הפרעה מרדנית ומתנגדת: גורמים אפשריים, מצבים דומים ומאמרים

הפרעת קשב וריכוז: איך לאבחן?

הילד מתקשה בלימודים? אל תמהרו לקבוע כי מדובר בהפרעת קשב וריכוז. לעיתים זו בעיה רפואית אחרת או בעיה סביבתית-חברתית הפוגעת בהישגיו בלימודים. מדריך לאבחון נכון הורים ומבוגרים רבים מעידים כי חרף הגידול המשמעותי שחל בשנים האחרונות באבחון הפרעת קשב (ADD) והפרעת קשב וריכוז (ADHD) והטיפול בהפרעות אלה - הם נותרים מבולבלים ואינם יודעים כיצד להתמודד עם תהליכי האבחון ומה לשאול במהלך תהליכי האבחון. במרבית המקרים, תהליכי האבחון הנהוגים אינם בוחנים מחלות רקע וגורמים סביבתיים אחרים, העלולים להשפיע על התנהלות הילד או הבוגר - וכך מאבחנים בחופזה (ובטעות!) הפרעת קשב וריכוז. כיצד להתמודד עם הבעייתיות האמורה? מהו האבחון המבדיל - וכיצד בוחרים בטיפול הנכון? על שאלות אלה ושאלות נוספות, נשיב במאמר זה. אבחנה מבדלת מאפשרת זיהוי הגורם האמיתי לתסמינים. צילום: שאטרסטוק   מהי הפרעת קשב וריכוז?על פי המהדורה הרביעית של DSM (ספר האבחונות הפסיכיאטרי האמריקאי),...
ללמוד עוד על הפרעה מרדנית ומתנגדת
הילד מרטיב ומלכלך? יש טיפול-תמונה

אחת התופעות המביכות עבור ילדים והוריהם היא הרטבה והתלכלכות...

מאת: סיגל ניב
20/03/2014
הפרעת קשב וריכוז: איך לאבחן?-תמונה

הילד מתקשה בלימודים? אל תמהרו לקבוע כי מדובר בהפרעת קשב...

מאת: סיגל ניב
22/10/2017
קשב וריכוז: טיפול משולב-תמונה

אתר דוקטורס מציג: סכום יום עיון בנושא אבחון וטיפול בקשיי...

מאת: בשיתוף מרכז...
29/08/2006
אלכוהול: הנוער מושפע מהטלוויזיה-תמונה

גם הרגלי השתייה של המתבגרים בידי ההורים: חשיפה לסרטי...

מאת: מערכת zap...
21/06/2012
מחפשים את הרופאים הטובים בישראל להפרעה מרדנית ומתנגדת?
יש לנו את המאגר המושלם עבורכם
קרא עוד

הפרעה מרדנית ומתנגדת: תשובות ממומחים וייעוץ אונליין

תשובות לשאלות

שלום. הילד שלי עוד חודש בן שנתיים. לפני כשבועיים הוא התחיל להתנהג ממש לא טוב. בגן הוא מרביץ לילדים. אפילו אם הם סתם עוברים לידו וזה לא נראה לו. לא מדברת אפילו על סיטואציות שבהן מנסים לקחת ו משהו.... הוא לא מקשיב לגננת. בבית הוא גם לא מקשיב ומנסה לעשות מה שהוא רוצה. לאחרונה הוא גם מתעצבן מאוד אם משהו לא מצליח לו. איך אפשר להבין מה עובר עליו ולעזור לו? תודה מראש נלי

הי נלי, באופן כללי גיל שנתיים הוא גיל כזה שמתאפיין במידה מסוימת של מרדנות אבל מדברייך ייתכן ויש כאן משהו נוסף שמתרחש. אני לא באמת יכולה לעזור לך להבין מה קורה מכאן משום שאת מספקת מעט מאוד פרטים. ייתכן וזה משהו שקשור להתנהלות בגן, אולי זה בכלל קשור אליכם ההורים כמו למשל קושי שלכם להציב ולאכוף גבולות או פשוט שלב התפתחותי שמצריך השתנות והתגמשות של כל מי שבא איתו במגע. לא ברור לי כאמור בדיוק מה הגורם לשינוי ההתנהגותי. את יכולה להתייעץ עם איש מקצוע כמובן או לכתוב לי שוב בצירוף הרבה יותר פרטים. כל טוב, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגיה קלינית וייעוץ ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044

שלום, הבן שלי בן 6.5 (בכיתה א), מאוד חכם ומצליח בלימודים, אולם יש לו בעיית התנהגות קשה המתבטאת בהתקפי זעם, אלימות מילולית ופיזית, חוסר אפשרות לשבת במקום אחד מבלי לזוז כל הזמן (לדוגמא בזמני הארוחות או כשהוא מסיים את המטלות של המורה ראשון) וצריך להעסיק אותו כל הזמן. באבחון שביצענו ראו שיש לו ODD ונתנו לנו ריספרדל 0.25 בבוקר ו-0.25 בערב. 1. האם תרופה זו מתאימה למקרים הללו? 2. לאחר כמה זמן מתחילת נטילתה - מתחילה ההשפעה שלה? 3. לבן שלי יש צליאק - האם ריספרדל הינה ללא גלוטן? תודה מראש, האמא המאוד מודאגת

לאמא המודאגת. אל תתני לבנך הקטן את הכימיה הנוראית הזאת. יש דרכים אחרות. יש תרפיות, יש דרכים, רישום לקורס אומניות לחימה שם ילמדו אותו להרגע ולא להרביץ אם אין צורך ממשי לעשות זאת יכול לתרום המון, לא להתייאש. רק לא את הכימיה הנוראית הזאת שאיש אינו יודע איזה נזקים הם עלולים לגרום לגוף ועוד בגיל כל כך צעיר.

