איך מבחינים בין הלם רב לבין מחלת נפש הרי הם מאותה

דיון מתוך פורום  טראומה והלם-קרב

09/10/2009 | 06:24 | מאת: ג'ים

קבוצת מחלות נפשיות

לקריאה נוספת והעמקה

שלום ג'ים, לצערי, זו טעות נפוצה, המעידה על בורות וחוסר-הבנה. הלם-קרב אינו מחלה, אלא פציעה המותירה צלקת מכאיבה. מה שמאפשר לבני-האדם להתקיים בעולם מאיים ולא צפוי הוא היכולת ליצור לעצמם תחושת ביטחון מלאכותית, המאפשרת להם לזהות את המציאות כמשהו מוכר ולחוש שהם שולטים בחייהם. זו הסיבה שאנו מתחתנים, מאמצים אמונה דתית ומקבלים את חוקי המדינה. נדמה לנו שכל אלו יאפשרו לנו לחיות בביטחון. נפגעי טראומה איבדו את תחושת הביטחון הזו, וגם את היכולת ליצור אותה. זו אינה מחלה, אלא פשוט פגיעה בלתי ניתנת לתיקון של היכולת הרגשית ליצור מקום בטוח. לכן הלומי-הקרב אינם זקוקים לטיפול ש'ירפא' אותם, אלא לתמיכה שתעזור להם לחוש בטוחים, וגם לשיקום ורכישת מיומנויות רגשיות שיאפשרו להם להתמודד עם אובדן השליטה. בשנים האחרונות פיתחתי את גישת ה'אימון הרגשי', שאינו טיפול נפשי אלא דרך-חיים המאפשרת לנפגעי טראומה לשקם את המערכת הרגשית וללמוד ליצור מחדש, מדי יום, את תחושת הביטחון שבלעדיה לא ניתן לחיות. בברכה, ד"ר דרור גרין

09/10/2009 | 11:09 | מאת: אברהם שרווד

דרור יקירי, אנו שואפים להביא לשינוי שיטת הטיפול בהלומי הקרב בפרט ובכל נפגעי פוסט טראומה בכלל, החל משוטרים וכלה בנפגעי איבה. הייתי מעוניין לדעת, האם אתה תוכל מניסיונך הרב לקבל את הרעיון שלנו ולבדוק ולתת חוות דעת מקצועית לגבי הדרכים החדשות שאנו מבקשים להביא למשהב"ט? נשמח מאוד באם תוכל, אך נבין גם אם תשובתך תהא שלילית. שבת שלום, אברהפ.

09/10/2009 | 11:06 | מאת: אברהם שרווד

ג'ים יקרה! אני מסכים עם כל מילה שדרור כתב ואכן הלם קרב זאת ממש לא מחלה, אלא פגיעה ופגיעה נפשית קשה. לצערי הרב, ככה מתייחסים אלינו ונותנים לנו תרופות פסיכיאטריות כמו שנותנים לחולי נפש בדיוק. אינני מכיר לעומק את מה שפיתח חברינו היקר דרור, אבל אני סמוך ובטוח שזה הרבה יותר טוב מהטיפול הלקוי שאנו מקבלים ממשהב"ט. בקיצור ולעניין, ניתן להבחין בבירור רב בין הלם קרב לבין מחלות נפש, היות והלם קרב זה דבר שונה לגמרי. שבת שלום, אברהם.

מנהל פורום טראומה והלם-קרב