סיכום טיפול

דיון מתוך פורום  טראומה והלם-קרב

04/12/2009 | 16:08 | מאת: אלירן

שלום דרור, הפנו אותי לפורום שלך כדי לנסות לקבל תשובה חד משמעית. האם מבחינה אתית חייב פסיכיאטר לתת לי סיכום טיפול כתוב? הרשומה הרפואית שקיבלתי ממנו לידי מגוחכת- אם לא מגחכת את כל הטיפול. צרוף של הגיגים והלכי מחשבה חסרי פשר וקשר ואם ניתן גם להוסיף- חסרי מעוף. חבל שלא קיבלתי את המסמך הזה לידי עוד קודם וכך הייתי מציל את עצמי מהתהליך הטיפולי הנורא הזה. שתי מילים שמסכמות פגישה...???? המאבטח בכניסה מנהל רישום מעמיק יותר! לא קיבלתי מושג וחצי מושג מה באמת היה שם. לפני שאני פונה אליו שוב האם ידוע לך על מחויבות אתית שכזו להמציא מסמך סיכום טיפול (במסגרת פרטית)? בעיני זו בקשה מאוד צנועה ומאוד אלמנטרית ואני לא מבין למה הערמת הקשיים וחוסר הרגישות הזה. לאן הגענו. אודה לך על תשובה מכוונת.

לקריאה נוספת והעמקה

שלום אלירן, השאלה שלך חשובה ביותר, משום שרק מעטים יודעים את ההבדל בין טיפול פסיכיאטרי לבין טיפול נפשי, ואת משמעות המושג 'טיפול'. פסיכיאטר הוא רופא המטפל בהפרעות נפשיות באמצעות תרופות. זה אינו טיפול 'נפשי' אלא טיפול רפואי. כמו בכל טיפול רפואי יש לך זכות לקבל את 'הרשומה הרפואית', שהיא מה שהפסיכיאטר מסכם לעצמו, ומחויב לרשום לפי החוק ולפי כללי-האתיקה. ואכן, השרבוט של הפסיכיאטר, אותו קיבלת, מבטא את המקצועיות שלו ואת דרך עבודתו. כשם שאתה לא הבנת מה רשום שם, יתכן שגם הפסיכיאטר לא הבין. כדאי לזכור שהפסיכיאטריה אינה מקצוע רפואי מדויק הניתן לבחינה מדעית כמו מקצועות אחרים ברפואה, והטיפול התרופתי מבוסס בעיקר על ניסוי וטעיה. יש גם פסיכיאטרים המעניקים טיפול פסיכותרפויטי (טיפול נפשי). חלקם למדו זאת. מניסיוני כמי שלימד פסיכיאטרים בקורס לפסיכותרפיה אני מאמין שיש סתירה בין מקצוע הפסיכיאטריה לבין הטיפול הנפשי. אם, מלבד הטיפול התרופתי קיבלת גם טיפול באמצעות שיחה אכן היתה זו פסיכותרפיה. הפסיכותרפיסטים והפסיכולוגים העוסקים בפסיכותרפיה אינם רופאים, והאתיקה הרפואית אינה חלה עליהם. הטיפול הנפשי אינו מדעי ואינו מדויק, והוא מבוסס על אמיתות מיסטיות שאינן ניתנות לבדיקה. התועלת שבטיפול הנפשי אינה ב'ריפוי' או 'תיקון' הבעיה, אלא בתחושת ביטחון שנוצרת במפגש, המאפשרת ל'מטופל' לחזק את כוחותיו הרגשיים. אם אתה מצפה שהמטפלים ידעו לסכם זאת בכתב, הרי שאלו ציפיות שוא. המטפלים בנפש אינם מוסרים למטופליהם סיכום טיפול כתוב, אך הם יכולים לעשות זאת תמורת תשלום, ואני משער שגם הפסיכיאטר שלך היה עושה זאת אם היית מציע לו תשלום עבור סיכום כזה (או, בלשונו, 'חוות-דעת'). כדאי שתדע שסיכום טיפול אינו מתאר באופן מדויק ומדעי את מצבך הנפשי או את 'הטיפול', אלא אך ורק את הגישה הטיפולית של אותו מטפל, גישה המתחרה במאות גישות אחרות, שאיש עדיין לא קבע איזו מהן יעילה יותר. כתבתי על כך בהרחבה בספרי 'טיפול נפשי, מדריך למשתמש'. שבת שלום, ד"ר דרור גרין

06/12/2009 | 20:48 | מאת: אלירן

תודה דרור על תשובתך המעמיקה, אם אכן מדובר על פסיכותרפיה האם זכותי לדרוש סיכום טיפול מעבר לרשומה הרפואית? זה אינו אמור להיות כרוך בתשלום למיטב ידיעתי משום שזה לא חוות דעת.זה מינימום של מקצועיות מבחינה אתית למסור דין וחשבון מה נעשה בטיפול. למה העצלנות והעדר רצון טוב...?

מנהל פורום טראומה והלם-קרב