סרטן ערמונית מתקדם: תקווה חדשה

(136)
לדרג
תוכן מקודם

עד לאחרונה, סרטן ערמונית בשלב מתקדם בישר על תוחלת חיים קצרה וסבל ניכר. כיום, בזכות טיפול חדשני - מטופלים רבים מצליחים להאריך חיים ולשמור על רמה תפקודית גבוהה

רופא אונקולוג ,מומחה לאונקולוגיה
077-2306963 (מספר מקשר)

סרטן הערמונית נפוץ בעיקר בקרב גברים מעל גיל 50. ישנם מקרים בהם סרטן הערמונית גדל במהירות - ואף עלול להתפשט לאיברים אחרים בגוף, בעיקר לעצמות. אפשרויות הטיפול בסרטן ערמונית מתקדם כוללות טיפולים תרופתיים כגון, טיפולים הורמונאליים וביולוגיים, טיפולים כימותרפיים וטיפולים באיזוטופים רדיואקטיביים. במקרים מיוחדים אנו נעזרים בטיפולים ממוקדים באמצעות ניתוחים או הקרנות ממוקדות. הטיפולים ניתנים במטרה להאריך חיים אך גם כדי להקל על כאבי עצמות ועל תסמיני המחלה ולשפר את איכות החיים של החולים, ככל הניתן.

בשנים האחרונות, פותח טיפול חדשני לחולי סרטן ערמונית גרורתי שכבר פיתחו עמידות לטיפול כימותרפי. הטיפול מציג אחוזי הצלחה טובים ותוצאות משמעותיות לחולים.

מהו סרטן הערמונית?

סרטן הערמונית הוא אחד מגידולי הסרטן הנפוצים ביותר, בקרב גברים - החל מגיל 50 ומעלה. רוב המטופלים מגלים את המחלה בשלב מוקדם; למטופלים אלה, אנו מעניקים טיפול מרפא.

הגילוי המוקדם מושג באחוזים גבוהים, בזכות בדיקת דם רגילה, שתוצאותיה עשויות להעיד על חשש לקיום המחלה (מרקר PSA). כך, 85% מהחולים בסרטן הערמונית מגלים את מחלתם בשלב שבו הממאירות תחומה לערמונית וטרם התפשטה לאיברים אחרים.

סרטן הערמונית הוא אחד מגידולי הסרטן הנפוצים בקרב גברים. צילום:שאטרסטוק

מהן אפשרויות הטיפול, העומדות בפני אותם חולים - שהמחלה אובחנה אצלם בשלב מוקדם?

חולים אלה יכולים לעבור ניתוח רדיקלי לכריתת הערמונית, (כיום, מומלץ לבצע את הניתוח באמצעות רובוט) או טיפול בהקרנות חיצוניות ופנימיות. כמו כן, ישנם טיפולים חדשים נוספים כגון חימום הגידול באולטרסאונד או הקפאת הגידול. לאחרונה, נערך ניסוי על פיתוח ישראלי של חומר פוטודינמי (Tookado) שקוטל את תאי הסרטן באמצעות אור.

כ-15% מהחולים מאובחנים עם סרטן ערמונית גרורתי ואליהם מצטרפים 10% נוספים, מקרב החולים שאובחנו עם מחלה מקומית, אך הטיפולים לא סייעו להם - והמחלה התפשטה. כלומר: 25% מכלל החולים - הינם חולים עם מחלה בשלב מתקדם.

מהם הטיפולים שהיו נהוגים עד כה לחולים בשלב מתקדם?

הטיפול המרכזי שהיה נהוג עד כה, בקרב חולים שהמחלה התפשטה אצלם - הינו טיפול הורמונאלי מסרס שהתבצע באופן כירורגי על ידי הוצאת האשכים של המטופלים. מדובר בטיפול שהתגלה בשנות ה-30 ע"י צ'ארלס ברנטון הגינס, חתן פרס נובל לפיזיולוגיה ב-1966.

מזה עשרות שנים, מבצעים סירוס כימי ע"י זריקות במקום סירוס כירורגי. למעשה, המטרה בסירוס היא להביא את רמות הטסטוסטרון בגוף לרמה בלתי מדידה (רמה אפס). זאת, בזכות המחקרים שגילו שהטסטוסטרון הוא בבחינת "דלק" עבור תאי סרטן הערמונית. כאשר רמת הטסטוסטרון יורדת לאפס, הגידול "נחנק" - ונסוג לאחור.

עם זאת, לאחר זמן מה התברר כי המחלה יודעת לפתח עמידות - וממשיכה להתפשט בגוף, גם ברמות טסטוסטרון אפסיות. לבסוף, כמעט אצל כל החולים - המחלה מפתחת עמידות.

בשלב זה בו המחלה גרורתית ועמידה בפני טיפול מסרס נכנס הטיפול החדשני. החל משנת 2004, הטיפול הנהוג הינו כימותרפיה (טקסוטר). החל משנת 2010 ועד היום הוכנסו לפרקטיקה מספר טיפולים חדשים, לטובת אותם המטופלים עם סרטן הערמונית הגרורתי, בשלב המחלה העמידה לסירוס.

מהם הטיפולים שפותחו בשנים האחרונות, לשלב הסופי של המחלה?

הטיפולים שפותחו הם טיפולי כימותרפיה חדשים, שהראו כי הם מסוגלים להאריך חיים לחולים; בנוסף, לצדם, פותחו מספר טיפולים ביולוגים טובים - המוסיפים לתוחלת החיים ולאיכות החיים של המטופל.

