פרולקטין גבוה (חוות דעת נוספת) והקשר לאוסטאופורוזיס

דיון מתוך פורום  פסיכיאטריה

05/07/2020 | 21:22 | מאת: מני

שלום רב. יש לי שאלה בנושא הנ״ל: ראיתי באינטרנט שפרולקטין גבוה עלול לגרום לאוסטאופורוזיס, עקב חסר ממושך בהורמוני מין (בעיקר תלוי ברמות האסטרוגן). האם זה נכון? באם לא, אין צורך להתייחס להמשך שאלה זו. באם כן: א. האם זה תלוי גיל (מופיע בעיקר בגיל מבוגר; ככלל ידוע שאוסטאופורוזיס פוגע בעיקר בגיל מבוגר מעל 50 ועוד יותר במעל 60, אך השאלה היא - האם זה יכול להיווצר בגיל מוקדם מאוד (כמו גיל 30-20, הגיל שלי) על ידי פרולקטין גבוה כתוצאה, למשל (-במקרה שלי) מתרופות אנטי פסיכוטיות דוגמת פרייד (סוליאן) אשר גורמת לי לפרולקטין גבוה (-בבדיקת דם הראשונה מאז שהתחלתי ליטול פרייד, שבועיים לאחר ההתחלה במינון 200 מיליגרם (אני במינון זה עד היום) - הפרולקטין כבר חרג מהנורמה אשר לפי כללית הוא עד 18 ולי היה 32 (היה אז פחד מהדקירה אשר מעלה כידוע רמות פרולקטין כך שבהתחשב בזה שזה חריגה קטנה יחסית יחד עם העובדה של הפחד מהדקירה, ובהמלצת הרופא - לא יחסתי לזה חשיבות גדולה; אך בבדיקה האחרונה, חצי שנה לאחר הבדיקה הראשונה (על פי המלצת הפסיכיאטר שלי לעבור כל חצי שנה בדיקת דם) הראתה פרולקטין 46, פי יותר מ2.5 מגג הנורמה; כששאלתי לפני הבדיקה האחרונה את הפסיכיאטר שלי אודות הפרולקטין, הוא אמר ש32 זה לא חריגה משמעותית, על אף שזה יותר מהנורמה אבל לא בהרבה, אך עכשיו כשזה כבר 46, צצה לי מחדש השאלה אם זו כבר חריגה משמעותית, ובאם כן - האם זה עלול גם לגרום, על אף גילי הצעיר, לאוסטאופורוזיס (באם מה שקראתי באינטרנט נכון..); בביקור האחרון אצל הפסיכיאטר שכחתי לשאול אודות זה, והיות ואנו נפגשים רק פעם בחודשיים, וגם בשביל חוות דעת נוספת (וכן לטובת כל מי שיש לו שאלה דומה לשלי שיראה את תשובת הדוקטור והגולשים..), אני שואל זאת בפורום. אציין שמלבד לפרייד במינון 200 מ״ג, אני נוטל גם ויפאקס 300xr מיליגרם ומירו 45, ואין לי כל בעיה גופנית או רגישות וכדומה, רק מאובחן כסכיזואפקטיב עם ocd.))? באם אין חשש בגיל שלי, אין צורך להתייחס להמשך השאלה. באם התשובה היא כן: ב. האם פרולקטין 46 זה מספיק גבוה בשביל לגרום לאוסטאופורוזיס בגילי? באם לא, מאיזה גובה כבר כן יש חשש? ג.איזה בדיקות יש לעבור כדי לדעת אם הפרולקטין הגבוה גורם לי לאוסטאופורוזיס? האם יש צורך למשל בבדיקת רנטגן של צפיפות עצם? הסיבה שאני חושש (לא היסטרי אבל בהחלט מפנה לכך תשומת לב;) היא בשביל לא להגיע לשברים העלולים להיות גם קשים, כך שעדיף להקדים רפואה למכה ולשאול רופא האם יש חשש לאוסטאופורוזיס ובאם כן - להיבדק מבעוד מועד. תודה רבה והמשך שבוע טוב לכולם. מני.

לקריאה נוספת והעמקה
11/07/2020 | 09:01 | מאת: ד"ר יעקב חרמון

שלום מני הסטיה שלך בפרולקטין כל כך קטנה שהייתי מסתפק במעקב וזהו! יחד עם זאת פעילות גופנית עשויה להיות מאוד מועילה ואפילו מכריעה בהתגברות על כך. תרגיש טוב ותודה על עזרתך בתשובות לגולשים- ידיעותיך ודרך הניסוח שלך, מרשימות!

11/07/2020 | 14:42 | מאת: מני

אה בסדר תודה רבה לך דוקטור, גם על המענה (ואכן אתחיל לשלב פעילות גופנית, שירדה דרסטית אצלי בתקופת הקורונה) וגם על התמריץ להמשיך לענות לגולשים. כעצתך דוקטור, אמשיך בכך. שבת שלום ושבוע טוב לכולם.

מנהל פורום פסיכיאטריה