מוות עוברי

דיון מתוך פורום  אינסולין - דרכי טיפול

07/01/2013 | 06:08 | מאת: יעל

שלום ד"ר אלדור, רופאים מדברים על סיכון למוות עוברי תוך רחמי מוגבר משבוע 38 לאשה עם סוכרת הריון. רציתי לשאול אותך מס' שאלות בנושא זה - 1.האם אכן הסיכון מוגבר יותר מאשר בכל שאר שבועות ההריון וממה זה בדיוק נובע? 2. האם לאשה שמאוזנת עם אנסולין הסיכון גבוה יותר וגם אם יש קשר לרמות האנסולין שבהם היא משתמשת (כלומר- רמות גבוהות יותר פירושם סיכון מוגבר יותר?) ועל איזה אחוז סיכון מצביעים המחקרים? 3.האם יש הבדל בין אשה עם סכרת הריון שמאוזנת עם אנסולין לבין אשה סכרתית שנכנסת להריון בעניין זה? 4.האם מצב שבו הסכרת מאוזנת לחלוטין (hb1C בטווח הנורמה בכל מהלך ההריון או לפחות בחודשים האחרונים שלו) מוריד את הסיכון הזה לגמרי לרמה של סיכון למוות עוברי תוך רחמי אצל אישה בריאה לחלוטין?

לקריאה נוספת והעמקה

שלום יעל להלן התשובות 1. הסיכון לתמותה בטרימסטר ה3 בעבר היה 50% (לפני עידן האינסולין). כיום, עם איזון הדוק יותר של רמות הסוכר בדם , הסיכון לתמותת עוברים מתקרב לסיכון של אוכלוסיית הנשים הלא סוכרתיות. (במיוחד במידה ומעקב ההריון תקין, אין ריבוי מי שפיר או בעיות התפתחותיות בעובר). 2. ככל שאיזון הסוכר טוב יותר הסיכון קטן. אין קשר ברור בין סוג הטיפול לתוצאה. באופן כללי, הטיפול המקובל בסוכרת הריונית הוא אינסולין- הניסיון שנצבר בו הוא הרב ביותר. 3. אשה סוכרתית שנכנסת להריון היתה חולת סוכרת לפני ההריון, מכאן שיתכן והחלה לפתח סיבוכים ווסקולריים (עוד לפני ההריון), שישפיעו על סיכוייה להחזיק את ההריון. זאת בשונה מאשה שפיתחה סוכרת הריונית. 4. ישנם מספר מחקרים המראים שהסיכון לתמותת עובר בחולות בהן הושג איזון סוכרת הדוק יורד לרמות הדומות לאלו בנשים בריאות. אני ממליץ לך להוועץ בשאלות אלו גם ברופא הסוכרת העוקב אחריך ומכיר את מצבך במהלך ההריון.

17/01/2013 | 00:10 | מאת: יעל

שמישהו לא מנער כאן את הרופאים המיילדים בבתי החולים בארץ. מכניס בהם קצת קול שפוי וידע מקצועי אמיתי. נראה שמתבצעות כאן פעולות אוטומטיות שמקורם בחוסר ידע בתחום או מרצון לכסת"ח אבל בכל מקרה זה בא אך ורק על חשבון היולדת ומשפחתה. בכל בתי החולים כאן באופן גורף יש מדיניות של זירוז לידה באמצעים כימיים משבוע 39. אישה עם סכרת הריון עוברת מסכת הפחדות. שלא נדבר על כך שפשוט מאלצים נשים לעבור פרוצדורות רפואיות כמו זירוז אחרי ניתוח קסרי או הפניה באופן אוטומטי לניתוח קיסרי שגם לו יכולות להיות השלכות רבות במיוחד לנשים שמנות עם נטייה לסוכרת... פשוט מאלצים אחרת הם לא מוכנים להמשיך ולעשות מעקב הריון. שמעתי מרופאים הפחדות שונות כמו- הסיכון למוות עוברי בסכרת הריון שמאוזנת עם אנסולין הוא 20%, "במקרה שלך", אמרו לי - "את מאוזנת עם רמות גבוהות של אנסולין- הסיכון הוא גבוה יותר ואין מצב לחכות עד סוף ההריון ללידה טבעית". לא עניין אותם הבדיקות דם שלי שהראו איזון מצוין בכל מהלך ההריון(אז למה בכלל עושים אותם?!) לא עניינה אותם הערכת משקל של העובר שמאפשרת לידה טבעית. אוטומטית הם רצו לשלוח אותי לקיסרי מתוכנן בשבוע 39. בכל בתי החולים!! רק בית חולים אחד הסכים לעשות איתי חסד ולתת לי הזדמנות ללידה טבעית אבל בתנאי שהם יעשו זירוז בשבוע 39 מאותם סיבות הנ"ל.. אבל הם יוצרים את הבעיות ואחר כך מוסיפים עליהם עוד- כי עברתי כבר קיסרי אחד (תנחש מאיזו סיבה) ולזירוז אחרי קיסרי גם יש סיכונים לא מועטים.. ולאישה אין זכות לבחור כי או שהיא תבצע מה שאומרים לה או שהיא והעובר לא יהיו בכלל בהשגחה רפואית. לא יודעת מה אני בדיוק רוצה ממך, אולי להגיד לך שחבל שרופאים בעלי ידע מקצועי רב בתחום הסכרת כמוך לא נשמע קולם בחדרי הלידה. למה אנחנו צריכות לעבור פרוצדורות רפואיות שלהם השלכות רבות על המצב הבריאותי שלנו ועל ההחלטות שלנו(למשל אם ללדת עוד ילדים - אחרי קיסריים רבים - שרובם היו מיותרים לחלוטין). למה ההחלטות האלה מתקבלות על ידי מיילדים שאין להם ידע בתחום הסכרת ההריונית והם יודעים רק לתאר ליולדת תסריטים שחורים וגרועים? אותם אלה שהם ידועים כמומחים להריון בסיכון ועושים מעקב לאשה עם סכרת הריון- איך זה שהם לא יודעים מה שאתה יודע וממציאים כל מיני תסריטים וסטטיסטיקות? איך זה שאישה יכולה לעבור לידה טבעית במצב הזה רק אצל רופא פרטי שלו היא תשלם עשרות אלפי שקלים? אני נסערת כמו שאתה יכול לראות וכמוני עוד רבות במצבי שלהם החויה של הלידה הופכת לסיוט משבוע 39 ולא נותר להם אלא לשתף אנשים בעלי מעמד וידע כמוך שיכולים להרים את הכפפה ואולי לשנות את המצב בשטח.

מנהל פורום אינסולין - דרכי טיפול