קריאטינין גבוה בבדיקת דם

דיון מתוך פורום  נפרולוגיה

09/03/2017 | 22:12 | מאת: נתן

שלום רב. בן 47, ברקע יתר לחץ דם וקולסטרול גבוה, היה מטופל ברמיפריל, אך הפסיק לפני כחודשיים כי ל.דם התייצב. הפסיק לעשן לפני חודשיים. לפני כחצי שנה בב.דם התגלה קריאטינין 1.24, לאחר 12 ימים 1.35. היום בב.דם רמת קריאטינין היתה 1.31 וURIC ACID 8.5. ב.שתן היתה תקינה. דופלקס כליות וUS תקינים. מה משמעות הדבר? תודה מראש על תשובתכם

לקריאה נוספת והעמקה

מה היו ערכי הקראטינין קודם לכן? הקראטינין מושפע גם ממסת שריר ולכן באנשים גדולים ושריריים יכול להיות גבוה יותר (אם למשל התחיל להתעמל בתקופה האחרונה באופן אינטנסיבי). בדומה לכך גם אם היה שינוי תזונתי לאחרונה. חשוב לדעת מחלות רקע נוספות, האם נוטל תרופות כלשהן. האם לחץ הדם עדיין מאוזן? האם יש חריגות אחרות בבדיקות הדם כגון אנמיה או משהו שמכוון למחלה סיסטמית. האם CPK תקין בבדיקות? מאחר שאין הבדל משמעותי בין הבדיקות לפני חצי שנה והיום לא מדובר במחלה דוהרת אולם כן ממליצה לפנות להערכת נפרולוג לשקול האם יש מקום לבירור נוסף.

10/03/2017 | 16:13 | מאת: נתן

תודה על תשובתך. לפני שנה קריאטינין היה 1.17. ל.דם מאוזן, אין מחלות רקע נוספות ולא היה שינוי בתזונה או בהרגלים אחרים, פרט להפסקת עישון. לא הבנתי מה זה CPK.

CPK הוא אנזים שמופק מהשריר. אם הוא גבוה (למשל בגלל התעמלות מוגזמת או עקב תרופות) הוא יכול לרמז שהקראטינין עלה באופן מלאכותי עקב פירוק שריר (גם הקראטינין מקורו מהשריר). בכל מקרה כדאי, למען הסר ספק, לפנות לנפרולוג אם כי הבדיקות נראות סה"כ תקינות פרט לקראטינין. לפני הנפרולוג ממליצה על איסוף שתן 24 שעות ל- CCT שיהיה מדד נוסף לתפקוד הכלייתי.

11/03/2017 | 11:49 | מאת: נתן

תודה רבה

מנהלי פורום נפרולוגיה