הימנעות ורגרסיה בשיח

דיון מתוך פורום  פסיכותרפיה

17/01/2014 | 16:17 | מאת: יעל

ליאת שלום, כתמיד אני פונה אלייך ברגעי משבר ותקיעות בטיפול, תוך ידיעה כי תשובותייך והבנתך את הסיטואציה גם מרחוק, יש בהן כדי להניע אותי להמשך התמודדות ושיח עם המטפלת. עברתי לאנליזה 3 פעמים בשבוע עם אותה מטפלת שליוותה אותי במשך קרוב לעשור בפסיכותרפיה. עשיתי זאת ביודעין עם הסתקרנות רבה לבאות ורצון עז מתמיד להבין עוד יותר דברים מבפנים וכן בשל החסך של המפגש השבועי הבודד. לקח לי זמן להתחבר לתהליך החדש הזה ולחבור אליו אם בכלל. המקום שאני נמצאת בו מעורר בי התנגדויות ורגרסיה שרק הולכת ומתחזקת. אני מרגישה כי אני ננעלת מבפנים, כבר לא משתפת בשוטף האופף אותי ומלאת כעסים. למרות הרצון והשיח הפנימי שלי כן לחזור ולשתף אינני יכולה לעשות כן. יצרתי לעצמי מחסומים ואיסורים שנולדו בקרבי, אולי עקב הרצון העז של המטפלת לגעת בדברים ולא בצורה עדינה ומגוננת כמקודם, כך שהכול נראה לי לא לגיטימי יותר. כבר אין אפשרות לכתוב במייל כי מתפספס השיח בחדר, כבר אין מקום לדבר על מה קורה לי ביומיום כי איך זה יוביל לסוגיות כואבות ועוד כל מיני רעיונות שאיכשהוא שאבתי אותם ואינני מצליחה להרפות מהם. אין לי כוח. אין לי כוח להתמודד עם הקולות הפנימיים שבולמים אותי. אני כל הזמן שומעת שזה מפגר לשכב, לדבר דיי אל עצמי, לבוא 3 פעמים ולבזבז כל כך הרבה כסף ובעצם אין בכך כל טעם ואכן דבר לא זז. הקולות האלה, אל מול הקול השקט והעדיין שורד, שאני אכן כה זקוקה למפגשים האלה. שזה בעצם מה שנותן לי כוח ליומיום, לשרוד את היומיום. איך אני יוצאת מזה. ואולי אני לא רוצה לצאת מהמעגל הזה ויש בזה אמירה למטפלת איך את לא רואה שכל כך קשה לי ולמה את לא מוציאה אותי מזה. ומאידך האם אכן את הכול אני צריכה לשים עליה. ממש לא נראה לי.

19/01/2014 | 07:40 | מאת: יעל

ליאת הי, בהמשך להודעה הקודמת, אני רוצה לשתף אותך כי הסופ"ש היה לא פשוט. כל הזמן אני חושבת על שיח דמיוני ביני לבין המטפלת, מצרה על דברים שאינני אומרת וגואים בתוכי כל הזמן באי שקט הולך וגובר. כחלק מהשיח אני תוהה האם המקום שהגעתי אליו נובע מחוסר ביטחון וחוסר אמונה במטפלת . מרגישה כי אינני יכולה לסמוך עליה יותר וכי אין יותר את הביחד שהיה מנת חלקנו בעבר. ייתכן והיות בשל הידיעה כי היא לומדת ומעבירה הלאה את מה שקורה בחדר במסגרת ההדרכה חוסם אותי מלהיפתח. תודה!

היי יעל, אנליזה זה קשה. זה קשה לספר את עצמך בדיוק רב ובפתיחות זה קשה לגעת בצורה אינטנסיבית כל כך בעולם הפנימי הייתי אומרת שאנליזה זה לאנשים די אמיצים ואם את שם אז את אמיצה!. אז אולי השאלה היא מדוע להשאר במקום כזה כשקשה? והתשובה היא שלפעמים כדי להגיע למקום רגוע יותר ושלם יותר יש לעבור דרך איזשהו כאב. נכון שאפשר תמיד גם להגיע לטיפול של פעם בשבוע, גם בטיפול כזה עובדים, גם הוא מקדם, וזו בהחלט כבר בחירה שלך מה נכון לך יותר ...ונשמע לי שאת עדין מתלבטת ומדי פעם עולים הקולות הללו של ההתלבטות האם באמת צריך אנליזה או שאולי מה שהיה קודם מתאים יותר? אל תברחי מהקולות הללו שהם לגיטימיים ותפתחי אותם שוב למול המטפלת. לא מרגיש לי שהקושי הוא שאין אפשרות לכתוב במייל אלא להיפך שיש יותר אפשרות לדבר על הכל בחדר על הדברים שהכי קשה לגעת בהם ולפעמים אם יש מירווחים אז לא נוגעים בהם... והקושי הזה, כפי שכבר כתבתי, הוא לגמרי מובן ואנושי, ליאת

מנהל פורום פסיכותרפיה