לדרור האזנה בפרה היסטוריה

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיה קלינית

08/02/2001 | 16:36 | מאת: שאול

לתקופה קצרה התלהבתי מהמינימליזם ומדרמשטט עליה השלום דהיינו (בולז שטוקהאוזן XENAKIS ו פנדרצקי כעת חלק הארי מהיצירות שלהם מעצבן ומצרצר ועובדה שגם פנדרצקי חזר בתשובה האם זה קשור למצב נפשי?? עלי לציין שיש לי שריד ופליט בדמות קטעים לחצוצרה של שטוקהאוזן שדווקא מוצא חן בעיני האם העובדה שבולז ידוע כמנצח ולא כמלחין מוכיחה שהאוואנגרד חלף לבלי שוב

08/02/2001 | 18:33 | מאת: ד"ר דרור גרין

שאול יקר, אינני חושב שהאוונגרד חלף מן העולם, משום שמעולם לא היה קיים למעשה. אי-אפשר לומר שיש שפה מוסיקלית שניתן לכנות בשם אוונגרד. אחת הסיבות שהמוסיקה החדשנית של המאה העשרים אינה מושמעת באולמות הקונצרטים היא הוויתור על המלודיה. ההמצאה של שנברג, המוסיקה הדודקפונית, היתה גאונית, אך לא ניתן לשמוע בה מנגינה, וזה מה שחרץ את גורלה. בדרך-כלל מה ששורד באמנות קשור בקו, בסיפור ובמנגינה, ולא ברעיון. לכן הגישה הקונספטואלית, וכל גרורותיה, נעלמו מן העולם. המהפכות המוסיקליות הגדולות נוצרו דווקא כשינוי כיוון בתוך המהלך ההיסטורי, ולא כשפה חדשה לגמרי. כך אתה יכול למצוא את שרידי רביעיית הדיסוננטים של מוצרט ברביעיות הראשונות של בטהובן, ואת הרביעיות האחרונות של בטהובן ברביעיות של ברטוק. וכך גם נוצרו ה'גורה-לידר' ו'ליל-הוד' של שנברג כהמשך מהפכני למוסיקה של מהלר. דרור

מנהל פורום פסיכולוגיה קלינית