שיעול כרוני הנמשך 8 חודשים

דיון מתוך פורום  מחלות ריאה

17/10/2017 | 11:54 | מאת: רועי

ד"ר שלום שואל לגבי סבתי, כבת 83. ברקע היפרליפידמיה ובקע סרעפתי. לא עישנה מעולם אך נחשפה לעישון פסיבית (בעלה היה מעשן כבד). מזה כ-8 חודשים סובלת משיעול טורדני. לפני כ-8 חודשים היה ארוע של שיעול כיחי עם צפצופים, אובחנה כברונכיטיס וקיבלה טיפול אנטיביוטי במוקסיפן ואזניל. השיעול בעצם נמשך מאז. היה שיפור מסויים והצפצופים נעלמו לגמרי, אך בהמשך השיעול שוב חזר. השיעול בד"כ עם כיח, ולדבריה מחמיר בסמיכות למאכלים חריפים. אין קוצר נשימה במאמץ, אולי מעט עייפות. בלילה אינה משתעלת או קמה מהשינה. בבדיקת אאג עם סיב אופטי -חשד לרפלוקס. קיבלה נקסיום 40 מ"ג פעמיים ביום לניסיון למשך שבועיים, וכמו כן גם ספריי של סטרואידים ללא כל שיפור. לדברי הרופאה הריאות "נקיות"/. סטורציה באוויר חדר 98%. ביצעה CT חזה: נצפה תמט תת- סגמנטרי בסגמנט עליון של LLL משנית ללחץ ע"י בקע סרעפתי גדול המכיל את מרבית הקיבה. הצללות עדינות בצורת זכוכית חלב באספקט אחורי של LUL וב-LLL. הצללה פסית אטלקטטית קטנה פארא-ורטברלית ב- RLL. קשרית בגודל 3 ממ ב- RLL וקשרית נוספת כ-2 ממ ב- RUL הצמודה לסדק הבינאונתי. הודגמה הרחבה בולטת של העורק הפולמונלי השמאלי עד 32 ממ, והרחבה קלה של העורק הפולמונלי הימני עד 26 ממ. הטרונקוס פולמונליס ברוחב 20 ממ. רופאת המשפחה עדיין חושבת שמדובר בGERD. שאלותי: 1. האם בקע סרעפתי הלוחץ וגורם לתמט חלקי של ה- LLL כמתואר יכול לגרום לשיעול פרודוקטיבי ממנו סובלת? 2. האם רפלוקס גורם בד"כ לשיעול כיחי או יבש? 3. במידה ואכן הרפלוקס הוא מקור הבעיות - האם לא סביר שהייתה סובלת משיעול בלילה והייתה מגיבה לטיפול בנקסיום? האם יש טיפולים יעילים אחרים? 4.מה המשמעות של הרחבה אסימטרית של עורקי הראה כמתואר (בולטת משמאל וקלה מימין) ? 5. כיצד היית מציע להתקדם. תודה רבה מראש.

לקריאה נוספת והעמקה

שלום רב, 1. כן. לפי המתואר מדובר בבקע סרעפתי גדול כך שתוכן קיבה יכול לעלות להיכנס לריאות ולגרום לאספירציות, לדלקות ריאה ושיעול כרוני. 2. שיעול יכול להיות עם כיח או בלעדיו, תלוי בכמויות הרפלוקס. 3. יכול להיות שיש גורמים נוספים לשיעול או שהטיפול נכון אבל לא מספיק לפתור את הבעיה של הרפלוקס. הטיפול היעיל ביותר הוא ניתוח כאשר יש בקע גדול אולם בגילה זה לא פשוט. ניתן לנסות שינוי בהרגלי תזונה, אכילת מנות קטנות, לא לפני השינה וכיו"ב. אפשר לפנות שאלה בפורום גסטרו בעניין. 4. יכול להיות שמדובר בשינויים ישנים ללא משמעות אבל עולה אפשרות של קרישים בריאות, ממליץ לבצע מיפוי ריאות לשלול זאת. 5. המשך בירור במרפאת ריאות וגסטרו.

20/10/2017 | 09:18 | מאת: רועי

תודה רבה על המענה 2 שאלות : 1. מה המשמעות של צמיחת קנדידה אלביקנס בתרבית כיח? האם זה יכול להסביר את השיעול הכרוני? האם מצריך טיפול? 2. כתבת בנוגע להרחבת עורקי הריאה שבולטת משמאל וקלה מימין כי "עולה אפשרות של קרישים בריאות, ממליץ לבצע מיפוי ריאות לשלול זאת". האם בנוכחות תמט חלקי של ה- LLL - בשל הלחץ מהבקע, הבדיקה תהייה אבחנתית לקרישי דם? (קראתי שהבדיקה מזהה אי התאמה בין אוורור לזרימה, ובעצם האם לא צפוי שיהיה אזור לא מאוורר בריאה השמאלית במצב זה שיפריע לאבחנה חד משמעית?) ושוב תודה!

1. קנדידה זו פטרייה שנמצאת בחלל הפה וצמיחה שלה בכיח לא מהווה בעיה. 2. כשעושים מיפוי ריאות צריך לבקש גם איוורור וגם זרימת דם באנגלית: וונטילציה ופרפוזיה. רק כשיש חוסר התאמה בינהם, כלומר כשיש וונטילציה ואין פרפוזיה יש חשד לקריש. במקרה שציינת של בעיית איוורור תהיה התאמה בין חסר פרפוזיה וחסר וונטילציה באותו איזור בשל הלחץ מהבקע.

מנהל פורום מחלות ריאה