ממצא נוירואנדוקריני מקומי בראש הלבלב - ניתוח או התבוננות?

דיון מתוך פורום  גידולים נוירואנדוקריניים

05/02/2018 | 16:27 | מאת: אנה

שלום ד"ר גלסברג, בעקבות תלונות על כאבים חזקים באיזור הבטן העליונה, גילו לאבי (בן 63) גידול לא גדול בראש הלבלב. באנדוסקופיה נלקחה ביופסיה והתגלה שמדובר בגידול נוירואנדוקריני grade 1. ב-PET-CT לקולטני סומטוסטטין התגלה שמדובר בממצא מקומי בלבד (מצורף סיכום שלוש הבדיקות לפרטים יותר מלאים) הבנו שהטיפול המומלץ הוא ניתוח להסרת הגידול, אך קראתי כמה מאמרים שדנים בסוגיה זו, ואומרים שאולי בגידולים מסוימים ראוי לבצע מעקב, ולוא דווקא לנתח. מתי תיתכן המלצה כזו? חשוב לנו לשאול כי מדובר בניתוח מאוד לא פשוט. כמו-כן, להקלת הכאבים כרגע אומרים לאבי פשוט לקחת משככי כאבים, שלא ממש עוזרים. האם יש תרופות יותר ממוקדות ללבלב (אולי כאלה שרושמים במקרה של פנקריאטיט) שאפשר לקחת להקלה על הכאב? תודה רבה מראש, אנה.

לקריאה נוספת והעמקה

אנא שלום, תודה על הפניה, בעקרון, גידולים נוירואנדוקרינים של הלבלב שמתגלים במקרה, ללא תלונות, בגודל עד 2 ס"מ, GRADE 1, ללא עודף הפרשה הורמונלית - ישנה אופציה של מעקב. מה שמתריד במקרה של אבא זה שיש לו כאבים. מה גודל הגידול? במקרה של החלטה על צורך בהסרת הגידול - האם הועלתה אפשרות של RFA (אופציה חדישה שיכולה לתת מענה בחולים שהניתוח בעייתי במיוחד...)? מציעה לקבוע פגישה מסודרת במרפאה לגידולים נוירואנדוקרינים לרביזיה של כל הממצאים והחלטה על המשך טיפול. לגבי טיפול לכאבים - ממליצה על התייעצות עם מרפאת כאב. ניתן לקחת משככי כאבים שונים, מאופטלגין נוזלי ועד קנביס רפואי. בברכה ובהצלחה, ד"ר גלסברג

06/02/2018 | 20:15 | מאת: אנה

שלום שוב ד"ר גלסברג, תודה רבה על המענה המהיר. לשאלתך על גודל הגידול: (מצורף מסמך אבל כותבת גם פה) סי-טי: 13.12.2017 לבלב מעט אטרופי, ישנה הרחבה קלה של צינור הלבלב. בגבול התחתוןש ל אונצינייט פרוצס של הלבלב תהליך רקמתי בקוטר מרבי עד 1.8 ס"מ, רושם שבאונצינייט פרוצס של הלבלב תהליך סולידי עובר האדרה מאוד קלושה לאחר הזרקת חומר ניגודי קוטרו עד 1.2 ס"מ , בעל גבולות בלתי סדירים מערב את ה-AMS בחלק האחורי דיסטלי. מיפוי קולטני-סומטוסטטין: 31.01.2018 בטן ואגן : קליטה פתולוגית של -68GA DOTATATE בגוש כ- 4.3 * 3 ס"מ בראש הלבלב, בבלוטות פרי-פנקריאטיות עד 2.2 ס"מ ובבלוטות במזנטריום עד 1.5 ס"מ. דיסטלית לגוש יש אטרופיה ניכרת של הלבלב עם הרחבת הוירסונג. שאר הדברים תקינים. שוב תודה רבה, אנה.

מנהל פורום גידולים נוירואנדוקריניים