התייעצות קריטית אחרי מבחן MOXO

דיון מתוך פורום  הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים

11/08/2015 | 10:59 | מאת: אבא מודאג

שלום רב, בני בן ה- 8 עבר מבחן MOXO ובשלב זה יש לי כמה שאלות מאוד קריטיות לפני המשך תהליך האבחון שאשמח למענה דחוף ומקצועי עבורן: 1. קראתי שמבחן MOXO לא מוכר ע"י חלק מהרופאים מאחר שהוא לא הוכח מחקרית? האומנם? מצד שני הבנתי ש MOXO הרבה יותר מתקדם ובניגוד ל TOVA מתייחס גם למדדים שמיעתיים. האם בני צריך לעבור גם מבחן TOVA?האם זה ענין פוליטי/ כספי או מקצועי? אנא תשובה כנה 2. אני מתלבט האם לפנות לרופא בעל התמחויות מתחום הפסיכיאטריה או הנוירולוגיה? הסיבה להתלבטות היא שלבני היו תופעות של מצמוצים ושיעולים שחלפו (חוזרות לעיתים רחוקות מאוד). יחד עם זאת בחודש האחרון השיעולים, חזרו אך הפעם הם מלווים בחרחורים שעד כה לא פסקו 3. בהסתמך על סעיף 2 ו- 1 אני מבקש המלצה אובייקטיבית על רופא שמתמחה בהפרעות קשב וריכוז. למפגש כזה אני אמור לבוא עם שאלון קונרס (של המורה וההורים). 4. על פניו תוצאות המבחן MOXO היו תקינות אך ברור לי שאי אפשר להסתמך על זה כי בעיית הקשב והריכוז שלו מאוד ברורה ובאה לידי ביטוי גם בבית וגם בביה"ס. האם יש צורך לעשות גם מבחן פסיכודידקטי? תודה רבה.

לקריאה נוספת והעמקה

אבא מודאג שלום, נראה לי שיש צורך לעשות קצת סדר. בדיקת Moxo (וכך גם בדיקת TOVA) היא בדיקת עזר שאפשר להתשמש בה במסגרת אבחון של הפרעת קשב ורכוז. ברוב המקרים אין צורך בבדיקה זו, אך במצבים מסויימים היא יכולה להוסיף מידע ולעזור. בדיקת Moxo בלבד אינה מאבחנת או שוללת הפרעת קשב ורכוז. בדיקת Moxo היא בדיקה מתוקפת מחקרית, אך כמו כל בדיקה, לעתים תוצאותיה אינן נכונות, ותמיד יש להבין את התוצאות כחלק מהאבחון הקליני. בדיקת Moxo מוסיפה גם הסחות קוליות וויזואליות, שאין בבדיקת TOVA. רופאים שונים משתמשים בבדיקות שונות מסיבות שונות. אחת הסיבות היא שרופא מסויים יודע כיצד לפענח את תוצאות בדיקת Moxo, בעוד אחר אינו יודע, ולכן לא ישתמש בבדיקה זו. סיבות נוספות הן העלות והזמינות של הבדיקות השונות. צריך סיבה מאד טובה לפנות לבדיקת TOVA לאחר Moxo. אך האיש הנכון לשאול אותו הוא הרופא שהפנה אותך לבדיקה. התאור של המצמוצים והשעולים מתאים להפרעת טיקים, שאופיינית בקרב ילדים הלוקים בהפרעת קשב ורכוז. הפרעת טיקים היא בתחום טפולם של נוירולוגים, ולכן מומלץ לפנות לנוירולוג ילדים. המלצה אובייקטיבית אינה דבר קיים, בהגדרה. כולנו סובייקטיביים. איני מתכוון להמליץ על רופא ספציפי, והדבר תלוי במקום מגוריך, קופת החולים אליה אתה משתייך, היכולת הכספית ועוד. אני ממליץ להתחיל בקופת החולים, ולבקש את המלצתו של רופא הילדים של בנך. אבחון פסיכודידקטי מורכב למעשה משני אבחונים. אבחון פסיכולוגי שמטרתו לאבחן את מצבו הרגשי של הילד, ואבחון דידקטי הבא לאבחן לקויות למידה. אבחון פסיכודידקטי אינו מאבחן הפרעת קשב ורכוז. אם יש קושי למודי, יש מקום לשקול פניה לאבחון דידקטי או פסיכודידקטי. בנושא זה מומלץ להוועץ במחנכת של בנך וביועצת ביה"ס, המכירים טוב מכולם את מצבו הלמודי. שבוע טוב, ד"ר ברנע ארז.

15/08/2015 | 22:55 | מאת: אבא מודאג

תודה רבה ד"ר על תגובתך. השאלה היא איך אני מתקדם מפה? היות ויש את העניין של הטיקים וגם של האבחון קשב וריכוז האם עליי לפנות לנוירולוג לגבי הייקים ובמקביל לרופא מומחה לגבי הפרעת הקשב? או שמא יש רנוירולוג שיוכל לתת לי מענה לשתי התופעות שבעצם קשורות זומלזו? אודה להמלצתך

מנהל פורום הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים