרכים רבות ומגוונות להקל על הכאבים ולטפל בטחורים. 

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום