סוג העבודה הנכון על שרירים.

דיון מתוך פורום  אימון, כושר גופני ותזונה

31/12/2001 | 11:09 | מאת: רויטל

הי, רציתי לחדד את הנקודה סופית: אני מתאמנת במועדון די יוקרתי וגם בשיעורים שם (אני מדגישה בשיעורים, כי המדריכים בחדר כושר לעומת זאת אומרים את מה שאתם אומרים) כמו בכל מקום אחר שהייתי בו לפני כן (לפחות 3 מקומות), בשיעורי העיצוב עושים בד"כ עבודה של סיבולת, כלומר המון חזרות עד שיוצאת הנשמה, בטווח מלא של התנועה ואח"כ בלי מנוחה (למי שעוד לא נשברה) "קטנים" עד שיוצא שאר-הרוח הנותר... לעומת עבודה על כח שריר (מה שאתם ממליצים: 3-4 סטים של 15 חזרות במשקל/עומס גבוה). כל מורות האירובי עושות זאת כך, והן מקצועיות -- למה אם זה לא יעיל ????? (נדמה לי שהסיבה היא למניעת ניפוח השריר, שאמנם מגדיל את מסת השרירי "זוללת הקלוריות" אך מגדילה את נפח והיקף השריר - מה שרב הבנות כולל אני לא רוצות. מה אתם אומרים ? ) תודה, רויטל.

31/12/2001 | 15:43 | מאת: ירון

אני לא אמרתי אף פעם שיש רק עומס אחד שמתאים לבנית מסה. מה שכן אמרתי - יש תחום שאין טעם לצאת ממנו. התחום משתרע בין 6 חזרות ל 25 חזרות. העומס נקבע תמיד עפ"י - חזרה אחרונה מאמץ מירבי. אני לא יודע היכן מדריכות האירובי רכשו את ההשכלה שלהן, אבל אין עיקרון אחר מלבד העיקרון הבא (בצורה מאוד פשטנית - ואני גם לא זוכר הכל): עומס של 4-6 חזרות = מגדיל את עוביים של סיבי השריר הלבנים, וכן משפר את העיצבוב לגיוס יחידות מוטוריות. גיוס היחידות משפיע רק בעקיפין על נפח השריר, עובי הסיב - במישרין. עומס של 10 - 15 חזרות = מגדיל את עוביים של כל מרכיבי השריר וכן את עוביים של סיבי הביניים ומעלה את כמות הנוזל הבין סיבי. עומס של 15 - 25 חזרות = מעבה את סיבי השריר האדומים, מגדיל את מספר המיטוכונדריות, מייצר מאגרי גליקוגן בשריר, משפר את הקפילריות (פותח כלי דם נוספים). עומס של 50 חזרות ומעלה = מגדיל את המסה המיטוכנדרית ומעשיר את מאגרי הגליקוגן. היחס בין כל המרכיבים זה תלוי בגנטיקה של פלוני אלמוני, ואין שום סיבה להניח שכל הנוכחים באימון יש להם אותה גנטיקה. כדי לפשט - בואי נניח שכל אחד מהמרכיבים האלה מגדיל את השריר ב 20%. מכאן - מספיק שאת בוחרת תחום עבודה אחד כדי לא להגדיל את יתר מרכיבי השריר. אבל - זה רק חלק קטן מהסיפור.... נפח האימון הוא מילת המפתח. צריך להרים הרבה מאוד (מאוד) משקל - כדי לגדול. זה פרמטר הרבה יותר משמעותי מהעומס בתרגיל. לסיכום : עדיף לעבוד בכל התחום שציינתי. כדי לגדול צריך להרים עשרות טונות בשבוע. קשה להאמין שתגיעי לזה, אבל אני אהיה המאושר באדם במידה וכן.

01/01/2002 | 14:06 | מאת: רויטל

רגע רגע רגע, האם ב: 10 - 15 הראשונות, בהנחה שהתאמצתי מאוד (=השריר מתחיל לכאוב/לרעוד), לא גדל עוביים של כל מרכיבי השריר (וכל מה שציינת שם) בכלל ? ואח"כ כשאני ממשיכה ומורידה עומס (למשל ממשיכים בלי המשקולות איתם) שאר התכונות שמאפיינות מספר חזרות גבוה מ - 15 (עיבוי סיבי השריר האדומים, הגדלת מספר המיטוכונדריות וכו') מתחילות להתפתח ? אני יוצאת מסט כזה עם שריר כואב ותפוס (ואז אני מותחת אותו וזה מסתדר, כמובן) - קשה לי המחשבה שזה לא מגדיל את מסת וכוח השריר כי אני מרגישה שזה כאילו הרבה יותר קשה מסטים של 15 חזרות. נ.ב. אני לא מנסה לשכנע אותך אחרת, אלא באמת לרדת לסוף העניין הזה. תודה. :-)

מנהלי פורום אימון, כושר גופני ותזונה