המומחיות שלי הינה במבוגרים. למיטב ידיעתי התרופה ניתנת בכל הגילים. שירגיש טוב!

28/03/2018 | 22:41 | מאת: בת שנה ושמונה שינוי התנהגות
מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים

שלום,בתי הצעירה בת 1.8 ילדה שלישית מבין שלוש בנות.מאוד מפותחת, מדברת מגיל צעיר מבינה הכל.בימים אחרונים אבא והבנות הגדולות חזרו מטיול בן יומיים מחוץ לבית .הסברנו לה לפני כן והיה מפגש שמח ונעים איתם כששבו. גם איתי היתה רגועה ,למעט בקשה חוזרת שלה לקבל "ארטיק"(לא ברור לי למה נצמדה לזה ומאז כל יום מבקשת ארטיק). בכל אופן מיום ראשון , היא בוכה כשמגיעים לגן ,אומרת "לא גן" בוכה עם דמעות , המטפלת אליה רגילה לוקחת אותה והיא נרגעת.לאחר מכן המטפלת מסמסת לי שהיא רגועה ופעילה.כששבה מהגן ,לא נראית שמחה , מצבי רוחה משתנים ,יכולה לסרב להחליף טיטול, להתרחץ ,הרבה "לא".גם החלה להרגיש לא טוב לאור שינויי מזג אויר (אסמטית, משתעלת הרבה)ואז גם קצה בלילה וזה לאחר חודשיים של שינה רציפה להתנהגות רגועה. למה זה שייך?איני מבינה אם זה משהו התפתחותי או נקודתי עם הימים של הטיול ...בררתי עם הגננת והיא אמרה שאין שיני בגן

שלום לך, את מעלה הרבה אפשרויות ומחשבות, ואני חושבת שבמידה מסוימת כנראה שמדובר בשילוב. היציאה מן השיגרה, אי הנוחות הפיזית, שלבים התפתחותיים משתנים..כל אלו מביאים לשינויים בהתנהגותה. כל שצריך לעשות הוא להמשיך להיות אמפטיים כלפיה, לשים לב לצרכים המשתנים, ההתפתחותיים והנקודתיים, ולהיות מוכנים להיות גמישים במידת הצורך..אם פעם הייתה יותר מרצה, אז להתכונן לקצת יותר מרדנות ודעתנות, ליותר דורשנות ובמקביל גם ליותר צורך בהרגעה רגשית מצידה. כל טוב וחג שמח, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגיה קלינית וייעוץ ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044

שלום, בשנה האחרונה בני בן ה8 מתנהג בבית ספר ובבית בצורה נוראית. כל מס' שבועות אני מקבלת מכתבים או הערות מהמורים בכיתה. הוא לאחרונה מרבה לשקר, להרים ידיים מהר על חברים ועל אחותו בת ה6, במשחקי חברה הוא נוטה הרבה לרמות . ובזמן האחרון התווסף לכך שהוא מנבל את פיו ואומר מילים שאינני מבינה מהיכן הוא שומע אותם. בנוסף לכך, שבוע שעבר קיבלתי מכתב שהוא הלך בהפסקה עם שני חברים לכיתה לכיתה אחרת והרסו שם ציוד והיום התקשרה המורה לציין שהוא נתן סתירה לתלמיד אחר ואף פשט את מכנסיו והראה לחבריו את תחתוניו. אני לא יודעת כיצד להתנהג איתו. שוחחנו איתו מספר פעמים, השתמשתי בטבלת התנהגות שבועית ופרס, התנהגתי בצורת עונשים לא ללכת לחברים או לשחק משחקים. ודבר אינו עוזר. הוא לא משתף אותנו יותר מידי וכששואלים אותו מדוע הוא עושה את מה שהוא עושה, אין לו תשובות. איך לפעול על מנת שיפסיק ויחזור להיות תלמיד מן המניין רגיל שמקסימום מפטפט בשיעור. אני ובעלי מיואשים, הוא כל הזמן רב עם אחותו ולא רוצה לשחק איתה אף פעם. ( יש לו 2 אחיות אחת בת 6 ואחת בת שנה). אילו טיפים אני יכולה לקבל על מנת לגרום לו להבין מה הוא עושה וכדי למנוע את המשכיות ההתנהגות הזו.

שלום מאיה, לא פעם התנהגות מעין זו מבטאת דווקא מצוקה רגשית כלשהי ולא רק מרדנות גרידא. ברגע שתצליחו להבין מה מקשה על בנכם, תוכלו לסייע לו להרגיש "טוב יותר" וכך גם ההתנהגות הבעיתית תתמתן. לשם כך מציעה לכם בחום לגשת להדרכת הורים עם פסיכולוג קליני של ילדים. כל טוב, ירדן פרידון ברשף