שאלה מייסרת בבקשה עזרה

דיון מתוך פורום  הפרעה טורדנית-כפייתית, אובססיבית

15/08/2022 | 16:34 | מאת: לילי

שלום, בעקבות סדרת טלויזיה שהיוותה טריגר נזכרתי שהייתי מחזיקה את אחותי ישובה לי על הירך. אני גדולה ממנה ב 15 שנה. כבר אז סבלתי מאוסידי. אז עלתה לי מחשבה שאני נוגעת בה (היא ישובה עליי) וזה לא בסדר. אז הייתי נמנעת מלהחזיק אותה כך אבל כשכן החזקתי היה לי דחף ללחוץ אותה אליי ופחדתי מזה. עכשיו הכל עלה והכניס אותי לחרדה. אני מרגישה שגרמתי לה נזק בעקבות המחשבה והדחף ( הייתי בחוסר רצון מקרבת אותה, מעין לוחצת עליה עם היד כאשר בראש שלי זה היה אסור, מעין מיני) . אני דואגת שפעלתי על פי הדחף כאשר תמיד קראתי שלא עושים מה שחושבים עליו. האם זה נכון? האם בגלל שלחצתי וקירבתי אותה זה אומר שמימשתי את המחשבה המגעילה ופגעתי בה? אני נואשת. בבקשה עזרה אני יודעת שזה נשמע אולי לא ברור.

היי לילי, אני לגמרי מבינה את המחשבה... מחשבות מסוג זה הן שכיחות. אני ממליצה להתעלם ממנה, ולא לקבל עליה אישורים (בדומה לזה שאת מבקשת ממני עכשיו). הם לא ירגיעו אותך למשך זמן רב, אלא יגרמו לתכנים האלה לחזור שוב. הדבר הכי טוב שאפשר לעשות עם מחשבה הוא להמשיך הלאה ולא לעסוק בה. בברכה, ד"ר שרון לויט פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית טיפול באובססיות, חרדות, דיכאון וכעסים כספרי 29, חיפה www.cbthaifa.com

17/08/2022 | 07:28 | מאת: לילי

אבל האם הדחף ללחוץ בניגוד לרצון שלי והפעולה עצמה אומרים שעשיתי משהו רע? או שזה גם אוסידי?

היי לילי, השאלה שלך היא שאלת אישור. כלומר, השאלה עצמה היא סוג של טקס שמשמש אותך כדי להירגע. אני ממליצה בחום שלא לעשות טקסים מסוג זה, כלומר לא לנסות לענות לשאלה הזו ולהישאר עם הספק. בסופו של דבר הוא יתנדף מעצמו, אם לא תעסקי בכך. שבת שלום

21/08/2022 | 12:00 | מאת: לילי

ד"ר, איני מבקשת כרגע אישור. אני רוצה להבין האם דחף והנגיעה גם הם ocd. לא מדובר במחשבה. המחשבה בפני עצמה. תודה

היי לילי, את שואלת אם עשית בפועל משהו רע או לא. כיצד זה אינו אישור? בנוסף, אם הדחף והנגיעה הם לא OCD אז מה הם בדיוק? מעשה רע אמיתי? (את מבינה את כוונתי...)

23/08/2022 | 12:07 | מאת: לילי

אני מבינה את כוונתך אבל מאוד יעזור לי וירגיע אותי אם תסבירי לי איך זה עובד. כשמשהו יושב עליך ומסרב ללכת, והמצפון כאילו מעיק לא עוזר להתעלם. אני צריכה להבין את מה ששאלתי אותך. בבקשה עזרי לי.

23/08/2022 | 21:45 | מאת: אני

היי לילי, מבינה כל כך את החרדה והדאגה שלך.. היה לי משהו דומה ועדיין צץ מדי פעם.. וזה סיוט!!!! אני מבינה גם מה ניסית לשאול את ד״ר שרון.. וזה אכן בקשת אישור אבל עדיין יש משהו לא פתור כי זה כאילו ״הפוך״.. בדרך כלל מי שמפחד לפגוע מינית או לפגוע בכללי נרתע מאוד לעשות את הפעולה של המחשבה כמו למשל להחזיק סכין למי שיש אוסידי של אלימות. אצלי זה היה עם הבת שלי.. היו לי מחשבות שאפגע בה חס וחלילה ואז היה לי מן ״דחף״ כמו מן להחזיק לה את היד למשל ולראות איך זה גורם לי להרגיש, כלומר אם זה עושה לי רצון אמיתי לפגוע בה.. קשה לי להסביר. אני רוצה להרגיע אותך שזה לחלוטין חלק מהאוסידי ובעצם הדחף הזה הוא מן בדיקה עצמית אם אני באמת מסוגלת לעשות את זה.. ככה אצלי זה היה. מן פעולה שצריך לעשות כדי להרגיע רגע את התחושה הפיזית שהמחשבה עושה.. כמובן שמה שצריך לעשות זה לא להיכנע לדחף כי זה טקס לכל דבר! ברור שהפעולה שעשית היא לא פגיעה אמיתית וזה הכל חלק מהאוסידי האכזר. מקווה שהצלחתי להרגיע אותך קצת.. וסורי שאני נותנת אישור למרות שזה לא הכי טוב בשבילך אולי.. תרגישי טוב!

היי לילי, הרצון להירגע הוא מאוד מובן לי. זוהי בדיוק המשמעות של "טקסים" או בקשות אישור, הן נעשות במטרה להירגע ובמחשבה שזה הדבר היחיד שיעזור. ההרגעה אולי תעזור לך באותו רגע, אבל בהחלט תזיק לך בטווח הארוך. היא תחזיק מעמד זמן קצר ביותר, ולמעשה תגרום למחשבה לחזור שוב, בוודאות. זו הסיבה שאני לא יכולה לעשות את זה ולהרגיע אותך, זה לא יהיה מקצועי מצידי וזו לא מטרת הפורום - לספק לאנשים אישורים והרגעות. המשמעות של זה היא בעצם לגרום נזק בטווח הארוך. ואגב, "התעלמות" כן עוזרת - אמנם לא בטווח הקצר, אך בהחלט בטווח הארוך.

06/10/2022 | 04:24 | מאת: טלי

מכירה היטב את אופי החרדה הזו, אין לי לצערי עצות חכמות רק הרבה תמיכה. עשר שנים כמעט אכלתי את עצמי על אותה תמונה (לא אחות, בן דוד) אני יודעת כצה זה מייסר מבפנים..

מנהל פורום הפרעה טורדנית-כפייתית, אובססיבית