סיוטי לילה

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיה קלינית

15/12/2000 | 19:40 | מאת: שר

בני בן ה- 18 סיפר לי סיפור מדהים לפני מספר לילות בני חש בעת שנתו שמישהו מנסה לחדור לתוך גופו ובני נלחם בו קשות עד שדחה את אותו מישהו, לאחר האירוע בגדי בני היו רטובים והוא כוסה בזעה קרה. בני סיפר לי שזה לא היה האירוע הראשון שחווה והיו לו מספר אירועים כאלה בעבר. שאלתי האם אירוע כזה הוא נדיר או שכיח ? והאם אירוע כזה קשור לאיזו מחלה נפשית ? נא תשובתכם בהקדם !

15/12/2000 | 22:17 | מאת: ד"ר אורן קפלן

לשר שלום ראשית לא ניתן להסיק מהסיפור בלבד דבר על מחלה נפשית ולא הייתי נחפז להסיק מסקנות מרחיקות לכת. זה מאוד שכיח לחלום, ובתוך חלומות העולם יכול להראות מוזר, משונה, מצחיק, מסוייט ועוד. אי אפשר לדבר כאן במונחים של נדיר, נפוץ או שכיח. חלומות שבהן ניכרת תנועה עד כדי הזעה הינם תופעה מוכרת. חשוב לבדוק מה הבן שלך מרגיש לגבי החלום. אם הוא סיפר לך את החלום מרצונו תוכלי לחזור ולשאול אותו עליו (רק אם הוא ירצה. חלום הוא דבר פרטי ויתכן והוא ירצה לשמור את מחשבותיו לעצמו). תבדקי האם הוא מבוהל? למה זה מתקשר אצלו? לגבי דאגותיך שלך, האם לבנך יש התנהגויות אחרות שמעוררות אצלך חשש? חלומות לכשעצמם לא צריכים לעורר דאגה למחלת נפש. נהוג לראות בחלום כמעין "מברק" שמוסר לנו הלא-מודע. המסר מוצפן, אישי וייחודי לכל אדם ואינך בהכרח מבינה את המסר. הסיפור המופיע בחלום יכול לקבל כל כך הרבה פירושים אפשריים ורק הכרות מעמיקה עם בנך ושיחה עימו מאפשרת הבנה של הפירוש המתאים לו. במידה ובנך מוטרד ממשהו במציאות, או מוטרד מהחלומות הפוקדים אותו, ניתן לפנות לייעוץ פסיכולוגי. בברכה ד"ר אורן קפלן

16/12/2000 | 21:18 | מאת: רוז

שר, תקראי את תשובתי למרחפת, זה מומלץ גם לך. אגב אירועים כמו שאת מתארת מוכרים ביהדות, גם אם בנך, ואת לא דתיים, אני בכל אופן רוצה להמליץ לך, אפשר לקנות שמירה, בחנות תשמישי קדושה ותולים את זה מעל המיטה. דבר שני, בסידור יש קריאת שמע על המיטה, לפני שינה לקרוא את כל קריאת שמע על המיטה, מהתחלה ועד הסוף, הזוהר אומר שמי שקורא את קריאת שמע על המיטה, הורג אלפים של מזיקים. אנחנו לא מבינים את זה, אבל כדאי לקרוא. דרך אגב, הרבה מקרים של סכיזופרניה, טופלו בעבר ע"י רבנים, והיו דיבוק, או משהו דומה לדיבוק. זה לא שאני נגד רפואה פסיכיאטרית , אבל עובדה היא שלא את הכל מבינים. ואם בנך אומר דבר כזה, אני מאמינה בכל ליבי. כי במקורותינו הדבר קים. אם הוא מרגיש שמתחיל לקרות לו שוב דבר כזה, שיגיד את פסוק שמע ישראל, והכוח הזה מה שזה לא יהיה, יברח ממנו. כי זה כוח מצד הטומאה, והוא יברח ממנו. אני יודעת שהדברים שלי נשמעים מוזרים, אבל תודי שגם מה שקרה לבנך הוא יוצא דופן.

מנהל פורום פסיכולוגיה קלינית