תסביך אלקטרה

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיה קלינית

12/10/2002 | 05:10 | מאת: דיקשה

שלום, אני מחפשת מישהו שיכול לענות לי ולתת לי יותר פרטים על תסביך אלקטרה. איזה חלק בהיתפתחות הילדות הוא מפספס שזה המצב? איך ניתן לצאת מזה? למה זה קורה? האם זה נשאר לתמיד? האם יש אתר שניתן ליקרוא בו חמומר ברור ובדוק בנושא? מקווה לקבל תשובות בהקדם!!! תודה.

12/10/2002 | 16:49 | מאת: HERA

דיקשה, תסביך אלקטרה הוא המקבילה של תסביך אדיפוס. בתסביך אלקטרה מדובר על ילדה, שמגלה שאין לה אבר מין זכרי, ולכן היא מעדיפה את אביה עד כדי כך שהיא כועסת על האם ואפילו מוכנה לסלק אותה מהדרך, מכיוון שהיא רואה בה מתחרה על אהבת האב. רוב הילדים והילדות עוברים את השלב הזה כחלק מההתפתחות הנורמלית. תסביכי אדיפוס/אלקטרה שייכים לשלב האדיפלי בהתפתחות (שמתחיל בגיל 3 בערך). הטענה היא, שהקונפליקט שנוצר אצל הילדה [משיכה לאב מול קשר ניסיון לחזור אל קשר ראשוני (האם)] מוריד את הסופר אגו. התפתחות תקינה לא תפגע בסופראגו לטווח ארוך, מכיוון שהקונפליקט ייפתר בצורה נכונה התפתחותית (ע"י הבנה של ההורים וסיוע לילדה בדרכים נכונות - לא טיפוליות בהכרח). מצאתי, ברשת, הסבר מקצועי יותר בנושא: "תסביך אלקטרה: הילדה רוצה שאביה יחדור אליה ויפרה אותה, נמשכת אליו, וכתוצאה מכך חשה מאוימת ע"י האם. הילדה סובלת גם מקנאת הפין - היא מקנאה בכך שלאב יש איבר שחסר לה. הפתרון: הפנמת האם לתוכה. כך נעלם הפחד ממנה, יש הזדהות עם האם ועם רגשותיה כלפי האב. דבר שגורם לילדה לאסור על עצמה את הקרבה המינית לאב וליהנות מחומה של האם ומתחושת הביחד עם האב. תוצאות אפשריות: · תוצאות שליליות - קיבעון אדיפלי - אם ההורים היו מאיימים ונוקשים, ראו בילד אובייקט לקשה ותחרות, הוא יפתח בעיות בהתקשרות עם המין השני או אפילו מניעה מוחלטת מקשר כזה ויהיו לו בעיות בזהות המינית, · תוצאות חיובית - אם ההורים יתייחסו ברגישות למצב הנפשי בו נתון הילד ולא יחושו מאוימים מכך, יאפשרו לו לעבור את השלב בצורה סבירה. " HERA.

13/10/2002 | 20:52 | מאת: אורלי

היום כבר רבים מאוד חולקים על התיאוריה הזאת של פרוייד לגבי נושא קינאת הפין והיא הפכה ללא מקובלת. ועדיין קיים נושא משיכה לאב אבל לא זה מקורה.

12/10/2002 | 22:27 | מאת: ד"ר אורן קפלן

דיקשה שלום אני חושב שהרה תיארה בצורה טובה את ההגדרה התיאורטית של תסביך אלקטרה. בעיקרון מדובר בתהליך טבעי בהתפתחות כחלק מהפנמת ה"חוקים" לקשרים בינאשיים בכלל ובין אשה לגבר בפרט. חשוב לא לקרוא את החומר כפשוטו, אלא להבין שמדובר בתהליך של גילוי ולמידה על העולם. זה לא תהליך של שחור ולבן ולכן פתרון התסביך אינו פתרון של כן או לא אלא דפוס למידה מסויים של החיים והקשרים הבינאישיים שנוצרים בהם. עיוותים בתפיסתם של קשרים בינאישיים גורמת מן הסתם לבעיות שונות במהלך החיים הבוגרים. אני יכול להרגיע אותך שאין צורך להגדיר את התהליך הזה במונחים של תסביך אדיפוס. להביא ילד קטן ללמוד מהו קשר בין אישי ומהם הקשרים בין גברים לנשים זוהי מטלה מסובכת דייה גם בלי להיכנס לניתוח מעמיק של כתבי פרויד. בכל מקרה, יש הרבה מאוד ספרות בנושא ותוכלי לקרוא ולהעמיק אם הנושא מעניין אותך. בברכה ד"ר אורן קפלן

מנהל פורום פסיכולוגיה קלינית