בדיקת גזים בדם ורידי

דיון מתוך פורום  רפואה דחופה (מיון)

25/06/2017 | 16:57 | מאת: אייל

אחרי אימון אירובי, הגעתי למיון בגלל קוצר נשימה חריף. בבדיקת גזים בדם ורידי נמצאו הערכים הבאים - pCO2 - 45.5 pO2 - 28.8 HCO3 - 27.3 SO2 - 56.1 כל הערכים מחוץ לתחום. אושפזתי בגלל חשש לאירוע לבבי, ואת התוצאות הנ"ל לא ראיתי בזמן אמת - אלא רק במכתב השחרור שקיבלתי. ביומיים שהייתי מאושפז, קיבלתי אספירין, עברתי בדיקות שקשורות ללב (בדיקות דם ומבחן מאמץ), והכל היה תקין, ולכן שוחררתי. (קוצר הנשימה 'נרגע' אחרי מספר שעות) בדיעבד - לא נכון היה לבדוק ממה נובע קוצר הנשימה? - הרי התוצאות האלה של בדיקת הגזים בדם מאד חד-משמעיות. אם הייתי רואה את התוצאות האלה בזמן אמת הייתי דורש בדיקה נוספת, אבל הבדיקות שעשו לי היו קשורות ללב. לא לריאות. ארצה לשמוע מה דעתך, ואם יש בדיקות נוספות שרצוי לעשות. תודה.

לקריאה נוספת והעמקה

אייל שלום, בנוגע לערכי הבדיקה באופן מבודד- הנורמה שאתה רואה מתייחסת לבדיקות של דם עורקי, בהנתן שהבדיקה הייתה ורידית אזי הערכים בסדר ולא מצריכים בירור מיוחד. הערכים הללו די נפוצים בבדיקות דם ורידיות ולא מצריכות שום בירור נוסף כשלעצמן. בן כמה אתה? באיזה תדירות ועוצמה אתה מתאמן? האם אתה מרגיש ירידה בכושר לאחרונה? האם מדובר באירוע אחד ויחיד של קוצר נשימה או שזה חוזר על עצמו לאחרונה? האם סבלת מכאבים בחזה באותו זמן?

26/06/2017 | 07:25 | מאת: אייל

תודה על התשובה, אני בן 47, מתאמן מאז שאני ילד. כיום אני מתאמן בעיקר אימוני אירובי, אינטרוולים וקצת אימוני כוח, פעמיים/שלוש בשבוע. הכושר הגופני שלי יורד באופן טבעי (קשה לי להתאמן לאורך זמן, אני מתעייף מהר), ואני מייחס את זה לגיל ולחיים העמוסים. עם זאת, אני דואג פעם בשנה לעשות מבחן מאמץ ואקו-לב. הפעם קרה לי מצב שונה של קוצר נשימה שהיה מלווה בלחץ בחזה. בבית החולים התייחסו לזה כאל אירוע לבבי לכל דבר. ומה שלי הפריע זה חוסר באויר. כל הבדיקות שנעשו לי (אקג ובדיקות דם כל שש שעות) יצאו תקינות. לאחר 24 שעות עשיתי מבחן מאמץ ואז שוחררתי.

אכן זו ההתייחסות המתאימה וזו האבחנה שהיה עליהם לדאוג ממנה במיוחד שסבלת מלחץ בחזה. במידה והתסמינים לא חוזרים על עצמם ובשנה האחרונה עברת אקו לב ומבחן מאמץ שהיו תקינים, לא הייתי ממליץ על הרחבת בירור. במידה וקוצר הנשימה חוזר על עצמו אז כן צריך לחשוב על כיוונים נוספים. כל טוב

מנהל פורום רפואה דחופה (מיון)