ביטחון עצמי אצל ילדי גן
דיון מתוך פורום פסיכולוגיה קלינית
שלום, אודה להתייחסותכם (למרות שמדובר בפניה קצת ארוכה). הילדה שלנו בת 3.5 (בת יחידה), מאושרת בולטת מפותחת לגילה מבחינת ידע, שפה עשירה, רגישות וכיוב'. באופיה היא שקטה, טובה וחברותית. כמו-כן, באופייה היא ילדה שאינה נוטה לעמוד תמיד על שלה או "להידחף" ולהביע את רצונותיה בפומבי או בפני אנשים זרים והיא זקוקה לעיתים לתמיכה או עידוד שלנו במקרים כאלה. לאחר שהיא מסתגלת לסביבה תכונה זו משתנה והיא הופכת להיות אסרטיבית. כיום היא נמצאת בגן "בוגרים", כאשר בשנה הבאה אמורה לעבור ל"טרום חובה". לצערנו מתחילת השנה היא נעדרה הרבה יחסית מפאת מחלות (אם כי לא באופן רצוף), וכיום היא יוצאת מתקופה זו. בשיחת משוב עם הגננת, היא ציינה כי הילדה מהוססת במסגרת הפעילות שלה בגן, ולאחר כל חזרה ממחלה לוקח לה זמן להסתגל, ולכן הביטחון העצמי שלה בתחום החברתי מתערער , ולמעשה המצב יצריך אותנו לשקול ברצינות השארתה באותו גן גם בשנה הבאה, על מנת לממש את הפוטנציאל הקיים בה ולתת לה תחושת ביטחון של ילדה "מובילה". היא הדגישה כי אין לה בעיות ברמת ידע או בעיות חברתיות ואחרות ביחס לילדים בגילה, אך היא רואה שקיים בה פוטנציאל אשר לא ימומש אם לא תישאר שנה נוספת בגן זה. לטענתה חשיפה לגן טרום חובה בשנה הבאה תפגע בהתפתחותה ובביטחונה העצמי, כיוון שמדובר בגנים בהם תשומת הלב לילדים פחותה יחסית והיא תיעלם שם. ההתרשמות שלנו ושל הגננת היא שאין לה בעיה בדימוי העצמי ו/או בביטחון עצמי בתחומים אחרים ו/או בסביבות אחרות מלבד הגן. יש לה חברים בגן, היא נראית מאושרת. עם זאת, משיחות איתה היא טוענת ש"משעמם לה בגן והיא היתה רוצה שנהיה איתה בגן על מנת שלא תשתעמם". אנו מתלבטים מכמה סיבות: 1. מדובר רק בחודשים הראשונים של השנה, והילדה תהיה בגן עד אוגוסט, ואנו מתרשמים כי המלצה כזאת היא מוקדמת, כל עוד לא נעשו צעדים משותפים ע"י צוות הגן ועל ידינו כהורים על מנת לעזור לה לשפר את הביטחון העצמי. 2. חשש נוסף הינו העתיד. קיימת אפשרות שלאחר השנה הזאת היא תדלג על טרום חובה ותיכנס לגן חובה או לחלופין תצבור פיגור של שנה ביחס לבני גילה. כיום איננו מסוגלים להעריך במלואן את ההשלכות של החלטה להשאירה שנה נוספת בגן הנוכחי. 3. האם בגילאי גן העדרות לתקופה של מספר שבועות עשויה אכן להשליך על מצב הילד לטווח הארוך, במידה כזאת שלא יוכל ל"הדביק" את הפער ולהסתגל. (התחושה שלנו היא שהגננת בחנה את המצב בפרספקטיבה צרה יחסית ממנה השליכה לטווח הארוך מבלי לתת הזדמנות לילדה להסתגל) 4. האם ביטחון עצמי בתחום החברתי עלול להשפיע לרעה בעתיד על הדימוי העצמי ו/או על הביטחון העצמי גם בתחומים אחרים. 5. אילו כלים יש לנו כהורים ולצוות הגן בכדי לשפר את הביטחון העצמי של הילדה בסביבת הגן. אודה כאמור לכל התייחסות בנושא
י שלום קבלת החלטות לגבי השארת הילדה בגן צריכה כמובן להיעשות באופן שיתאים לה באופן אישי ועל סמך היכרות. למרות שפרטת בהודעתך את הרקע אני חושב שלא כדאי להשאיר את ההחלטה רק לעמדת הגננת. יש אפשרות להתייעץ עם פסיכולוג השירות הפסיכולוגי של העיריה. הם מתמחים בנושא של בשלות לגן ויוכלו לתת עמדה על סמך פגישה אישית. יש כמובן אפשרות גם לפנות לייעוץ פרטי. בעיקרון חשוב להתייחס לכל החלטה שתתקבל כאופציה אפשרית ולא כ"סוף העולם". גם אם הילדה תעבור לטרום חובה וגם אם תשאר יש סיכוי טוב שהיא תסתדר בסופו של דבר, על בסיס האופן שתיארת אותה. השאלה מה יותר טוב משתי האופציות האפשריות. לפי מה שאת כותבת אתם נוטים יותר להשאירה שנה בגן. אני לא יודע מתי מועד ההחלטה האחרון, אבל אני מניח שיש עוד כמה חודשים לחשוב ולהתבונן על מצבה בגן. כדאי אולי גם לבדוק לאיזה גן תעבור במידה ותחליטו לא להשאירה, ללכת לבקר שם ולבדוק את התרשמותכם. מאחר ומדובר במצב גבולי יש לי הרגשה שכל החלטה שבסופו של דבר תקבלו לא תהיה חד משמעית ותצטרכו להחליט על סמך תחושת הבטן ואולי ייעוץ מקצועי נוסף. בברכה ד"ר אורן קפלן
דר' קפלן שלום, תודה על התשובה המהירה. האם לדעתך הביטחון העצמי בתחום החברתי עלול להשפיע לרעה בעתיד על הדימוי העצמי ו/או על הביטחון העצמי גם בתחומים אחרים ?. אילו כלים יש לנו כהורים ולצוות הגן בכדי לשפר את הביטחון העצמי של הילדה בסביבת הגן ?.