בעיה נפשית?

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיה קלינית

10/01/2002 | 15:42 | מאת: רותם

שלום,שמי רותם,אני בן 19וישנה בעיה שמטרידה אותי כבר הרבה שנים אבל עד עכשיו היא לא ממש הפריעה לי אני בחור שמתנסה לכמעט שתי מטר גובה, אבל בכל פעם שיש איזה חשש לעימות פיזי אני מתחיל לפחד ולרעוד, הידיים שלי רועדות, הלב פועם במהירות, אפילו קשיי נשימה ולא מדובר רק באנשים גדולי קומה כמוני, אנשים אפילו שנמוכים ממני בראש, אולי אפילו שתי ראשים. התופעה הזאת הרסה לי את החיים. אני לא מסוגל בשום פנים ואופן לגונן על עצמי וסבלתי מזה המון. כל שנותיי בתיכון ובחטיבה הייתי מסתגר בבית, אנשים פשוט התעללו בי והגעתי למצב שאני לא רוצה אף אחד וטוב לי להיות לבד,אבל לא כל החיים אפשר להיות לבד. הגעתי פשוט למצב שאני מפחד מכל העולם, כל דבר מלחיץ אותי. אני רואה בחורים בגילי עם חברה וכבר עם חברות ואני בצד ופשוט כואב לי. אף פעם לא הייתה לי לא חברה ולא ידידה. אנשים כל הזמן סוחטים אותי,מאיימים עלי ומתעללים בי רק בגלל התופעה הזאת. הביטחון העצמי שלי כל הזמן יורד אם פעם פחדתי להיכנס לבארים ולדיסקוטקים, היום אני כבר מפחד להיות בכל מקום חוץ מהבית שלי. הביטחון העצמי שלי גם ירוד עם בנות, אבדתי את הקשר שלי עם הסביבה, אני מרגיש חוסר ביטחון מוחלט,חוסר אנרגיה,עייפות ואדישות. האם מדובר בבעיה נפשית או בחרדה חברתית? האם אפשר בכלל לטפל בתופעה הזאת?

10/01/2002 | 16:03 | מאת: נטע

הי רותם, אתה ממש סובל, חבל שבחור בגילך יסתגר בבית וימעט לפגוש חברים. כנראה שיש לך בעיה של בטחון עצמי, דבר שבהחלט אפשר לעבוד עליו ולשפר אותו במסגרת יעוץ פסיכולוגי. ראשית- אני בטוחה שיש דברים שאתה אוהב ויכול לעשות כמו תחביב כלשהו אשר אפשר לפתח עם אנשים שאוהבים את אותו הדבר. שם תוכל לפגוש אנשים בעלי ענין דומה לשלך, דבר שעשוי לחזק את בטחונך העצמי. שנית - פנה לפסיכולוג, במסגרת קופת חולים או מרכז לבריאות הנפש, ואם אתה יכול לפסיכולוג פרטי, מומלץ וטוב. שיחות יעזרו לך. שלישית - אני מאמינה כי סדנה לדרמה עוזרת ומחזקת בטחון עצמי. אתה יכול להגיד לי:"אני מתביש להופיע בפני אנשים, אז איך אלך לסדנה לדרמה", לכן אענה לך מראש: אתה צריך לעשות את הצעד הראשון ותראה כמה נפלא לשחרר רגשות,במסגרת כזו. מנסיון אישי: הייתי ילדה חסרת בטחון עצמי ונערה בישנית וסגורה, הדרמה שינתה את חיי, ומילדה בישנית ועצורה גדלתי ליהיות אישה ושחקנית. עיקר העיקרים - בניתי את הבטחון העצמי שלי, ולא בקלות,ואני בטוחה שגם אתה אם תרצה תצליח. מאחלת לך ימים טובים ומאושרים.

10/01/2002 | 17:08 | מאת: ד"ר אורן קפלן

רותם שלום לא כל כך משנה האבחנה האם מדובר בפוביה חברתית, בטחון עצמי נמוך או כל דבר דומה, הדבר המשמעותי הוא העובדה שאתה סובל מהמצב. כפי שנטע כתבה, אני סבור שמצבך ניתן לשינוי והייתי ממליץ לך לפנות לייעוץ פסיכולוגי. השינוי המתבקש עשוי לקרות הן ברמה החיצונית והן ברמה הפנימית. רגישותך וחששך מעימות פיזי אינם בהכרח תכונה שלילית בחברה. אנשים רבים ידעו להעריך זאת, ואם גם אתה פחות תתייחס לנחיתות הכוח הפיזי ויותר למה שיש לך מבפנים סביר להניח שתרגיש יותר טוב. מצד שני, בהחלט אפשר ורצוי להיעזר גם בסוגים של קבוצות למשל, קבוצות של יחסי אנוש או פשוט קורס בהגנה עצמית וספורט. אין האחד מוציא את האחר, כדאי אולי לשלב בין הדברים. בכל מקרה, הנפש היא דבר מורכב, אינני מכיר את ההסטוריה האישית שלך, אבל בוודאי יש דברים שהביאו למצב הזה וחשוב להתייחס גם אליהם. בברכה ד"ר אורן קפלן

מנהל פורום פסיכולוגיה קלינית