התפרצויות זעם ילד בן 5 וחצי

דיון מתוך פורום  הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים

15/05/2015 | 11:30 | מאת: טולי

שלום, בני כעת בגן חובה. מזה שנה וחצי אנו חווים עימו התפרצויות זעם אלימות כאשר לא מקבל מה שרוצה או כאשר מתבקש לעשות משהו ו"לא בא לו". בהתחלה זה היה קורה רק בגן והיו תקופות טובות ורעות לסירוגין. כיום הוא מתפרץ כמעט כל יום ואף מס' פעמים ביום. התחילו קשיי התנהגות גם בבית בנוסף לגן (יותר קשה לו לקבל את סמכותנו - שפעם לא היתה בעיה כזו) אנו מלווים ע"י השירות הפסיכולוגי החינוכי. בנוסף הוא היה במס' מפגשים עם פסיכולוג של קופת החולים וטרם הצלחנו לסייע לו. אין לבני בעיות קשב וריכוז ולא קיבלנו שום אבחנה שיש משהו "בולט לעין". היינו אצל נוירולוג ילדים ששללל כל בעיה "פיוזיולוגית/בלתי נשלטת". מבחינתו הבעיה הינה התנהגותית בלבד. הוא ציין שבמקרה קיצון ניתן לתת לו רספידל, אבל הדגיש שהוא לא ממליץ על כך במקרה הזה (טען שיגרום לילד להיות "OUT"). מקריאה באינטרנט התיאור הכי מדויק להתנהגות של בני הוא ODD. במידה ואכן כך, מהו הטיפול המומלץ? האם לגשת לפסיכיאטר? כמו כן, קראתי שפוספוטידיל סרין ואומגה 3 יכולים לעזור (נמצא בשוק כמוצר שנקרא ZOOM) האם אכן יעיל מניסיונך?

לקריאה נוספת והעמקה
15/05/2015 | 11:36 | מאת: טולי

בשנה הבאה הוא עולה לכיתה א'. אחרי לבטים רבים (מפחד שהילד יתוייג במערכת החינוך) ביקשנו לקיים פגישה עם יועצת בית הספר ועם הפסיכולוג מהשירות הפסיכולוגי החינוכי שמלווה אותנו בשנה וחצי האחרונות. האם יש לך המלצות מה כדאי לבקש/להגיד בפגישה הזו?

טולי שלום, את מתארת התפרצויות זעם בתדירות גבוהה (יומיומיות) אצל בנך בן החמש וחצי, בבית ובגן, וקושי בקבלת סמכות ההורים או הגננת. עוד הוספת שנשללה הפרעת קשב ורכוז, ולא ניתנה אבחנה ברורה אחרת, ואתם ההורים סבורים שמדובר בהפרעה מרדנית מתנגדת (ODD). כמו כן, הילד מלווה בפסיכולוג מזה שנה וחצי. נוירולוג שלל בעיה נוירולוגית. בהחלט יתכן שאתם צודקים באבחנה, אך בכל מקרה ברור שהילד זקוק לטפול, כיון שקיימת הפרעה בתפקודו, וכלל הנראה גם מצוקה אצלו. שנית, נראה שהטפול (לא ברור אם מדובר בטפול פסיכולוגי של הילד, או שלכם ההורים) אינו עובד, ואין טעם להמשיך בו כפי שהוא. הטפולים המומלצים בילדים הלוקים בהפרעת התנהגות הם הדרכת הורים, הדרכת גננת וטפול תרופתי. אין לנו עדות שטפול פסיכולוגי לילד מועיל. מומלץ שאתם ההורים תקבלו הדרכה, וכן הגננת. בהדרכה יש להתוות תכנית ברורה להתמודדות עם התנהגותו של הילד, והתכנית צריכה להתקיים בבית ובגן. בנגוד למה שאמר הנוירולוג, אני סבור שטפול ב-Risperidal (או בתרופות אחרות) אינו שמור למקרי קיצון (מה בדיוק צריך לקרות?), והתרופה לא תגרום לא להיות "out", למרות שהיא אינה חפה מתופעות לואי. אין לנו שום עדות שהתכשיר Zoom יעיל במקרים אלו, ולכן איני יכול בשום אופן להמליץ עליו. אני ממליץ לפנות כבר עכשיו לפסיכיאטר של ילדים ונוער, להערכה ולהתחלת טפול. חשוב לעשות זאת עכשיו, ולנצל את הזמן לפני עלייתו לכתה א'. בהצלחה, ד"ר ברנע ארז.

19/05/2015 | 21:39 | מאת: Ranimedi

הרצאה תערך עי עמר בר יוסף, נוירולוג ילדים, במרכז מומחים לרפואת ילדים . 6334 *

מנהל פורום הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים