השתלת שיניים - כל השלבים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מהו התפקיד העיקרי של השתלים הדנטליים? מה כולל תהליך השתלת שיניים? כמה זמן נמשך תהליך קליטת השתל? ואיך שומרים על השיניים לאחר ההשתלה?

רופא שיניים
077-2310926 (מספר מקשר)

השלב הראשון בהשתלת שיניים הוא שלב האבחון - בו נערכת בדיקה יסודית של כל אזור הפה; נעשים צילומים כפי הנדרש; ומתבצע תכנון תלת ממדי ממוחשב, של מיקום השתלים וסוגיהם. בשלב הבא, מתבצעת השתלת השן בעזרת הברגת השתל הדנטלי; ולבסוף, מרכיבים על השתל את הכתר.

יש לציין כי השתלת שיניים היא הליך כירורגי ניתוחי; ולכן אחד הדברים הכי חשובים ונדרשים - מבחינת הרופא המבצע - הינו ביצוע השתלה בתנאי סטריליזציה גבוהים וקפדניים; זאת, על מנת למנוע זיהום. אחוזי ההצלחה של השתלת שיניים עומדים על כ-98%.

מה מטרתם ותפקידם של שתלים אלה בפה?

השתלים הם למעשה שורשים חליפיים של שיניים חסרות. השתלים עשויים מחומרים עמידים של תרכובות טיטניום שונות, שנמצאו יעילים מאוד לשם השתלה. החלפת שורש השן בשתל - משמרת את עצם השן, אשר תומכת בשיניים (ולאחר עקירת שיניים או נשירת שיניים, נוטה להיספג ולהיעלם). ספיגת עצם משפיעה על כל מראה הפנים ("נפילת פנים", חוסר תמיכה בשפתיים וכו'). ולכן, שימורה בעזרת השתלים הדנטליים חשוב - הן למראה הפנים; והן כבסיס לעיסה עם השיניים.

האם השתלים מתאימים לכולם?

שתלים דנטליים מתאימים לכל מי שחסרות לו שיניים בפה, בין אם שן בודדת ובין אם מספר שיניים, כולל לבעלי תותבת נשלפת, המעוניינים בשינוי. עם זאת, ההשתלה אינה מתאימה למעשנים כבדים, מכיוון שהשתלים אינם מצליחים להיאחז ולהישאר קבועים בלסת. באשר לחולי סוכרת וחולי לב, נעשית התאמה אינדיבידואלית, לפי המצב הבריאותי שלהם, בזמן נתון.

מהו אוסיאואינטגרציה?

זהו תהליך בו מתהווה רקמת עצם סביב השתל - ו"מעגנת" את השתל עצמו בעצם. שתלי אוסיאואינטגרציה הם סוג השתלים הנפוץ ביותר. תהליך האוסיאואינטגרציה אורך בין שלושה לשישה חודשים; ולאחריו, יכול רופא השיניים להשלים את התהליך באמצעות התקנת כתר קבוע. ללא אוסיאואינטגרציה, ההשתלה תיכשל.

האם הכתרים שהותקנו על השתל נראים או "מרגישים" שונה?

שיניים מלאכותיות קבועות, המותקנות על גבי השתלים, מתפקדות כמו שיניים רגילות - ללא תופעות יוצאות מהרגיל. למעשה, לאחר הברגת השתל וקליטתו, מדביקים כתרים עשויים חרסינה, שמשתלבים במראה ובצבע, כמו יתר השיניים בפה. מספר השתלים והכתרים נקבעים מראש, בהתאם לצילומי ה-CT המציגים את איכות העצם בלסת.

מהו התהליך המפורט של השתלה?

1. הכנת הלסת לשתל: קדיחת חור בקוטר קטן באזור המיועד בלסת, החדרת בורג טיטניום להחזקת השתל הדנטלי במקומו.

2. תהליך האוסיאואינטגרציה - והתקנת כתר זמני.

3. לאחר מספר חודשים, הכתר הזמני מוחלף בכתר קבוע.

מה חשוב לעשות לאחר ההשתלה?

למניעת זיהומים, חשוב להקפיד לקחת את האנטיביוטיקה, אותה רשם הרופא - ולשמור על היגיינה בעזרת שטיפות פה. במקרה הצורך, יש ליטול משככי כאבים, עד לריפוי האזור. אפשר גם לבצע קומפרסים חיצוניים קרים, בעזרת קרח עטוף במגבת, למניעת התנפחויות ונפיחויות באזור.

כמו כן, חשוב להימנע מפעילות גופנית מאומצת, בימים הראשונים שלאחר ההשתלה - ולהימנע משחייה במים ציבוריים (ים או בריכה), בעקבות הסיכון להתפתחות זיהום בפה, במשך שבועיים שלושה. יש להימנע, עד כמה שניתן, מעישון. סיבוכים אפשריים שעלולים לקרות לאחר ההשתלה הם נפיחות, פנים כחולים ואי קליטת שתל.

האם יש להגביל את סוג המזון או כמותו לאחר ההשתלה?

ביממה הראשונה, כדאי לצרוך תזונה קרה ורכה בלבד; ולהימנע ממזון קשה וחם וכן משתייה מוגזת. בימים הבאים, כדאי להתמקד בתזונה עשירה בחלבון - ולאכול הרבה ירקות, מוצרי חלב, ביצים, מרק וכו'.

מהו משך תהליך ההחלמה? מהי חשיבות התהליך?

ההחלמה תלויה בגורמים שונים - ובהם מידת ההקפדה על היגיינת פה, שתעודד את החיבור בין העצם לשתל. אי-הקפדה על הרגלי היגיינה עלולה לגרום להתפתחות דלקות; ועישון עלול להוביל לכישלון קליטת השתל. למעשה, תהליך ההשתלה נמשך בין מספר חודשים בודדים ועד לשנה, גם לאחר הנחת כתר/גשר קבוע. זאת הסיבה כי חשוב להמשיך לטפל, לשמור על השיניים גם לאחר מכן - ולבצע ביקורת ומעקב אצל רופא השיניים.

מתי מבצעים הרמת סינוס והשתלת עצם?

אם כמות העצם מספיק טובה, אזי אין צורך בהוספה של עצם ממקור חיצוני, אך במקרים בהם אין מספיק עצם לביצוע השתלת השתל, צריך לבצע השתלת עצם או הרמת סינוס (סוג של השתלת עצם). תהליך כירורגי זה נעשה בשיטות ובטכניקות זעיר פולשנית - ולכן אינו קשה במיוחד, אם כי מורכב יותר מהשתלה בסיסית ופשוטה.

כיצד מבצעים הרמת סינוס?

מבצעים חתך במקום המיועד לשתל בחניכיים; וזאת, על מנת לחשוף את עצם הלסת. לאחר מכן, מזיזים את הלסת בעזרת לחיצה עדינה - אל תוך חלל הסינוס. כעת, יתרומם גם קרום הסינוס - ונוצר חלל ריק, מתחת למקום שבו הוסרה העצם, חלל אותו ימלא הרופא בחומר עצם. בדרך כלל, במהלך טיפול זה יבוצע השתלת השתל הדנטאלי. תקופת ההחלמה עומדת על כשישה חודשים.

ד"ר אריק יעקובוב הוא רופא שיניים.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום