פסיכולוגית בלי רשיון

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיה קלינית

22/05/2002 | 16:56 | מאת: יעל

לד"ר קפלן שלום, אני בטיפול כבר 6 שנים אצל פסיכולוגית שעד היום חשבתי שהיא פסיכולוגית קלינית (היא סיפרה לי שהיא גמרה תואר שני בפסיכולוגיה קלינית בבר אילן). לאחרונה, בשוטטות מקרית באתר של משרד הבריאות, גיליתי שהיא אינה רשומה בפנקס הפסיכולוגים. כששאלתי אותה על כך היא אמרה שהיא לא עשתה את ההתמחות ולכן אין לה רשיון. (חשוב להדגיש שהיא כבר מטפלת עשרים שנה באנשים ואת התואר שלה היא עשתה עוד בתחילת שנות השמונים. היא גם התנסתה בזמנו בכל מיני מכונים פרטיים). אמרתי לה שאני ממש כועסת על זה שהיא לא סיפרה לי על כך ושאני חושבת שהיא צריכה לספר זאת למטופלים שלה עוד בפגישה הראשונה, כי חוץ ממני יש בטח עוד מטופלים שלא יודעים על כך. כמובן שמה שחשוב לדעתי הוא לא התעודות אלא עצם הסתרת המידע. היא התנצלה ואף הציעה שלא אשלם עבור הפגישה. היא גם סיפרה לי בפירוט על כל קורותיה המקצועיים ועל הסיבות לכך שהיא החליטה בזמנו לא לעשות את ההתמחות. למרות שהעניין כביכול הסתיים אני עדיין מרגישה כעס במידה מסויימת וקשה לי לשכוח מן העניין. אני מתלבטת אם אני צריכה להמשיך לדבר איתה על כך בפגישות הבאות, כי אני יודעת שזה יהיה לה קשה ואולי גם יפגע בה. אשמח לעצתך.

22/05/2002 | 21:33 | מאת: אני בשוק!

אם היא לא עשתה התמחות אז אין לה רשות לטפל על פי חוק!!!!!!!!! מה שהיא עושה אסור ודורש דיווח. זה בפרוש לרמות את המטופלים שחושבים המטפלת בהם פסיכולוגית מורשה. היא לא!!! צריך לדווח עליה למשרד הבריאות. לאשה הזו אסור לעבוד. כמובן שתגובתה לטענותיך היתה לא מקצועית ונבעה מלחץ על זה ש"תפסת" אותה (איזה מן דבר זה, להציע לך לא לשלם על הפגישה. זה לא נשמע לך מסריח? כמעט שוחד?) אני לא הייתי מרפה מזה. אל תחוסי על רגשותיה, מה שהיא עושה הוא פשע. אני במקומך הייתי עוברת לפסיכולוגית אחרת. היא מודה שאין לה רשיון לטפל ובכל זאת מטפלת? את מבינה מה זה אומר? איך היית מגיבה לו נזקקת לרופא ולפתע היית מגלה שמי שמטפל בך החליט לא לגמור את לימודי הרפואה אבל בכל זאת מטפל באנשיםומציג עצמו כרופא לכל דבר?... היית הולכת לניתוח אצל רופא כללי שפשוט "החליט" לא לעשות התמחות בכירורגיה, אבל החליט שבא לו לנתח אנשים בכל זאת? ומה היית חושבת אם הוא היה אומר "טוב בסדר, תפסת אותי, אז אל תשלמי על הביקור הנוכחי"? מקווה שהבנת את המסר.

22/05/2002 | 21:45 | מאת: ד"ר אורן קפלן

יעל שלום צר לי לשמוע את סיפורך. לצערי הסיפור נשמע מדאיג עוד יותר ממה שאת מתארת. כל אדם שמסיים תואר שני יכול לכנות עצמו פסיכולוג ולהירשם בספר הפסיכולוגים. הוא אינו רשאי לעסוק בטיפול פסיכולוגי אך בשל מגבלות מסויימות של החוק הוא רשאי לעסוק בייעוץ, כל עוד הדבר אינו מכונה טיפול פסיכולוגי. מי שעובר תהליך התמחות קלינית ומסיים אותו מופיע בספר הפסיכולוגים כמומחה. וכאן הבעיה. במידה והפסיכולוגית שלך אינה רשומה כלל בספר הפסיכולוגים לא רק שאינה מומחית אלא היא אינה פסיכולוגית. במידה ואת רוצה תוכלי להתקשר למועצת הפסיכולוגים שאחראית מטעם משרד הבריאות על מתן הרשיונות ותבררי את הענין באופן יותר מדוייק, טלפון 5151188 אני מבין את הקושי בגילוי שכזה, אבל עם כל הקושי אני בספק אם זה סוג הטיפול שהיית רוצה להמשיך ולקבל. כל טוב ד"ר אורן קפלן

מנהל פורום פסיכולוגיה קלינית