בנוסף לטיפולים אלה, קיים טיפול באמצעות איזוטופ המגיע לעצמות - רדיום 223. הטיפולים הללו ניתנים לחולים השונים ברצף משתנה, תוך התאמה למטופל ולמצבו. הבעיה היא שבהרבה מקרים, בשלב מסוים, לאחר 2-3 קווי טיפול - המחלה ממשיכה להתקדם; ומצב החולים הולך ומידרדר - עד למותם תוך גרימת סבל רב. לכן, היה צורך לנסות ולפתח טיפולים יעילים נוספים לטובת אותם מטופלים בשלב כה מתקדם של מחלתם. על רקע זה, התגלה הטיפול החדשני, אודותיו נרחיב להלן.

מהו הטיפול החדשני בו מדובר?

ראשית, יש לספר על הרקע לגילוי הטיפול החדשני. מחקרים בסיסיים הראו שקיים קולטן ש"יושב" על מעטפת תאי סרטן הערמונית, שנקרא Prostate Specific Membrane Antigen (PSMA). על בסיס זה, פותחה בהתחלה בדיקת הדמייה רגישה מאוד למחלה.

באיזו בדיקה מדובר?

מדובר בבדיקת, PET Ga68 PSMA שבא האיזוטופ הרדיואקטיבי 68Ga הקשור לאנטיגן של PSMA יודע להתיישב על הקולטן שמתבטא על גבי התא הסרטני באופן ספציפי. חומר זה עם תכונותיו המיוחדות מאפשר ביצוע בדיקת CT/PET שמהווה את הבדיקה הרגישה ביותר כיום, המודדת את רמות קליטת האיזוטופ בגידול, הן בדימות של הסרטן הראשוני והן כאשר קיימות גרורות בבלוטות לימפה או בשלד, וזאת גם ברמות נמוכות של PSA.

על בסיס אותו קולטן PSMA, הלכו החוקרים צעד קדימה ופיתחו טיפול חדשני בסרטן הערמונית.

מדובר באיזוטופ רדיואקטיבי - לוטיציום 177 - שמחובר למולקולה שיודעת להתקשר עם ה-PSMA ולהוביל את האיזוטופ הרדיואקטיבי ישירות לתאי הסרטן. כך, האיזוטופ נצמד לתא הסרטני, מקרין עליו - והורג אותו. (זאת בניגוד לגליום 68 שיודע רק לסמן את התא הסרטני ולא להרוג אותו). הטיפול מתבצע על ידי הזרקה של החומר לתוך הווריד, במכון לרפואה גרעינית.

היכן פותח הטיפול החדשני?

המולקולה הרדיואקטיבית פותחה בשיתוף פעולה בין מספר מרכזים של רפואה גרעינית, בגרמניה ובאוסטרליה. מרכזים אלה החלו לטפל בחולים סופניים בסרטן הערמונית, שכבר לא היה טיפול להציע להם.

בתוצאות הניסויים הללו, נראה כי הטיפול גורם לנסיגה יפה מאוד של המחלה, בקרב 40% מהמטופלים. חולים אלה האריכו חיים משמעותית - וחזרו לרמות תפקוד גבוהות יותר.

היכן ניתן לקבל את הטיפול החדשני בישראל?

הטיפול הזה נכנס לפעולה בשנה האחרונה, בשלושה בתי חולים בישראל: רמב"ם, איכילוב ותל השומר. בבית החולים תל השומר, נעשו עד כה כ-20 טיפולים כאלה כשבחלק מהחולים (כ40%) ראינו נסיגה מרשימה של המחלה מלווה בשיפור משמעותי בתפקוד והארכת חיים. את הטיפול ניתן לעבור אחת לחודשיים.

האם ישנן תופעות לוואי ידועות לטיפול?

מכלל הטיפולים שנעשו עד כה והפרסומים אודותיהם, נראה כי הטיפול איננו מלווה בתופעות לוואי מיוחדות פרט לעיתים לתחושת יובש בפה.


בשנים האחרונות פותחו מס' טיפולים ביולוגים טובים. צילום: שאטרסטוק

 

האם הטיפול כלול בסל הבריאות?

הטיפול איננו בסל הבריאות; נכון להיום, מדובר בטיפול יקר עם עלויות גבוהות. יחד עם זאת, במקרים בהם הטיפול מביא לתוצאות - ניתן לראות שיפור מאוד משמעותי, כבר לאחר טיפול אחד. במקרה שהטיפול איננו מסייע, לא מתבצע טיפול נוסף.

האם קיימים מצבים בהם מטופל לא יוכל לקבל את הטיפול?

המצב היחיד בו מטופל לא יוכל לקבל את הטיפול (בשל חוסר אפקטיביות) - הוא מצב שבו תוצאות בדיקת PET Ga68 PSMA של המטופל מראות כי אין קליטה של החומר המוזרק, מה שאומר שהגידולים אצל אותם מטופלים לא מבטאים על גבי מעטפת התא את הקולטן PSMA ולכן, אין טעם לבצע את הטיפול.

לסיכום: טיפול רדיואקטיבי בהזרקה מהווה בשורה של ממש לחולים בסרטן הערמונית, שהמחלה שלהם הגיעה לשלב גרורתי מתקדם, העמיד בפני סירוס הורמונאלי. עד כה, לא היה טיפול שיעניק לחולים אלה תקווה ממשית. והנה, עתה יש טיפול רדיואקטיבי בהזרקה, המביא פתרון לחלק מהחולים שמחלתם בשלב מתקדם.

פרופ' רענן ברגר הוא מנהל המערך האונקולוגי בבית החולים "שיבא" בתל השומר ומומחה לאונקולוגיה של דרכי השתן.

סייע בהכנת הכתבה: רועי אלפסי, כתב Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום