תזונה בגיל השלישי

(0)
לדרג

עם הגיל משתנים תפקודי הגוף ואיתם גם הצרכים התזונתיים. תזונה נכונה בגיל המבוגר חשובה למניעת מחלות כרוניות ולשימור איכות החיים

מאת: לימור בן חיים

הזדקנות היא תהליך בלתי נמנע במעגל החיים, שבמהלכו מתרחשים תהליכים פיזיולוגיים המשפיעים על הרכב הרקמות בגוף. שינויים פיזיולוגיים אלו כוללים ירידה במסת הגוף הכחוש ובמסת העצם, שינויים וסקולאריים ועצביים, שינויים בתפקוד המוח ובחושים, ירידה בתפקוד החיסוני, שינויים בתפקוד מערכת העיכול ועוד.

עם זאת, אפשר להתרשם מהסטטיסטיקה, שעל פיה הגיל הממוצע, כלומר תוחלת החיים, השתנה בעת המודרנית באופן דרמטי. בישראל מספרם של הקשישים (בני השישים וחמש ומעלה) גדל בשיעור חסר תקדים, והוא עומד על 10% מתוך כלל האוכלוסייה. יתרה מזאת, יש לציין כי קצב הגידול של אוכלוסיית הקשישים גבוה מזה של כלל האוכלוסייה.

לא בכדי הגדירו ארגוני בריאות בינלאומיים יעד לשנות האלפיים: למנוע מהאזרחים המבוגרים להיות נכים ומוגבלים ולסייע לאלה שכבר מוגבלים. במילים אחרות, המטרה היא לשמר ככל האפשר את התפקוד הפיזי והמנטלי של אוכלוסיית הקשישים, ובכך להרחיב את גבולות המושג "חיים בריאים". אורח חיים בריא, הכולל אספקה מתאימה של רכיבי תזונה ואנרגיה חיונית, נמנה על היסודות לשימור התפקוד הפיזי והמנטלי בגילאים מבוגרים, וכן למניעה ולטיפול במחלות אקוטיות וכרוניות.

צרכי התזונה משתנים עם הגיל

בד בבד עם תהליך ההזדקנות הטבעי של הגוף, גם היחסים בין מזון, תזונה ובריאות עוברים תמורה כתוצאה משינויים פיזיולוגיים, פסיכולוגיים וסוציו-אקונומיים שונים. מחד, עלייה בדרישה הפיזיולוגית לרכיבי תזונה ספציפיים, כמו חלבון, סידן וויטמין D . ומאידך, ירידה בצריכת מזון בשל קשיים בלעיסה ובבליעה, חוסר תיאבון, מצב רוח ירוד, בדידות, חוסר ידע, בעיות נגישות וכיו"ב.

בנוסף, האוכלוסייה המבוגרת נמצאת בסיכון גבוה יותר לסבול ממחלות אקוטיות וכרוניות, המחייבות דרישות תזונתיות מתאימות, באותה עת, לצד מחלות אלה, קיים גם סיכון להתפתחות חסרים תזונתיים, היינו תת-תזונה (disease-related malnutrition). כל הגורמים הללו הופכים את אוכלוסיית הגיל השלישי לקבוצה בסיכון תזונתי.

תזונת הקשיש מדגישה היבטים תזונתיים החשובים לבריאות כלל האוכלוסייה, לצד צרכים ייחודיים, הקשורים למניעה ולטיפול במחלות שונות אשר אוכלוסיית הגיל השלישי נמצאת בסיכון מוגבר לסבול מהן. להלן דגשים לתזונה בריאה בגיל המבוגר:

אכילה מגוונת מכל קבוצות המזון - זאת תוך מתן פתרונות לטעמים ולמרקמים המתאימים לקשיים בלעיסה, בבליעה וכו'.

הקפדה על מאזן הרוויה - עידוד לצריכה יומית של 8-6 כוסות שתייה ממגוון משקאות מומלצים, כגון מים, תה, תה צמחים, קפה, מיצים ועוד.

צריכת דגנים בדגש על דגנים מלאים - הענקת ייעוץ למציאת דגנים מלאים זולים וקלים להכנה וללעיסה.

צריכה של ירקות ופירות מגוונים באופני הכנה שונים - הכוונה לאכילת ירקות ופירות בקליפתם, והיכרות עם ירקות מתאימים למניעת גזים, שלשולים והקלה על מערכת העיכול במצבים נדרשים. כמו כן, הצעת אופני הכנה קלים אשר עונים גם על דרישות אוכלוסייה בעלת קשיי בליעה ולעיסה.

צריכת חלבונים מגוונים בעלי איכות ביולוגית גבוהה - חלבונים בעלי תכולת שומן בינונית-נמוכה מקבוצת הביצים, הבשר והחלב. זאת על מנת לדאוג לצריכת קצובה מומלצת של ויטמין B12, ברזל וסידן. תשומת לב למזונות בעלי מרקמים מתאימים, קלים וזמינים להכנה, וכל זאת לצד ייעוץ בנושא תדירות הצריכה היומית והשבועית המומלצת.

צריכה חיונית של שמנים בתפריט - דגש על שומן חד בלתי רווי (MUFA) וכן על שומן מסוג אומגה 3.

הקפדה על בדיקות שנתיות קבועות לאיתור חסרים בוויטמינים ובמינרלים - זאת תוך השלמה באמצעות תוספים המכילים מיקרונוטריאנטים (רכיבים הנדרשים לגוף בכמות קטנה), אשר עלולים להימצא במצב של חסר בקרב האוכלוסייה המבוגרת, כמו סידן, ויטמין D, ויטמין B12, חומצה פולית וברזל.

השלמה על ידי מזון רפואי - מזון רפואי, כגון אנשור, המתאים למצבים של חוסר בצריכה מספקת של מזון כתוצאה מבעיות בליעה או אכילה, חוסר תיאבון או דרישה מוגברת במקרה של מחלה אקוטית או כרונית.

חשיבות התזונה אצל אוכלוסיית הגיל השלישי הופכת ראשונה במעלה בשני מצבים ייחודיים, המועצמים עם הזקנה: האחד, תזונה לקויה - תופעה זו מתארת חסרים תזונתיים מחד, וצריכה עודפת של רכיבים אחרים מאידך. מצבים אלו באים לידי ביטוי במחלות חסר שונות, בהשמנה ובתת-תזונה. השני, תחלואה כרונית השכיחה באוכלוסיית הקשישים, וכוללת בעיות של סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב וכליה ועוד.

איכות החיים, כפי שהיא משתקפת בתזונה היומית, היא אתגר לאדם המבוגר עצמו, למטפליו ולמשפחתו. האתגר טמון ביצירת תוכנית תזונתית אישית אשר משלבת חדוות אכילה והנאה לצד שמירה על משקל ועל תזונה מגוונת ומאוזנת, וכל זאת תוך טיפול תזונתי מתאים בתחלואה המתגברת עם הזקנה.

לימור בן חיים היא דיאטנית קלינית. המאמר פורסם באדיבות "חברת אבוט - מזון רפואי".

מידע המופיע במאמר אינו מהווה תחליף להתייעצות עם איש מקצוע והסתמכות על תוכן המאמר הנה באחריות הקורא בלבד.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום גריאטריה
פורום תזונה קלינית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום