הכנסת אימון לבית הספר
דיון מתוך פורום פסיכולוגיה קלינית
שלום לפורום, ביישוב בו אני גר מונהגת תוכנית חינוך חדשה בתיכונים העושה שימוש בין השאר בטכניקות של עולם האימון והיא גם נקראת תוכנית אימון, התוכנית מתקיימת במקביל למסלולי הלימוד הרגילים בתיכון וההשתתפות בה אינה וולנטרית - כלומר בית הספר מנתב ילדים על פי השגיהם בכיתה ט - כופה עליהם להשתתף בתוכנית ולא מאפשר להם ללמוד במסלולים האחרים שלומדים בהם ילדים עם השגים טובים יותר אך גם ילדים עם השגים פחות טובים.(עניין של מכסה הכרחית להצלחת הפרוייקט המתוקצב בנדיבות). במהלך חצי השנה הראשונה המורים-מאמניםמעסיקים את הילדים קבוצתית ופרטנית בשאלות הבאות: מאין באתי? היכן אני עכשיו? לאן אני הולך? איך אדע שהגעתי? איך אגיע לשם?. בסיום התקופה הילדים מתבקשים לחתום על חוזה בו הם מתחייבים לפעול להשגת הדרך והמטרה שהיגדירו במשותף. על פניה נראית לי התוכנית הזו כסוג של טיפול חודרני בילדים ללא הסכמתם. גם אם ה"אימון" היה מתבצע כשיעור רשות וולנטרי נראה לי שהוא היה בעיתי- על אחת כמה וכמה כשהוא חלק בלתי נפרד מתוכנית הלימודים. אשמח לשמוע את דעתכם בנושא ולקבל הפניות למאמרים ולחקיקה רלבנטית. תודה
שלום רונן אתה מעלה שאלות טובות ואני מסכים איתך שהתחלה של תוכנית מעין זו אינה דבר מובן מאליו או משהו שניתן להתחיל בו ללא חשיבה מוקדמת. אני רוצה להאמין שמערכת החינוך מודעת לשיקולים השונים וכי נעשית עבודה מקצועית הן בבניית התוכנית והן בבחירת וסינון התלמידים העוברים אותה. עם זאת, נראה לי נכון לא לסמוך בעיניים עצומות על המערכת וכי מומלץ להיות קשוב למתרחש ולאופן בו התוכנית מתקדמת ומשפיעה על התלמידים. אין לי הפנייה למאמרים ספציפיים בנושא ולדעתי החקיקה בתחום, ביחס למקצועות האימון - שמושפעת מהעדרות של חוק פסיכותרפיה בארץ - אינה קיימת כמשהו משמעותי או מפותח. ייתכן ואני טועה ואני מזמין את מי שיודע אחרת או מכיר מאמרים רלוונטיים בתחום לכתוב על כך כאן. בנוסף, הייתי ממליץ לך לחפש, ברשת או באופן אישי, פסיכולוג בשם ארנון לוי, שלמיטב ידיעתי הוא איש מקצוע המשלב גם את מקצועות האימון כחלק מחשיבתו ויתכן שלו יהיה מידע רב יותר עבורך. בהצלחה דוד